فولکس‌ واگن

فعالیت آنلاین مشتریان فولکس‌واگن در فضای مجازی نشان دهنده اهمیت چین به عنوان بزرگترین بازار خودرو در جهان است که فولکس‌واگن برای تامین سرمایه ۴۲ میلیارد دلاری مورد نیاز خود برای گذار به سوی خودروهای الکتریکی‌ و پیشی گرفتن از تسلا و بدل شدن به بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان تا سال ۲۰۲۵ بسیار به آن وابسته است.

در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ مدیران ارشد فولکس‌واگن در ولفسبورگ آلمان پی بردند که احتمالا با مشکلی جدی در چین روبه شده‌اند که بزرگترین بازار این گروه خودروسازی و بلیت ورود آن به آینده الکتریکی محسوب می‌شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، پاسات ، سدانی که برای عرضه گسترده در چین در نظر گرفته شده بود، نتوانست در سری تست‌های مستقلی که یک شرکت بیمه انجام می‌داد (و در آن از استانداردهای آمریکایی بهره می‌برد)، نتایج مطلوبی از خود نشان دهد و در نتیجه این خودرو با شکستی اساسی روبه‌رو شد.

ویدیوی تست ایمنی آن در فضای مجازی دست به دست شد و میلیون‌ها بازدیدکننده در چین آن را دیدند؛ یعنی همانجایی که موفقیت فولکس‌واگن در آن به خاطر شهرتش در کیفیت و مهندسی عالی شکل گرفته است.

اقدامات فولکس

فولکس‌واگن مجبور به انجام هیچ اقدامی نشد زیرا پاسات تست‌های تصادف مورد استفاده در چین (و اروپا) را که به باور این شرکت و کارشناسان صنعت خودرو به خوبی شرایط رانندگی در چین را لحاظ می‌کنند با موفقیت پشت سر گذاشته بود. با این وجود فولکس‌واگن فورا برای یک اقدام درست دست به کار شد.

چند روز پس از آن‌که نتایج اعلام شدند، فولکس‌واگن تیمی از مهندسان و مدیرانش را گرد هم آورد تا با جوینت ونچر سایک-فولکس‌واگن که وظیفه ساخت پاسات در چین را برعهده دارد، همکاری کنند.

در اوایل سال ۲۰۲۰ این تیم تصمیم گرفت که برای تقویت قسمت جلوی پاسات جدید و همچنین سایر مدل‌هایی که توسط این جوینت ونچر ساخته می‌شوند اجزای فلزی افزوده شود که این تغییر به ازای هر ماشین ۴۰۰ یوآن (معادل ۶۲ دلار) هزینه داشت.

این اصلاح ساختاری که جزئیات آن تا پیش از این منتشر نشده بود، معادل ده‌ها میلیون دلار هزینه را روی دست شرکتی می گذاشت که در تلاش بود هزینه تولید خود را در چین و در سراسر جهان کاهش دهد.

فعالیت آنلاین مشتریان

فعالیت آنلاین مشتریان فولکس‌واگن در فضای مجازی نشان دهنده اهمیت چین به عنوان بزرگترین بازار خودرو در جهان است که فولکس‌واگن برای تامین سرمایه ۴۲ میلیارد دلاری مورد نیاز خود برای گذار به سوی خودروهای الکتریکی‌ و پیشی گرفتن از تسلا و بدل شدن به بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان تا سال ۲۰۲۵ بسیار به آن وابسته است.

تغییر رویه گران‌قیمت خودروسازان جهانی و روی گرداندن از سوخت فسیلی در زمانه‌ای صورت می‌گیرد که تولیدکنندگان چینی (اعم از سازندگان خودروهای برقی و غیربرقی) ‌برای گرفتن سهم بیشتر در بازار کشور خود چه در زمینه طراحی و چه از نظر فناوری هرچه بیشتر آن‌ها را به چالش می‌کشند.

یک سخنگوی فولکس‌واگن گفته که این کمپانی محصولاتی را ویژه بازار چین تولید کرده و این‌که پاسات در یک تست مربوط تصادف شاخ به شاخ دو خودرو، شکست خورده مربوط به سناریویی است که در چین کمتر در ایالات متحده (محل برگزاری تست) ممکن است صورت بگیرد.

این سخنگو در توضیح گفته: «در میانه بزرگراه‌های چین موانعی وجود دارد و همچنین در چین به اندازه ایالات متحد وانت‌های پیکاپ و کامیونت‌ها در بزرگراه‌ها در تردد نیستند».

آسیب به اعتبار

علی رغم همه این‌ها، این ماجرا آسیب مالی واعتباری پایداری را برای فولکس‌واگن به دنبال داشت که از قبل پرفروش‌ترین برند خارجی در چین بوده و در چند دهه اخیر سود کلانی از این بازار به دست‌آورده است.

جاشیه سود فولکس‌واگن از بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو به ازای هر ماشین در سال ۲۰۱۵ به حدود ۸۰۰ تا هزار یورو برای هر ماشین کاهش پیدا کرده است.

فروش پاسات و سایر مدل‌های ساخت جوینت ونچر سایک-فولکس کاهش شدیدی داشته که فولکی واگن بیشتر از هرچیی آن را ناشی از غائله مربوط به تست تصادف و همچنین مشکلات به وجود آمده در خط تولید و همچنین کمبود میکروچیپ‌ها می‌داند.

یکی از نشانه‌های فشار مالی که صنعت خودروسازی و بازار چین را متوجه خود ساخته می‌توان در تصمیم جوینت ونچر سایک-فولکس مشاهده کرد که به مدیران خود دستور داده هزینه کارگاه‌های خود را تا ۳۰ درصد کاهش دهند.

از سال ۲۰۱۸ بازار چین با افت نسبی در فروش روبه‌رو شد و برای نخستین بار بعد از دهه ۱۹۹۰ روندی نزولی پیدا کرد. همچنین سایه شیوع ویروس کرونا و مشکلات بعد از آن مانند کمبود قطعات نیمه رسانا همچنان بر سر فعالان حوزه خودرو باقی مانده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =