جنرال‌موتورز

کمبود میکروچیپ‌ها همچنان ادامه دارد و خودروسازان بزرگ را در سراسر جهان با مشکلات جدی مواجه کرده است. یکی از این شرکت‌ها جنرال‌موتورز است که اعلام کرده تمام فعالیت‌های کارخانه‌هایش را در آمریکای‌شمالی به‌مدت دو هفته متوقف خواهد کرد و همچنین این احتمال را داده که ممکن است این تعطیلی تمدید شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،کمبود میکروچیپ‌ها همچنان ادامه دارد و خودروسازان بزرگ را در سراسر جهان با مشکلات جدی مواجه کرده است. یکی از این شرکت‌ها جنرال‌موتورز است که اعلام کرده تمام فعالیت‌های کارخانه‌هایش را در آمریکای‌شمالی به‌مدت دو هفته متوقف خواهد کرد و همچنین این احتمال را داده که ممکن است این تعطیلی تمدید شود. جنرال‌موتورز یکی از بی‌شمار خودروسازانی است که فعالیت آن تحت‌تاثیر کمبود قطعات نیمه‌رسانا قرار گرفته؛ مشکلی که از اشتوتگارت تا دیترویت و پکن گریبان تمام خودروسازان جهان را گرفته است. البته پیش از این مدیران و برنامه‌ریزان صنعت‌خودرو امیدوار بودند مشکل کمبود میکروچیپ‌ها به‌سرعت حل شود و همین یک ماه پیش بود که جنرال‌موتورز اعلام کرد به‌منابع جدیدی برای تامین میزانی از میکروچیپ‌های مورد نیاز خود دست پیدا کرده؛ اما واضح است که حتی این منبع جدید نیز نتوانسته به‌اندازه کافی مواداولیه مورد نیاز جنرال‌موتورز را برای تولید محصولاتش تامین کند.

کابوس ادامه‌دار
درادامه انتظار می‌رود خودروسازان یا کارخانه‌های بیش‌تری را تعطیل کنند یا کارخانه‌هایی را که از قبل خط تولیدشان متوقف شده است را همچنان تعطیل نگه دارند؛ درست مانند کارخانه‌ای که در ونتزویل ایالت میسوری به‌تولید پیکاپ‌های شورولت کولورادو و جی‌ام‌سی کنیون مشغول بود و کارخانه دیگری که در کانادا شاسی‌بلند شورولت اکوویناکس را می‌سازد و دیگر کارخانه‌ای که در آریزپه مکزیک کار مونتاژ محصولاتی همچون شورولت بلیزر را برعهده دارد. تمام برندهایی که به‌این کارخانه‌ها مربوط می‌شوند، به‌زودی تاثیر توقف تولید آن‌ها را در کارشان احساس خواهند کرد. جنرال‌موتورز نیز مانند برخی رقبای خود در این مدت به‌مونتاژ نیمه‌کاره محصولاتش مشغول بوده تا زمانی که میکروچیپ‌ها و قطعات الکترونیکی مورد نیازش تامین شد، بتواند مونتاژ آن‌ها را تمام کند. درنتیجه دربرخی موارد جنرال‌موتورز از تعطیلی‌های پیش‌آمده می‌تواند بیش‌ترین سود را ببرد. آن‌طور که مطرح شده، در برخی موارد نیز که این شرکت چیپ‌های کافی را تامین کرده، توانسته نسبت به‌تکمیل و توزیع آن‌ها اقدام کند. اما این مساله مشخص نشده که به‌خاطر تعطیلی‌ کارخانه‌های ذکرشده، میزان تولید جنرال‌موتورز تا چه‌اندازه کاهش یافته؛ درعین حال می‌دانیم که برخی از این کارخانه‌ها دو یا سه شیفت کار کرده و در هر ساعت 60 دستگاه خودرو تولید می‌کنند و بسیاری از این کارخانه‌ها ساعات اضافه‌کاری نیز دارند تا بتوانند موجودی انبارها را که به‌خاطر تعطیلی گسترده سال گذشته به‌خاطر شیوع کرونا به‌شدت کاهش یافته، افزایش دهند.

پارکینگ‌های خالی
مقامات کمپانی جنرال‌موتورز به‌این اشاره کرده‌اند که نمایندگی‌های فروش جنرال‌موتورز درحال حاضر به‌زحمت به‌اندازه نصف موجودی نرمال خودروهای سواری، شاسی‌بلند و پیکاپ‌ها را برای این موقع سال آماده می‌کنند و تحویل خودرو به‌خریداران چیزی بین 60 تا 70 روز طول می‌کشد. این وضعیت تنها به‌جنرال‌موتورز مربوط نمی‌شود و تویوتا نیز گفته که تنها به‌اندازه روز کاری برای محصولات پرطرفداری مانند شاسی‌بلند RAV4 موجودی دارد. این خودروساز ژاپنی هشدار داده که این ماه تولید جهانی محصولاتش را تا 40 درصد کاهش خواهد داد و درنتیجه کمبود محصولاتش بیش از این خواهد بود و در روزهای اخیر استلانتیس، نیسان و فورد نیز از دیگر خودروسازانی بوده‌اند که از توقف فعالیت کارخانه‌های خود خبر داده‌اند.

دودی که به‌چشم مشتریان می‌رود
درچنین شرایطی مشتریان نیز به‌نوبه خود وادار شده‌اند یا مدت‌زمان بیش‌تری را برای تحویل خریدهای خود در انتظار بمانند یا محصولات دیگری را جست‌وجو کنند یا با قیمت بالاتری محصول مورد نظر خود را خریداری کنند. برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که بعضی از نمایندگی‌های فروش قیمت خودرو را بین پنج تا 40 هزار دلار گران‌تر از قیمت پایه عرضه می‌کنند. براساس گزارش تحلیل‌گران موسسه‌هایی مانند کاکس‌اتومتیو و جی‌دی‌پاور این مساله سبب شده است میانگین قیمت خودروها در ماه ژوئیه به‌رکورد بالای 41 هزار دلار برسد. انتظار می‌رود این رقم در ماه اوت بالاتر هم برود. براساس برآوردهای جدید فروش خودرو در بازار آمریکا در سال جاری به‌رقم 13.1 میلیون دستگاه خواهد رسید که این نسبت به‌برآوردهای قبلی که فروش 18.5 میلیون‌دستگاه را پیش‌بینی کرده بود، افت قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. به‌طور معمول آخر هفته تعطیلات مربوط به‌روز کارگر (دوم سپتامبر) یکی از شلوغ‌ترین روزهای سال در شوروم‌ها و نمایندگی‌های فروش در آمریکا به‌شمار می‌رود؛ اما امسال امید کمی برای رسیدن به‌رقم‌های فروش معمول وجود دارد. ‌بدتر از همه این‌که هنوز نمی‌توان زمان مشخصی را برای به‌پایان رسیدن این بحران جدید پیش‌بینی کرد و بسیاری از کارشناسان صنعت‌خودرو بر این باور هستند که کمبود میکروچیپ‌ها می‌تواند تا سال 2022 نیز ادامه پیدا کند و درنتیجه مشکلات مربوط به‌آن، از کاهش تولید و فروش گرفته تا گران‌تر شدن قیمت خودرو تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =