تاخیر در راه‌اندازی موتور به‌کمک استارت تنها دو علت اصلی دارد که باید بررسی شود. ابتدا این‌که اگر باتری موتورسیکلت شما از توان و آمپر کافی برخوردار نباشد، استارت قدرت لازم را برای روشن شدن موتور نخواهد داشت. 

موتورسیکلت آپاچی RTR180 مدل 1393 دارم و حدود سه هفته است صبح‌ها موقع استارت زدن باید دکمه استارت را نگه دارم تا موتور روشن شود. البته موقع هندل زدن مشکل خاصی وجود ندارد. درعین حال بعد از راه‌اندازی موتور، صدای نسبتا زیادی درمدت‌زمان کوتاهی به‌گوش می‌رسد و بعد از مدتی کمتر می‌شود. همچنین اگر سرنشین دیگری نیز روی موتور سوار شود، تنها در دنده یک قدرت و گشتاور موتور مناسب است، اما در زمان تعویض دنده‌های دیگر افت شدیدی احساس می‌شود؛ علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،تاخیر در راه‌اندازی موتور به‌کمک استارت تنها دو علت اصلی دارد که باید بررسی شود. ابتدا این‌که اگر باتری موتورسیکلت شما از توان و آمپر کافی برخوردار نباشد، استارت قدرت لازم را برای روشن شدن موتور نخواهد داشت.
بنابراین باید باتری بررسی و درصورت نیاز تعویض شود. همچنین اگر موتور استارت معیوب شده باشد یا به‌عبارتی قطعات دوار آن با اشکال مواجه شده باشد، این قطعه توان لازم را برای گردش فلایویل و نهایتا روشن شدن پیشرانه ندارد.
در این حالت پس از بررسی باتری باید استارت را نیز بررسی کرد تا درصورت اشکال، این قطعــــه تعمیر یا تعویض شود.
باتوجه به‌سوال شما مبنی بر این‌که چرا پس از روشن شدن موتور صدای زیادی در مدت‌زمان کوتاهی به‌گوش می‌رسد باید گفت که به‌وجود آمدن هرگونه صدای اضافی از موتور در اوایل روشن شدن، به‌عدم تنظیم قطعات دوار موتور مربوط می‌شود و اگر در ابتدای روشن شدن موتور، صدای غیرعادی تولید شود، این مشکل به‌تنظیم نبودن سوپاپ‌های موتور مربوط می‌شود.
چراکه اگر سوپاپ‌های موتور فیلر نشده باشند و لقی میان میل‌بادامک و سوپاپ‌ها و همچنین اسبک‌ها زیاد شده باشد، در اوایل استارت به‌دلیل منقبض بودن قطعات و دمای پایین روغن‌موتور، اصطکاک میان این قطعات بیش‌تر شده و نهایتا صدای زیاد و غیرعادی به‌گوش می‌رسد.
در چنین حالتی باید سوپاپ‌ها فیلر شده و لقی میان اسبک و حتی میل‌بادامک با سوپاپ کنترل شود تا صدای تولیدی در زمان روشن شدن کمتر شود.
اما باتوجه به‌این‌که شما دقیقا اشاره نکردید که صدای تولیدی در کدام ناحیه از موتور است، باید گفت که این صدای غیرعادی می‌تواند به‌دلیل عدم‌آب‌بندی صحیح پیستون با سیلندر نیز باشد.
زیرا ممکن است رینگ‌پیستون در زمان سرد بودن موتور و با در نظر داشتن انقباض قطعات، چنین صدایی را تولید کند که در ادامه و با افزایش دما و منبسط شدن، این صدا به‌حداقل‌ می‌رسد.
بنابراین قطعات اصلی داخلی موتور نیز باید بررسی و درصورت نیاز تعویض شوند. البته همان‌طور که گفته شد، این مورد باتوجه به‌سوال شما مطرح شده و برای عیب‌یابی دقیق، نیاز به‌بررسی‌های بیش‌تر است.
اما مهم‌ترین علتی که سبب افت قدرت و سرعت در زمان حرکت می‌شود، به‌سیستم انتقال قدرت مربوط می‌شود و به‌بیان ساده‌تر باتوجه به‌ماهیت طراحی موتورسیکلت‌ها و قوای محرکه‌ای که دارند، کلاچ آن‌ها از نوع چندصفحه‌ای بوده و اگر ساییدگی بیش از حد برای این صفحات به‌وجود آمده باشد، موقع تعویض دنده و حرکت در سرعت‌های بالا، این امر سبب افت قدرت و سرعت می‌شود.
درنهایت باید صفحات داخلی کلاچ مورد بررسی قرار گیرد تا درصورت نیاز برای رفع مشکل تعویض شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =