جی‌تی‌تایر

کل تولید صنعت تایر در سال 99 در گروه تایر خودرو معادل 274 هزار تن و با احتساب تایر دوچرخه و موتورسیکلت و تیوب خودرو و دوچرخه و موتورسیکلت به رقمی بالغ‌بر 304 هزار تن رسیده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،در سال 1399 بالغ‌بر 93 هزار تن تایر در گروه‌های مختلف تایری از مرزهای رسمی وارد کشور شده که شامل 37 هزار تن تایر سواری (معادل 2/4 میلیون حلقه ) ، 53 هزار تن تایر باری و اتوبوسی رادیال (معادل 750 هزار حلقه) ، 2 هزار تن تایر کشاورزی، راهسازی و صنعتی (معادل 36 هزار حلقه)، هزار تن تایر دوچرخه و موتورسیکلت و 570 تن تیوب خودرو و ارزش دلاری میانگین به ازای هر کیلوگرم محصولات وارداتی معادل 28/3 دلار برکیلوگرم محصول بوده است، در حالی که کل تولید صنعت تایر در سال 99 در گروه تایر خودرو معادل 274 هزار تن و با احتساب تایر دوچرخه و موتورسیکلت و تیوب خودرو و دوچرخه و موتورسیکلت به رقمی بالغ‌بر 304 هزار تن رسیده است. آخرین قیمت عرضه تایر در سال قبل به ازای هر کیلو تایر معادل 53000 تومان بود که البته رقم میانگین فروش تایر در سال 1399 پایین‌تر از مبلغ اعلام شده است. (می‌توان به راحتی نرخ فروش میانگین هر شرکت را به ازای کیلوگرم محصول تولیدشده در سال 99 در سامانه کدال شرکت‌ها به دست آورد). به نظر می‌رسد نرخ میانگین فروش تایر در 5 ماهه سال 1400 به رقمی معادل 60.000تومان به ازای هر کیلوگرم محصول تولیدی رسیده باشد که با احتساب نرخ میانگین دلار در این مدت (26000 تومان) هر کیلوگرم محصول تولیدی داخلی، ارزشی معادل 3/2 دلار به ازای هر کیلوگرم تایر خواهد داشت. بطور یقین با افزایش روزانه نرخ دلار، ارزش دلاری تایرهای داخلی از رقم ذکرشده هم کمتر خواهد شد. در خبرها خواندیم به همت انجمن‌های صنفی تایر، بخشنامه لغو صادرات تایر، کأن‌لم‌یکن شده و شرکت‌های تایرساز مجاز هستند بخشی از محصولات خود را صادر کنند. خبر بسیار خوبی که نوید روزهای خوب را به صنعت راهبردی تایر کشور می‌دهد و حداقل دستاورد این تغییر، تامین بخشی از ارز موردنیاز صنعت تایر به منظور تهیه مواد اولیه وارداتی خود است. (ارز موردنیاز صنعت تایر برای تامین مواد اولیه وارداتی شامل کائوچو طبیعی، مواد شیمیایی، استیل کورد و ... که رقمی معادل 230 میلیون دلار است.) برای تامین این ارز و با احتساب نرخ فروش 3/2 دلار به ازای هر کیلو تایر، نیازمند 100 هزار تن صادرات هستیم.
نکته قابل ذکر اینکه برداشتن بخشنامه ممنوعیت صادرات، نقطه شروع است اما اینکه چقدر محصولات ما با قوانین و استانداردهای بین‌المللی و منطقه‌ای منطبق است، نیاز به تامل بسیار دارد. نکته مهم‌تر اینکه چه مقدار بازارهای هدف صادراتی را می‌شناسیم و چگونه می‌توانیم فضای کسب و کارمان را در بازارهای صادراتی در کنار رقبای قدَر چینی و کره‌ای و .... رونق دهیم. به طور یقین پس از گذشت نزدیک به چهارسال که از بازارهای صادراتی دور بوده‌ایم، برای ورود باید از اهرم قیمت مناسب عرضه محصولات بهره بگیریم تا بتوانیم جایی در کنار رقبایمان باز کنیم. سوال اصلی اینجاست چگونه می‌توان با نرخ پایه صادراتی 4دلار به ازای هر کیلوگرم محصول که جزو مصوبات از قبل تعیین‌شده سازمان توسعه تجارت است، به فضای رقابتی صادرات وارد شد، در حالی که ارزش میانگین محصولات ما در بازار داخل کمتر از 3/2 دلار به ازای هر کیلوگرم محصول و نرخ میانگین واردات تایر به کشور کمتر از 2/3 دلار به ازای هر کیلوگرم محصول است.
براساس مصوبه سازمان توسعه تجارت، نرخ موردپذیرش صادرات تایر به ازای هر کیلوگرم تایر 4 دلار است و صادرکنندگان موظفند مابه‌التفاوت فروش صادراتی خود را با نرخ مذکور به سامانه صادراتی جامع تجارت پرداخت کنند. به‌عبارت‌دیگر، یک تایر سواری با میانگین وزنی 8/8 کیلوگرم، باید در این سامانه 2/35 دلار عرضه شود، این در حالی است که نرخ میانگین تایرهای چینی در بازارهای صادراتی منطقه در این گروه محصول، معادل 22-20 دلار است.
براین اساس متولیان انجمن‌های تایر پس از فتح قله اول صادراتی حال باید مجدانه درپی فتح قله دوم باشند.
صورت مساله بسیار ساده است: تلاش در جهت کاهش نرخ پایه صادراتی از 4 به 5/2 دلار.

دکتر سعید تقوایی-استاددانشگاه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =