فولکس‌واگن

تداوم عملکرد ضعیف در بازار چین مایه ناراحتی و آزار سرمایه‌گذاران است و فولکس‌واگن پس از آن‌که رکورد فروش خود را در نیمه اول سال جاری و با رسیدن به‌سود عملیاتی 13.6 میلیارد دلار اعلام کرد، پیش‌بینی سودآوری خود را برای سال 2021 از 5.5 تا هفت درصد به‌هفت تا 7.5 درصد افزایش داد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،زمانی‌ که فولکس‌واگن اعلام کرد چشم‌انداز سودآوری خود را بار دیگر افزایش داده و از خرید کمپانی فرانسوی یوروپ‌کار خبر داد، فریاد شادی و هلهله سرمایه‌گذاران این شرکت به‌هوا برخاست؛ اما چیزی نگذشت که برخی از سرمایه‌گذاران که سودآوری‌شان به‌موفقیت برندهای لوکس این گروه خودروسازی و نه‌برندهای انبوه‌تر آن وابسته بود، از نارضایتی خود از شرایط موجود خبر دادند.

سودآوری به‌لطف برندهای رده‌بالا
تداوم عملکرد ضعیف در بازار چین مایه ناراحتی و آزار سرمایه‌گذاران است و فولکس‌واگن پس از آن‌که رکورد فروش خود را در نیمه اول سال جاری و با رسیدن به‌سود عملیاتی 13.6 میلیارد دلار اعلام کرد، پیش‌بینی سودآوری خود را برای سال 2021 از 5.5 تا هفت درصد به‌هفت تا 7.5 درصد افزایش داد.
رکورد قبلی این گروه در سال 2019 و با رقم 11.9 میلیارد دلار حاصل شده بود و در سال 2020 هم به‌خاطر تعطیلی بازار اصلا رقمی برای سودآوری اعلام نشد. فولکس‌واگن اعلام کرده که عملکرد بالای این شرکت در سودآوری توسط برندهای رده‌بالای پورشه و آئودی به‌دست آمده است. پنجشنبه گذشته پس از انتشار این اخبار سهم فولکس‌واگن به‌شکل ناگهانی رشد کرد؛ اما یک روز بعد با کاهش تقریبا یک درصدی قیمت هر سهم آن به‌رقم 279.8 یورو رسید.

نگرانی‌های غیرقابل چشم‌پوشی
فرانک شووپ، تحلیل‌گر موسسه نورد ال بی معتقد است که به‌طور کلی چشم‌انداز فولکس‌واگن در بلندمدت مثبت است. اما نگرانی‌هایی برای اختلال‌هایی مانند ویروس کرونا یا بحران‌های خودکرده‌ای مانند رسوایی دیزلی وجود دارد. شووپ همچنین از شور و اشتیاق جدید برای خودروهای برقی و احتمال سودآوری‌شان شگفت‌زده است.
شووپ دراین‌باره گفته: «جالب است بعد از سال‌ها گله و اظهار ناراحتی درباره حاشیه سود اندک خودروهای برقی، ناگهان این خودروها به‌سودآوری رسیدند.» فولکس‌واگن گفته می‌خواهد از تسلا به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان پیشی بگیرد. به‌باور شووپ فولکس‌واگن درسال 2023 می‌تواند درفروش خودروهای الکتریکی از تسلا جلو بیفتد.

چین و برندهای ارزان‌قیمت
آرنت الینگهورست، تحلیل‌گر موسسه برنستین یکی از تحلیل‌گرانی که از مدت‌ها قبل درباره عملکرد مالی فولکس‌واگن تردیدهایی داشته، به‌مشکلات موجود در بازار چین و عمکلرد ضعیف برند فولکس‌واگن اشاره کرده است. برندهای رده‌بالای فولکس‌واگن عملکرد این گروه خودروسازی را در حد بالایی حفظ کرده‌اند و با این حال چین همچنان به‌افت خود ادامه می‌دهد و برند فولکس‌واگن درست در زمانی که برندهای عرضه‌کننده خودروهای ارزان‌قیمت درحال رشد هستند، عملکردی پایین‌تر از حد توان خود دارد. علاوه‌بر این‌ها نحوه تخصیص سرمایه فولکس‌واگن هم به‌مطرح شدن پرسش‌هایی دامن زده است.» علاوه‌بر برند فولکس‌واگن این کمپانی خودروهای مشابهی را نیز با برندهای اشکودا و سئات عرضه می‌کند و دربالاترین سطح محصولات آن نیز لیموزین‌های بنتلی و اَبَرخودروهای ساخت لامبورگینی قرار دارند.

هدف جاه‌طلبانه؟
الینگ هورست در گزارشی پیش‌بینی خود را برای عملکرد فولکس‌واگن در کل سال منتشر کرده و هشدار داده که حاشیه سود 8.2 درصدی در نیمه اول سال می‌تواند بسیار گمراه‌کننده باشد. او همچنین عملکرد فولکس‌واگن درچین و همچنین فروش خودروهای الکتریکی آن را زیر سوال برده است. او دراین‌باره گفت: «ما نیازمند پاسخ‌هایی از سوی فولکس‌واگن درباره عملکردش در چین و فروش مدل‌های ID هستیم.» «رویترز» گزارش داده که هدف فولکس‌واگن درخصوص فروش مدل‌های الکتریکی ID درچین امسال بین 80 تا 100 هزار دستگاه است؛ درحالی که فروش این خودروها در نیمه اول سال 18 هزار و 285 دستگاه بوده است. همچنین نشریه «رویترز» خرید کمپانی کرایه خودرو یوروپ‌کار توسط فولکس‌واگن را زیر سوال برده است. کریستوفر تامسون، ستون‌نویس «رویترز» در مقاله‌ای نوشت: «این خرید بخشی از اقدام هربرت دایس، مدیرعامل گروه فولکس برای تبدیل کردن این شرکت 150 میلیارد دلاری به یک تامین‌کننده خدمات حمل‌ونقل است؛ بازاری که به‌باور دایس تا سال 2030 ارزشی 100 میلیارد دلاری خواهد داشت. درحالی ‌که رانندگان جوان‌تر از مالکیت خودرو صرف‌نظر می‌کنند و بیش‌تر تمایل به‌استفاده از خدمات اشتراکی دارند. به‌علاوه سرنشینان به‌استفاده از تاکسی‌های بدون راننده روی خواهند آورد که در شهرها در تردد خواهند بود.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =