تویوتا CHR هیبرید

اگر قصد خرید این کراس‌اوور جمع‌وجور ژاپنی را دارید، ممکن است بین خرید نسخه هیبریدی یا توربو مردد بمانید و نتوانید دراین‌باره به‌راحتی تصمیم بگیرید. حال این مقایسه به‌شما کمک می‌کند بتوانید خودرو مورد نظر خود را راحت‌تر انتخاب کنید.

به گزارش «اخبار خودرو»،تویوتا CHR یکی از کراس‌اوورهای متفاوت کمپانی تویوتا به‌حساب می‌آید که سعی دارد رقیبی جدی برای نیسان جوک باشد و خانواده‌های کم‌جمعیت را مجذوب شمایل اسپرت و مهیج خود سازد. این خودرو در سال 2017 وارد بازارهای بین‌المللی شد و شرکت ایرتویا آن را طی سال 1396 در قالب دو مدل هیبریدی و بنزینی توربوشارژ به‌دست مشتریان ایرانی رساند.
اگر قصد خرید این کراس‌اوور جمع‌وجور ژاپنی را دارید، ممکن است بین خرید نسخه هیبریدی یا توربو مردد بمانید و نتوانید دراین‌باره به‌راحتی تصمیم بگیرید. حال این مقایسه به‌شما کمک می‌کند بتوانید خودرو مورد نظر خود را راحت‌تر انتخاب کنید.

تویوتا CHR هیبرید و توربو
تویوتا CHR به‌عنوان یک کراس‌اوور جوان‌پسند و مهیج به‌سبد تولیدات کمپانی تویوتا اضافه شد تا بتواند خانواده‌های جوان و کم‌جمعیت را بیش از پیش به‌سوی سری خودروهای کمپانی تویوتا بکشاند. طراحی ظاهری این خودرو در زمان خود تفاوت زیادی با سایر محصولات کمپانی تویوتا داشت و نسبت به‌آن‌ها کاملا خاص و متفاوت جلوه می‌کرد.
استفاده از حجم‌پردازی‌های متعدد در نواحی مختلف بدنه و تلفیق خطوط نرم و شکسته با یکدیگر سبب به‌وجود آمدن فرمی کاملا تهاجمی و جوان‌پسند برای این خودرو کراس‌اوور شده ‌است. تعبیه دستگیره درِ عقب در قسمت انتهای لچکی شیشه‌ها نیز از نکات بارز طراحی این خودرو به‌شمار می‌رود. درون کابین نیز با مواد نسبتا قابل‌قبولی طراحی شده است و طرح دلنشین آن، قادر به‌جلب نظر اکثر مشتریان خواهد بود.
در بخش فنی تویوتا CHR با دو نوع قوای محرکه پا به‌بازار ایران گذاشته است و تویوتا CHR هیبرید از بنزین و جریان برق برای تامین قدرت خود به‌صورت توامان بهره می‌برد. در همین راستا یک پیشرانه بنزینی 1798 سی‌سی به‌قدرت 97 اسب‌بخار و گشتاور 142 نیوتون‌متر به‌همراه موتور برقی با ولتاژ کاری 650 ولت، ارکان اصلی سیستم تامین قدرت تویوتا CHR هیبرید را تشکیل می‌دهند که قدرت ترکیبی آن‌ها به‌رقم 122 اسب‌بخار می‌رسد.
این خودرو قادر است شتاب صفر تا 100 را در حدود 11 ثانیه ارائه دهد و تا حداکثر 170 کیلومتر برساعت نیز سرعت بگیرد. بنابراین واضح است که در اینجا با یک کراس‌اوور فوق سریع طرف نیستیم. اما با این وجود، در مصارف عادی می‌توان چالاکی CHR را قابل قبول دانست. متاسفانه فقدان حالت تیپ ترونیک برای گیربکس CVT این خودرو نیز سبب می‌شود راننده نتواند مطابق میل خود به‌ویژه هنگام سبقت‌گیری یا معکوس کشیدن‌ها در جاده عمل کند و چابکی بیش‌تری را از دل این خودرو بیرون بکشد.
مهم‌ترین نقطه قوت تویوتا CHR هیبرید از لحاظ فنی، مصرف سوخت بسیار کم آن است که به‌طور ترکیبی معادل 3.9 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده و از این حیث جزو کم‌مصرف‌ترین خودروهای کشور به‌حساب می‌آید. سواری تقریبا نرم، هندلینگ مناسب و کابین ساکت از جمله مواردی هستند که حین رانندگی با این خودرو موجب خرسندی کاربران خواهند شد. با این حال فضای تنگ و نسبتا تاریک ردیف عقب در قیاس با رقبا، موجبات نارضایتی نسبی سرنشینان ردیف عقب می‌شود.
نسخه بنزینی نیز یک پیشرانه توربوشارژ 1.2 لیتری را به‌همراه گیربکس CVT به‌خدمت گرفته و توان خروجی آن به 115 اسب‌بخار قدرت و 185 نیوتون‌متر گشتاور می‌رسد. تویوتا CHR توربو هم به‌صورت دیفرانسیل‌جلو و هم به‌حالت چهارچرخ‌محرک در بازار موجود است که شتاب صفر تا 100 نسخه تک‌دیفرانسیل معادل 11.1 ثانیه بوده و این رقم برای مدل چهارچرخ‌محرک به 11.4 ثانیه می‌رسد. مصرف سوخت تویوتا CHR بنزینی معادل 6.3 لیتر در 100 کیلومتر بوده و حداکثر سرعت آن نیز تا 180 کیلومتر بر ساعت اعلام شده‌ است.
از لحاظ امکانات رفاهی و ایمنی نیز باید گفت که تویوتا CHR در قالب نمونه‌ها و تیپ‌های مختلف در بازار موجود است که نمونه‌های فول‌آپشن هیبرید یا بنزینی تقریبا یک سطح مشابه از امکانات را پیش روی شما قرار خواهند داد. با این حال فقدان سانروف، سقف پانوراما و همچنین تنظیم برقی صندلی‌ها برای برخی مدل‌ها موجب انتقاد اکثر مشتریان شده ‌است‌.
امکانات موجود در نسخه‌های فول‌آپشن تویوتا CHR عبارتند از کروزکنترل هوشمند، سیستم‌های کنترل سرعت در سرازیری، کنترل توقف در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، اتوپارک، فرمان برقی با روکش چرم، گرمکن فرمان، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری، اتوهلد، شش عدد کیسه هوا، پشت‌سری فعال، حسگرهای پارک جلو و عقب، سنسور باران و فشار باد تایر، رادارهای نقطه‌کور و تغییر لاین، هشدار تصادف از جلو و عقب، رادار تابلوخوان، سنسور پارک 360 درجه، سنسور تشخیص عابرپیاده، نمایشگر لمسی هشت‌اینچی، سیستم صوتی JBL با 9 اسپیکر، دوربین عقب، دی‌لایت، اتولایت، نوربالای اتوماتیک، تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه، تنظیم برقی صندلی راننده (سفارشی)، گرمکن صندلی‌های جلو، روکش‌صندلی پارچه‌ای یا چرمی، پورت 12 ولت و آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن.

بالاخره تویوتا CHR هیبرید بخریم یا توربو؟
این دو مدل از تویوتا CHR تقریبا از بسیاری جهات عملکرد مشابهی را پیش روی شما قرار خواهند داد؛ اما همان‌طور که اشاره شد، شتاب نسخه هیبریدی اندکی بیش‌تر از مدل‌های بنزینی است.
مدل برقی- بنزینی تویوتا CHR از لحاظ فنی پیچیدگی بیش‌تری دارد و باتری هیبرید نیکل متال آن پس از چند سال نیاز به‌تعویض دارد که به‌نظر می‌رسد مدل‌های فعلی بازار ایران نیز کم‌کم نیاز به‌تعویض باتری دارند. بنابراین در صورت خرید مدل‌هایی با کارکرد بالا به‌زودی هزینه تعویض باتری نیز بر جیب شما تحمیل خواهد شد.
البته نمونه هیبریدی این خودرو به‌دلیل بهره‌مندی از پیشرانه تنفس‌طبیعی سازگاری بیش‌تری با بنزین کم‌کیفیت داشته و استهلاک آن در حد نمونه توربوشارژر نخواهد بود.
همچنین مصرف سوخت بسیار پایین مدل هیبریدی موجب می‌شود سروکار شما کمتر به‌پمپ‌بنزین بیفتد و هزینه‌های سوخت نیز بسیار پایین‌تر از نمونه توربوشارژ باشد.
اما در سوی دیگر مدل‌های توربوشارژ بنزینی به‌صورت دو دیفرانسیل نیز وارد بازار شده‌اند. بنابراین گزینه‌های بهتری برای عبور از مسیرهای خاکی یا لغزنده به‌شمار می‌روند.
با این تفاصیل اگر با پیچیدگی فنی بالاتر نمونه‌های هیبرید تویوتا CHR مشکلی ندارید و هزینه تعویض باتری آن را تقبل می‌کنید، به‌نظر می‌رسد مدل هیبرید به‌دلیل ارائه شتاب بیش‌تر، مصرف سوخت پایین و استهلاک کمتر ‌پیشرانه تنفس‌طبیعی نسبت به‌نمونه توربوشارژ برتری داشته باشد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • واقع بین IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    1 0
    تویوتا CHR هیبرید بخریم یا توربو؟............!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟ ما باید تیبا بخریم یا سایناو..........

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =