روغن موتور

براساس گزارش اتوداک قیمت روغن‌موتور روسیه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان آنلاین قطعات و روانکارها تا ۴۰درصد افزایش یافته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،براساس گزارش اتوداک قیمت روغن‌موتور روسیه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان آنلاین قطعات و روانکارها تا ۴۰درصد افزایش یافته است. در پایان ماه جولای میانگین قیمت فروش نهایی این محصول حدود ۵۰۰ روبل (معادل ۷ دلار) بوده؛ رقمی که ابتدای سال جاری میلادی درنهایت به ۳۰۰ روبل می‌رسید.
ولادیسلاو سولوویف، مدیر اتوداک گفت: «افزایش پلکانی قیمت روغن موتور را می‌توان به‌دلیل کاهش تامین این محصول و سایر روانکارهای مورداستفاده در خودروها دانست.» تعطیلاتی که به خاطر پاندمی کرونا رخ داده باعث ضربه به خطوط تولید و لجستیک روانکارهاسازها در سراسر دنیا شده و روند تولید روغن‌موتور از این جریان بیشترین صدمه را دیده است. حالا روسیه و کشورهای همسایه آن با افزایش تقاضا برای این محصول مواجه شده‌اند که به‌گفته سولوویف مشکل اصلی بازار به حساب می‌آید. او ادامه داد: «بزرگ‌ترین شرکت‌های پتروشیمی که در روسیه فعالیت دارند، امکان تامین این حجم از تقاضا را ندارند. همچنین مشکلات گسترده‌ای را در زمینه تدارکات، بسته‌بندی و سایر هزینه‌های عملیاتی تجربه کرده‌ایم. پیش‌بینی آنکه این روند چه زمانی متوقف خواهد شد، دشوار است. اما باور داریم این روند تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.» او اضافه کرد افزایش قیمت برای محصولاتی اعمال شده است که در خودروهای سواری مصرف می‌شوند اما قیمت روغن‌موتور خودروهای تجاری با شیب ملایم‌تری افزایش یافته است.
براساس آمار همین سایت قیمت روغن‌موتور وسایل سنگین تجاری از ژانویه ۲۰۲۱ تا جولای درنهایت ۳۰درصد افزایش یافته، این درحالی است که در همین دوره شاهد افزایش ۵۰درصدی قیمت روغن موتور خودروهای سواری بوده‌ایم.
سولوویف بیان کرد: «تلاش بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی در راستای حفظ مشتریان خود بوده و برخی از این تولیدکنندگان سیاست حفظ قیمت متوسط را برای محصولات مخصوص خودروهای تجاری درنظر گرفته‌اند.»
در پایان این گزارش سایت مشاوره اتوداک مستقر در مسکو اعلام کرد در سال ۲۰۲۰ انواع خودروها ۷۵۸هزار تن روانکار مصرف کرده‌اند که از این میان ۳۳۲هزار تن به روغن‌موتور خودروهای سواری، ۱۳۹هزار تن به روغن‌موتور خودروهای سنگین تجاری، ۲۹۱ هزار تن به ون‌ها و سایر خودروهای تجاری سبک و ۲۳ هزارتن نیز به روغن‌موتور اتوبوس‌ها اختصاص دارد. علاوه‌بر روسیه قیمت روغن‌موتور به عنوان مهم‌ترین محصول نهایی پالایشگاه‌ها (فینیش‌پروداکت) در سراسر دنیا با افزایش قیمت مواجه شده که دلیل عمده آن رشد هزینه‌های عملیات لجستیک و افزایش قیمت لوب‌کات به عنوان مواد اولیه تولید روغن پایه است. البته عامل این افزایش قیمت کمبود جهانی تولید این ماده ذکر می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

آخرین اخبار