لنت ترمز

لنت‌ترمزها عموما بین ۳۰ تا ۷۰ هزار مایل دوام می‌آورند. البته این ارقام بسته به‌نوع رانندگی می‌تواند خیلی کم‌تر یا بیش‌تر باشد. برخی از لنت‌ها تا ۱۰۰ هزار مایل هم ممکن است دوام بیاورند.

به گزارش «اخبار خودرو»،به‌جرات می‌توان گفت ترمزها مهم‌ترین وظیفه را درحفظ ایمنی خودرو برعهده دارند و ترمز متوسط یعنی تصادف در مسیرهای پر پیچ‌وخم و ترمز ضعیف یعنی تصادف درهرشرایطی! بنابراین سیستم ترمز و لنت‌ها باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا ایمنی راننده و سرنشینان فراهم و تضمین شود. با این تفاصیل باید ضمن استفاده از لنت‌های مناسب و با کیفیت، همواره روی سالم بودن آن‌ها نیز حساس بود. به‌همین دلیل لنت‌ها باید به‌صورت مرتب چک و درصورت نیاز تعویض شوند.

عمر لنت‌ترمز چقدر است؟
لنت‌ترمزها عموما بین ۳۰ تا ۷۰ هزار مایل دوام می‌آورند. البته این ارقام بسته به‌نوع رانندگی می‌تواند خیلی کم‌تر یا بیش‌تر باشد. برخی از لنت‌ها تا ۱۰۰ هزار مایل هم ممکن است دوام بیاورند. این به‌نوع رانندگی و البته کیفیت و جنس لنت‌ترمز بستگی دارد. لنت‌ترمز انواع مختلفی دارد و به‌سیستم ترمز و روتورهای متفاوتی وصل می‌شود. این تعداد زیاد در ترکیب، روی عمر لنت‌ترمز تاثیرگذار است و گرما، فشار و اصطکاک نیز از عواملی هستند که سبب خرابی و فرسودگی لنت‌ترمز می‌شوند.

راه‌های افزایش عمر لنت‌ترمز
راه‌های بسیاری برای افزایش عمر لنت‌ترمز وجود دارد و یکی از راه‌ها، انتخاب نوع مناسبی از لنت با توجه به‌جنس آن برای وسیله نقلیه است. درعین حال بسته به‌جنس لنت و میزان و نوع استفاده از خودرو، عمر لنت آن می‌تواند زیاد یا کم باشد. به‌عنوان مثال لنت‌ترمز ارگانیک از الیاف غیرفلزی ساخته می‌شود و این نوع لنت عموما نرم‌تر از سایر مدل‌هاست. اما ممکن است سریع‌تر فرسوده شود. در لنت‌های نیمه‌فلزی از حدود ۳۰ تا ۶۵ درصد فلز استفاده شده که دوام بسیار بالایی دارد. اما عملکرد آن‌ها در دمای بسیار پایین چندان قابل قبول نیست.
همچنین در لنت‌های سرامیکی ساخته‌شده از مواد غیرارگانیک و غیرفلزی مانند الیاف فایبرگلاس، شاهد وزن پایین و قدرت توقف بالاتری هستیم. اما هزینه این لنت‌ها چندبرابر سایر مدل‌هاست. علاوه‌بر نوع لنت که تعیین‌کننده عمر طولانی یا کوتاه آن است، سبک رانندگی نیز اهمیت دارد و سرعت بالا یکی از عوامل کاهش عمر لنت‌ترمز به‌شمار می‌رود.
درواقع رانندگی با سرعت زیاد و توقف ناگهانی مرگ لنت را به‌همراه دارد. بنابراین در این شرایط اهمیتی ندارد از چه‌لنتی استفاده می‌شود و در هرصورت عمر قطعه کوتاه خواهد بود. مورد دیگری که برای افزایش عمر لنت باید به‌آن توجه داشت، ‌نوع و وضعیت روغن‌ترمز است. درواقع روغن‌ترمز کثیف یا بی‌کیفیت، عملکرد لنت‌ترمز را به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =