ب‌ام‌و X6

ب‌ام‌و X6 خودرو مورد نظر ما بوده که امروز نسل اول و سوم آن را با هم مقایسه خواهیم کرد. این شاسی‌بلند متوسط اسپرت یکی از جذاب‌ترین محصولات ب‌ام‌و بوده که در کشورمان عرضه شده و درحال حاضر نمونه‌های دست‌دوم نسل اول آن در بازار موجود است.

به گزارش «اخبار خودرو»،در سال 2018 دروازه واردات خودرو به‌کشور بسته شد و از آن سال به‌بعد هیچ خودرو جدیدی به‌بازار ایران عرضه نشد. درهمین راستا باید گفت سه‌سال زمان کافی است تا بازار خودرویی یک کشور از بازار جهانی خودرو عقب بماند. چراکه طبق یک قانون نانوشته، معمولا خودروها هر سه ‌تا چهار سال یک‌بار به‌روز می‌شوند. حال ممکن است این به‌روز شدن، یک تغییر نسل اساسی باشد یا یک فیس‌لیفت برای بهبود بخش‌های مختلف خودرو. با توجه به‌این موضوع، می‌توان گفت که محصولات موجود در بازار خودرویی ایران با معیارهای جهانی اکنون قدیمی به‌حساب می‌آیند و به‌عبارت دیگر تقریبا هیچ خودرو جدیدی که نمونه آن در بازار جهانی موجود باشد، در بازار داخلی وجود ندارد. به‌همین بهانه تصمیم گرفته‌ایم خودروهای وارداتی موجود در بازار کشورمان را با نسخه جدیدتر آن در بازار جهانی مقایسه کنیم و ببینیم در طول این سه‌سال چه‌تغییراتی در آن‌ها رخ داده است. خودرویی که در این شماره به‌آن خواهیم پرداخت، نخستین شاسی‌بلند اسپرت بازار ایران و جهان است. ب‌ام‌و X6 خودرو مورد نظر ما بوده که امروز نسل اول و سوم آن را با هم مقایسه خواهیم کرد. این شاسی‌بلند متوسط اسپرت یکی از جذاب‌ترین محصولات ب‌ام‌و بوده که در کشورمان عرضه شده و درحال حاضر نمونه‌های دست‌دوم نسل اول آن در بازار موجود است.
معرفی ب‌ام‌و X6
ب‌ام‌و با ساخت خودروهای اسپرت به‌شهرت جهانی رسید و درحال حاضر نیز روح اسپرت آن در کالبد تمام خودروهای باواریایی جریان دارد. در اواخر دهه 1990 میلادی، ب‌ام‌و تصمیم به‌ساخت خودرو شاسی‌بلند گرفت تا وارد این کلاس خودرویی مهم شود. در آن زمان برند انگلیسی لندروور به‌عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان خودروهای شاسی‌بلند در جهان که به‌صورت تخصصی تنها در این زمینه فعالیت می‌کرد، تحت‌مالکیت گروه ب‌ام‌و قرار داشت. کمال همنشینی سبب شد ب‌ام‌و به‌دلیل تبادل دانش و تکنولوژی که با لندروور داشت بتواند در کلاس خودروهای شاسی‌بلند پرمیوم و لوکس نیز قد علم کند.
از این رو در سال 1999 اولین شاسی‌بلند ب‌ام‌و با نام X5 در کلاس شاسی‌بلندهای سایز متوسط خانوادگی معرفی و به‌بازار عرضه شد. ب‌ام‌و که به‌دنبال ادغام دنیای شاسی‌بلندها با روح اسپرت خود بود، بالاخره بعد از گذشت هشت سال از عرضه نخستین شاسی‌بلندش توانست با معرفی خودرو جدید خود با نام X6 به‌این مهم جامه عمل بپوشاند. X6 که در سال 2007 معرفی شد، با ظاهری عجیب و غریب که بیش‌تر شبیه خودروهای کانسپت بود تا خودروهای تولید انبوه عنوان نخستین شاسی‌بلند اسپرت جهان را با خود یدک می‌کشد.
هیکل و ارتفاع X6 شبیه شاسی‌بلندها بود، اما طراحی آن همچون شیب تند سقف در قسمت عقب، سبب شد این خودرو مانند یک خودرو کوپه به‌نظر برسد. به‌هر حال X6 توانست در دنیای شاسی‌بلندها انقلابی ایجاد و روح اسپرت ب‌ام‌و را در این بخش از بازار خودرو نیز جاری کند. نسل اول ب‌ام‌و X6 تا سال 2014 تولید شد و در همان سال شاهد عرضه نسل دومش بودیم. با وجود این‌که استاندارد طول عمر هر نسل از خودروهای ب‌ام‌و حدود هفت سال است، اما نسل دوم تنها پنج سال روی خط تولید قرار داشت و در سال 2019 جای خود را به‌نسل سوم داد. نسل سوم این خودرو همچنان درحال تولید بوده و در بازار جهانی حضور دارد. نکته جالب درخصوص X6، تشابه ظاهری آن در نمای جلو به X5 است که این تشابه در هر سه‌نسل از این دو شاسی‌بلند سایز متوسط ب‌ام‌و وجود دارد.
X6 ما
خاطرات ما ایرانی‌ها از ب‌ام‌و X6 به‌نسل اول این شاسی‌بلند اسپرت بازمی‌گردد. چون در طول این 15 سال، تنها نسل اول این خودرو موفق به‌دریافت پلاک ملی و حضور در بازار خودرویی ایران شده است. ماجرای حضور X6 در کشورمان به‌بیش از یک دهه پیش بازمی‌گردد. نخستین‌محموله از ب‌ام‌و X6 برای دریافت پلاک ملی در سال 2010 وارد ایران شد و در ابتدا شاهد عرضه این مدل تنها در نسخه xDrive35i بودیم. این نسخه به‌موتور شش‌سیلندر مجهز بود. اما بعدها کم‌کم مدل قوی‌تر آن با نام xDrive50i مجهز به‌موتور هشت‌سیلندر نیز در کنار مدل شش‌سیلندر عرضه شد. X6 های موجود در کشور به‌این معروف هستند که بیش‌تر با مجوزهای خاص موفق به‌دریافت پلاک کلی شده‌اند. به‌هرحال این شاسی‌بلند اسپرت آلمانی یا بهتر است بگوییم نخستین شاسی‌بلند اسپرت جهان تا سال 2013 میهمان بازار خودرو ایران بود. در آن سال‌ها هم‌زمان با تغییر نسل X6، شاهد ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی به‌بازار کشور بودیم. از آنجایی که X6 نسخه زیر 2500 سی‌سی نداشت، بعد از وضع قانون جدید، نسل دوم آن هرگز موفق به‌حضور در بازار ایران نشد. در سال 2019 نیز هم‌زمان با آغاز تولید نسل سوم، محدودیت‌های جدیدی در زمینه خودروهای وارداتی در بازار کشور اعمال شد که همگی شامل حال X6 می‌شد. محدودیت‌هایی که X6 را برای ما ایرانی‌ها دست‌نیافتنی‌تر از قبل کرده است. با وجود این‌که X6 به‌دلیل طراحی اسپرتی که دارد با محدودیت‌هایی در ردیف عقب سرنشینان و همچنین فضای صندوق بار دست‌وپنجه نرم می‌کند، اما به‌دلیل طراحی و سبک خاص و اسپرتی که دارد، مورد توجه و استقبال ثروتمندان در ایران قرار گرفت و در نوع خود فروش خوبی را تجربه کرد. البته به‌دلیل هزینه‌های نگهداری نسبتا بالایی که این خودرو دارد، اکنون بازار دست‌دوم آن دیگر رونق روزهای نخست را ندارد.

X6 آن‌ها
همان‌طور که گفتیم نسل فعلی X6 که نسل سوم این شاسی‌بلند اسپرت به‌حساب می‌آید در سال 2019 روانه خط تولید شده است. از طراحی جدید، امکانات رفاهی و آپشن‌های بیش‌تر و سطح ایمنی بالاتر نسل جدید X6 نسبت به‌نسل‌های قبلی که بگذریم، به‌بخش فنی آن می‌رسیم. برخلاف تمام خودروهای جهان که تنوع مدل‌هایشان از نظر فنی روزبه‌روز درحال گسترش بوده و هر روز قوای محرکه جدیدی به‌آن‌ها اضافه می‌شود که با سوخت‌های مختلفی کار می‌کنند، X6 مسیر متفاوتی را طی می‌کند. نسل اول این شاسی‌بلند اسپرت از نظر فنی در مجموع با هشت مدل مختلف در اختیار مشتریان قرار گرفت که شامل سه‌مدل بنزین‌سوز، چهارمدل دیزلی و یک مدل هیبرید بود. در نسل دوم X6 دیگر خبری از نسخه هیبریدی نبود و تنوع مدل‌های آن به سه‌مدل بنزین‌سوز و سه‌مدل دیزلی کاهش یافت. هم‌اکنون در نسل سوم شما می‌توانید X6 مورد نظرتان را از بین چهار مدل بنزین‌سوز و دو مدل دیزلی انتخاب کنید. همان‌طور که از این آمار و اعداد برمی‌آید، برخلاف دیگر مدل‌های ب‌ام‌و که هر روز از تعداد نسخه‌های بنزین‌سوزشان کاسته و به‌تعداد مدل‌های هیبریدی و الکتریکی‌شان افزوده می‌شود، تنوع X6 های بنزین‌سوز روز به‌روز بیش‌تر شده و از تعداد مدل‌های پاک آن کاسته می‌شود. درحال حاضر نسل سوم X6 به‌چهار دلیل امکان ورود به‌بازار کشورمان را ندارد. ممنوعیت اول مربوط به‌همان محدودیت حجم پیشرانه بوده و از موارد دیگری که اجازه ورود X6 جدید به‌ایران را نمی‌دهد، می‌توان به‌ممنوعیت ورود خودروهای مونتاژ ایالات‌متحده آمریکا، ممنوعیت واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار و درنهایت ممنوعیت ورود هرگونه خودرو خارجی اشاره کرد. از وارداتی بودن X6 که بگذریم، باید گفت این خودرو با قیمت پایه 66 هزار دلار به‌بازار جهانی عرضه می‌شود و از سوی دیگر تنها خط‌تولید ب‌ام‌و در اسپارتانبرگ آمریکا X6 را تولید می‌کند.

این کجا و آن کجا؟
در این نوشتار قصد داریم نسخه xDrive50i از X6 های موجود در ایران را با نمونه جدیدتر آن در بازار جهانی مقایسه کنیم. X6 xDrive50i که قدرتمندترین نسخه از این شاسی‌بلند در کشورمان است، از یک موتور هشت‌سیلندر 4.4 لیتری توربوشارژر بهره می‌برد و این موتور که N63 نام دارد، 408 اسب‌بخار قدرت و 600 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. از این نظر X6 50i را باید جزو معدود خودروهای قدرتمند بازار ایران بدانیم که بیش از 400 اسب‌بخار قدرت دارند. این خودرو از گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک بهره می‌برد که نیرو را به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. شاید باورش سخت باشد، اما شتاب این غول 2.4 تنی تنها 5.4 ثانیه است. البته این همه قدرت و شتاب خوب، بهای سنگینی هم دارد و آن مصرف سوخت 12.5 لیتری در هر 100 کیلومتر است. البته تمام این اعداد و ارقام درمقابل نسل جدید X6 xDrive50i به‌چشم نمی‌آید. چراکه در نسل جدید این نسخه از X6 به‌لطف تکنولوژی‌های جدید ب‌ام‌و شاهد استخراج 122 اسب‌بخار قدرت و 150 نیوتون‌متر گشتاور بیش‌تر نسبت به‌نسل اول هستیم. همچنین X6 تحت رژیم‌های سختگیرانه باواریایی قرار گرفته تا وزن آن به‌حدود 2.3 تن کاهش یابد. اما همچنان باید آن را جزو خودروهای نسبتا سنگین‌وزن بدانیم. خلاصه X6 50i جدید تبدیل به‌یک شاسی‌بلند 530 اسب‌بخاری شده که صفر تا 100 کیلومتر را تنها ظرف 4.3 ثانیه طی می‌کند. البته بهای پرداختی آن نسبت به‌گذشته کاهش قابل توجهی یافته و مصرف سوختش به 10.7 لیتر در هر 100 کیلومتر رسیده است. قیمت یک دستگاه X6 50i مدل 2013 کارکرده در بازار ایران در بازه 3 میلیارد و 800 میلیون تا 3 میلیارد و 900 میلیون تومان بوده و این درحالی است که قیمت نمونه مشابه آن در خارج از کشور از 699 میلیون‌تومان آغاز می‌شود. حال اگر بخواهید X6 50i مدل 2021 صفر کیلومتر را خریداری کنید، باید گفت قیمتش از 2 میلیارد و 872 میلیون‌تومان آغاز می‌شود که باز هم حدود یک میلیارد تومان از یک X6 هشت‌ساله دست‌چندم در بازار ایران ارزان‌تر است. به‌عبارت دیگر شما با سه‌میلیارد و 800 میلیون‌تومان در خارج از ایران می‌توانید یک دستگاه X6 جدید و همچنین یک دستگاه X6 کارکرده با شرایط ذکرشده را خریداری کنید و با باقیمانده آن باز هم می‌توانید یک دستگاه ب‌ام‌و 316i سدان مدل 2014 کارکرده بخرید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =