خودروهای وارداتی

این روزها شاهدیم بازار خودروهای وارداتی به کما رفته است. طی هفته‌های اخیر نمایشگاه‌های خودرو به دلیل شرایط کرونا تعطیل بودند و عملا خرید و فروش در بازار انجام نشده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،ممنوعیت واردات خودرو و کمبود عرضه در بازار در کنار افزایش سرسام آور قیمت دلار دو دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی در چند سال گذشته بوده است.

بازار خودرو ایران از زمان ممنوعیت واردات خودرو با چالش‌های بسیاری همراه بوده است. روزبه‌روز از تعداد معاملات در این بازار کاسته شده و رکود بر این بازار سایه انداخته است؛ بازاری که محل درآمد بخش بزرگی از کشور است و رکود در آن بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ممنوعیت واردات نه‌تنها بر بازار خودروهای خارجی بلکه بر بازار خودروهای تولید داخل و مونتاژی نیز تاثیر سوء داشته است. قیمت این خودروها نیز روند افزایشی به خود گرفت و تحت‌تاثیر تورم رشد قابل توجهی پیدا کرد. حالا بازار خودرو ایران در انتظار تشکیل دولت سیزدهم و مشخص شدن تیم اقتصادی و سیاسی این دولت و شفاف شدن مواضع و برنامه‌های آن‌ها است. در صورتی که تیم جدید سیاست‌های امیدوارانه‌ای در بخش اقتصادی و سیاسی داشته باشد، بازار هم دچار تحول خواهد شد اما اگر سیاست‌ها نتواند بازار را قانع کند، قیمت‌ها نیز روند افزایشی خود را ادامه خواهند داد و رکود در بازار شدت بیشتری پیدا خواهد کرد.

تعیین تکلیف بازار خودرو در گرو احیا یا فروپاشی برجام

فربد زاوه، فعال و کارشناس صنعت خودرو

این روزها شاهدیم بازار خودروهای وارداتی به کما رفته است. طی هفته‌های اخیر نمایشگاه‌های خودرو به دلیل شرایط کرونا تعطیل بودند و عملا خرید و فروش در بازار انجام نشده است. از سوی دیگر، میزان دادوستد خودروهای وارداتی به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت آن‌ها به کمترین حد خود در یک سال اخیر رسیده است.

درحال‌حاضر خریدار چندان و حتی بالقوه‌ای برای خودروهای وارداتی در بازار وجود ندارد، در طرف مقابل نیز فروشندگان به مانند چند ماه گذشته عجله‌ای برای فروش خودرو خود ندارند. آن‌ها منتظرند تکلیف احیای برجام، روند نرخ ارز و همچنین سیاست‌های اقتصادی دولت آینده مشخص شود تا براساس آن تصمیم بگیرند که آیا زمان مناسبی برای فروش خودرو است یا این‌که دست نگه دارند تا قیمت‌ها باز هم بالاتر برود. قیمت خودروهای وارداتی از سال ۹۶ تاکنون شاهد افزایش حداقل ۱۲برابری بوده‌اند.

میزان این افرایش قیمت‌ها در برخی مدل‌های بنز، ب‌ام‌و، لامبورگینی و... تا ۲۰ برابر نیز بوده که نشان می‌دهد متوسط این افزایش حدود 18برابر است. درحالی‌که در خودروهای ساخت داخل رشد قیمت در حدود ۶ تا ۷ برابر بوده است. ممنوعیت واردات خودرو و کمبود عرضه در بازار در کنار افزایش سرسام آور قیمت دلار دو دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی در چند سال گذشته بوده است. در چنین شرایطی، احیای برجام یا فروپاشی آن تکلیف بازار خودروهای وارداتی را مشخص می‌کند.

اگر برجام مجددا امضا و تحریم‌های صنعت خودرو و مبادلات مالی و بانکی برداشته شود، آن زمان آزادسازی واردات خودرو می‌تواند معقول باشد. زیرا کشور در این شرایط می‌تواند به دارایی‌های ارزی بلوکه‌شده خود در کشورهای دیگر دسترسی پیدا کند و این موضوع باعث افزایش درآمدهای ارزی کشور خواهد شد. اگر واردات خودرو آزاد شود، درآمدهای ناشی از اخذ حقوق و عوارض گمرکی خودرو برای دولت بسیار چشمگیر خواهد بود. اما اگر برجام به هر دلیلی به نتیجه نرسد و مذاکرات فرسایشی شود، واردات به دلیل کمبودهای ارزی و تنگناهای مالی همچنان ممنوع خواهد بود.

در این شرایط، قدر مسلم قیمت خودروهای وارداتی با یک شوک دیگر روبه‌رو خواهد شد و افزایش می‌یابد. در این وضعیت دولت ناچار است برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم و قیمت کالاهای مختلف در بازار سیاست‌های انقباضی در دستور کار خود قرار دهد. اشتباهی که در این زمینه دولت آقای روحانی مرتکب شد، آن بود که بعد از خروج ترامپ از برجام، دولت به‌جای سیاست‌های انقباضی، سیاست‌های انبساطی را در حوزه مالی و بودجه‌ای در پیش گرفت و نتیجه چنین اشتباهی، وضعی است که امروز مشاهده می‌کنید.

دولت آقای رئیسی اما اگر برجامی در کار نباشد، برای کنترل تورم باید ریاضت اقتصادی و سیاست‌های انقباضی را در پیش بگیرد. در چنین شرایطی میزان تولید خودرو کاهش خواهد یافت و به دلیل این‌که عرضه کم می‌شود، قیمت خودرو افزایش می‌یابد.

اما تورم عمومی و به‌خصوص تورم خوارکی و مایحتاج عمومی مردم کنترل خواهد شد. حال باید دید دولت سیزدهم در این دوراهی، کدام مسیر را انتخاب خواهد کرد.

بازار خودرو منتظر تصمیمات سیاسی و اقتصادی دولت سیزدهم

حسن قاضیان، فعال و کارشناس بازار خودرو

بازار خودرو ایران فعلا در انتظار هفته‌ها و ماه‌های پیش رو است. اگر تعطیلات دو هفته‌ای که درخواست شده به تصویب برسد، بازار در شرایط فعلی باقی خواهد ماند.

در غیر این‌صورت در انتظار هفته‌های پیش رو و مشخص شدن تیم اقتصادی دولت سیزدهم و مصاحبه‌های مدیران جدید و سیاست‌های اقتصادی آن‌ها خواهد ماند. ضمن این‌که اگر در هفته‌های آینده سیاست‌ خارجی دولت به سمت مذاکره و برداشتن گام‌های اساسی برای رفع تحریم‌ها برود، به نظر می‌رسد قیمت خودرو به‌ویژه در بخش خودروهای وارداتی با کاهش بیش از ۲۰ درصدی مواجه خواهد شد. زیرا با ممنوعیت واردات، بازار خودروهای خارجی به‌نوعی دچار فرسودگی شده و قیمت خودرو بیش از ارزش واقعی آن بالا رفته، تعداد خودروها محدود و تقاضا برای آن بسیار زیاد است. در این شرایط، قیمت‌ها بر اساس سلیقه تعیین می‌شود و افرادی که به خودرو احتیاج دارند، حاضرند چند صد میلیون هم بالاتر از قیمت بازار هم اقدام به خرید کنند. اما درصورتی‌که شرایط سیاسی و اقتصادی تغییری نکند، بازار خودرو چه در بخش خودروهای داخلی و چه در بخش خودروهای خارجی به سمت افزایش نسبتا شدید حرکت خواهد کرد. هرچند بازار داخلی دچار رکود شدیدی است، اما قیمت‌ها دچار رشد کاذب‌تری خواهد شد. بنابراین بازار خودرو چشم‌انتظار دولت آینده و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و سیاسی آن‌ها است.

هرچند حداقل تا هفته آینده نیز به نظر نمی‌رسد کابینه تشکیل شود و بحث رای اعتماد گرفتن وزرا از مجلس پروسه‌ای چندروزه دارد. درحال‌حاضر قیمت خودروها با وجود معاملات بسیار اندک روزانه در حال افزایش است. با توجه این شرایط به‌نوعی می‌توان گفت تا هفته‌های آینده وضعیت بازار خودرو روی یک لبه تیغ حرکت خواهد کرد. در چنین شرایطی، خرید خودرو هم می‌تواند وضعیت 50-50 داشته باشد؛ درصورتی‌که شرایط اقتصادی و سیاسی به سمت گشایش حرکت کند، قطعا قیمت خودرو ریزش خواهد کرد.

اما در صورتی وضعیت سیاسی و اقتصادی پیچیده و تاریک باشد، قیمت‌ها جهش خواهد داشت. پس درحال‌حاضر خرید خودرو به قصد سرمایه‌گذاری ریسک بالایی خواهد داشت. اما امیدواریم در دولت بعدی با رفع تحریم‌ها و آزاد شدن فروش نفت، ممنوعیت واردات خودرو برداشته شود وضعیت در بازار خودرو نیز رو به رونق برود و قیمت خودروهای دست‌دوم به‌شدت افت و معاملات خودرو نیز به‌شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خلیل تاجی زادگان IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    راضی بودم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =