سانتافه و توسان

جدیدترین نسخه‌های هیوندای سانتافه و توسان در بازار ایران از خانواده نسل سوم این خودروها محسوب می‌شوند و درحال حاضر قیمت سانتافه کارکرده معادل قیمت توسان صفرکیلومتر ارزیابی شده ‌است.

به گزارش «اخبار خودرو»،سانتافه و توسان دو مدل از کراس‌اوورهای پرطرفدار شرکت هیوندای به‌شمار می‌روند که طی سال‌های اخیر شاهد درخشش نسل‌های مختلف آن‌ها در بازار ایران و جهان بوده‌ایم. جدیدترین نسخه‌های هیوندای سانتافه و توسان در بازار ایران از خانواده نسل سوم این خودروها محسوب می‌شوند و درحال حاضر قیمت سانتافه کارکرده معادل قیمت توسان صفرکیلومتر ارزیابی شده ‌است؛ البته سال تولید هر دو خودرو، 2017 درنظر گرفته شده است که درحال حاضر در بازار ایران نیز وجود دارد.از همین رو در روزنامه «دنیای‌خودرو» تصمیم داریم این دو برادر را به‌رقابت با یکدیگر فرا بخوانیم و درنهایت ارزش خرید هیوندای در این دو مدل را بررسی کنیم.


معرفی محصول

هیوندای سانتافه DM در سال 2016 دستخوش یک فیس‌لیفت جزئی شد و به‌عنوان سانتافه نیوفیس در همان سال توسط آسان‌موتور (نماینده رسمی هیوندای در ایران) و شرکت کرمان‌موتور به‌بازار کشورمان راه پیدا کرد. سانتافه 2017 جزو خانواده نسل سوم این کراس‌اوور سایز متوسط طبقه‌بندی می‌شود و از لحاظ ابعادی در جایگاهی بالاتر از هیوندای توسان قرار می‌گیرد. سانتافه‌های کرمان‌موتور و آسان‌موتور از لحاظ فنی و ظاهری تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ اما در بحث آپشن‌ها اختلافاتی بین آن‌ها مشاهده می‌شود؛ به‌نحوی که مدل‌های فول‌آپشن سانتافه کرمان‌موتور دارای 5 کلید در سمت چپ داشبورد خود هستند؛ اما سانتافه‌های فول‌آپشن شرکت آسان‌موتور هفت کلید را در این بخش دارند و مجهزتر از خودروهای شرکت رقیب هستند. هیوندای توسان TL نیز از دیگر محصولات مشترک در سبد محصولات آسان‌موتور و کرمان‌موتور به‌حساب می‌آید که در قالب مدل‌های 2016 تا 2018 به‌بازار ایران راه پیدا کرده است. این خودرو از لحاظ ظاهری نسبت به‌نسل پیشین بسیار جذاب‌تر شده؛ اما توان فنی آن به‌دلیل حذف موتور 2.4 لیتری و جایگزینی با پیشرانه دو لیتری کاهش محسوسی پیدا کرده است. بنابراین به‌رغم ارتقای کیفیت سواری نسل جدید توسان، استقبال مشتریان از توسان تی ال به‌اندازه نسل قبلی این خودرو داغ و پرحرارت نبود.

مقایسه طراحی

ریشه‌های طراحی هیوندای سانتافه 2017 به‌حوالی سال 2013 بازمی‌گردد. درنتیجه با وجود اصلاحات صورت‌گرفته دربرخی قسمت‌های ظاهری این خودرو نسبت به‌مدل فیس قدیم، همچنان شاهد همان نمای کلی گذشته هستیم که شاید برای مشتریان ایرانی بیش از پیش تکراری شده باشد. البته بدنه سانتافه همچنان زیبایی‌ها و جذابیت‌های بصری خود را دارد؛ اما درمقایسه با ظاهر کاملا جدید توسان که نمایی عضلانی، ورزیده و پرابهت‌تر از قبل را به‌نمایش می‌گذارد، دلربا به‌نظر نمی‌رسد. بنابراین احتمالا شما نیز در زیباتر دانستن طراحی بیرونی توسان TL نسبت به‌سانتافه 2017 با ما هم‌عقیده باشید. اما وقتی به‌سراغ کابین‌ها می‌رویم، مشاهده می‌کنیم که طراحان توسان آن جسارت و هیجان نمای بیرون را به‌درون فضای داخلی راه نداده‌ و فرمی نسبتا محافظه‌کارانه و البته تا حدی قدیمی را برای داشبورد این خودرو در نظر گرفته‌اند که حتی درمقایسه با داشبورد مسن‌تر سانتافه نیز چندان جذابیت بالایی از خود به‌نمایش نمی‌گذارد. سطح کیفی مواد مصرفی در توسان نسبت به‌قبل کمی کاهش یافته؛ اما همچنان می‌تواند رضایت‌بخش ارزیابی شود. مواد سازنده کابین هیوندای سانتافه نیز در نوع خود از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و انتقاد جدی به‌آن وارد نیست. از لحاظ گنجایش کابین، با توجه به‌ابعاد بزرگ‌تر سانتافه، شاهد فضایی جادارتر درون کابین این خودرو نسبت به‌هیوندای توسان TL هستیم. البته برادر کوچک‌تر نیز همچنان فضای کافی را برای حضور پنج سرنشین با حداقل محدودیت ارائه می‌دهد. با این تفاصیل به‌نظر می‌رسد سانتافه برنده بخش طراحی کابین خواهد بود.
مقایسه فنیعمده‌کراس‌اوورها و سدان‌های سایز متوسط هیوندای و کیا در ایران از پیشرانه 2.4 لیتری بهره می‌برند؛ اما توسان TL در یک حرکت غیرمنتظره پیشرانه 2.4 لیتری را کنار گذاشت و به‌موتور دو لیتری تنفس‌طبیعی بسنده کرد. واضح است که این موتور 155 اسب‌بخاری در برابر پیشرانه 188 اسب‌بخاری GDi سانتافه کمی ضعیف به‌نظر می‌رسد؛ اما با این حال به‌دلیل اختلاف وزن 215 کیلوگرمی میان این دو برادر، شاهد چابکی تقریبا یکسان دو کراس‌اوور هیوندای هستیم؛ به‌نحوی که شتاب صفر تا 100 سانتافه 2017 معادل 11.6 ثانیه بوده و این رقم برای توسان به 11.8 ثانیه می‌رسد؛ بنابراین عملکرد فنی هیوندای توسان تی ال 2017 نسبت به‌هیوندای سانتافه 2017 GDI تقریبا مشابه ارزیابی می‌شود. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این دو برادر، بسیار نزدیک به‌هم است. مصرف سوخت ترکیبی هیوندای سانتافه 8.5 و مصرف سوخت هیوندای توسان 8.3 لیتر است و حداکثر سرعت هیوندای سانتافه با موتور 2.4 لیتری 190 کیلومتر برساعت و حداکثر سرعت هیوندای توسان با موتور دو لیتری 180 کیلومتر برساعت است.


امکانات رفاهی

هیوندای سانتافه نیوفیس و هیوندای توسان TL در قالب نسخه‌های مختلف وارداتی، آسان‌موتور یا کرمان‌موتوری در بازار موجود هستند که از لحاظ سطح آپشن رفاهی اختلاف‌های بعضا جدی میان آن‌ها وجود دارد. اگر نسخه‌های فول‌آپشن را مدنظر قرار دهید، آنگاه متوجه می‌شوید که هیوندای سانتافه از لحاظ امکانات رفاهی تقریبا در جایگاه بالاتری نسبت به‌توسان 2017 قرار می‌گیرد. امکانات هیوندای سانتافه شامل چراغ‌های زنون، دی‌لایت، اتولایت، نوربالای اتوماتیک، تنظیم ارتفاع چراغ اتوماتیک، چراغ خوش‌آمدگویی، چراغ بدرقه، چراغ‌شور، چراغ چرخشی، مه‌شکن جلو و عقب، نمایشگر هشت‌اینجی لمسی، آینه‌بغل تاشو برقی دارای گرمکن با راهنما، آینه‌وسط الکتروکرومیک، مموری آینه، رادار نقاط کور (سفارشی)، سنسور پارک عقب و جلو، سنسور فشار باد تایر، رادار تغییر مسیر (سفارشی)، رادار هشدار تصادف جلو و عقب (سفارشی)، سانروف پانوراما، سنسور باران، کروزکنترل، سیستم کمکی در سربالایی، اتو پارک، درِ صندوق‌عقب برقی، استارت دکمه‌ای، کول‌باکس، سه‌حالت رانندگی، دوربین عقب و جانبی و 360 درجه، ایونورتر 220 ولت و پریز 12 ولت است. همچنین هیوندای توسان نیز به‌امکاناتی نظیر چراغ‌های زنون، دی‌لایت، اتولایت، چراغ خوش‌آمدگویی، چراغ بدرقه، چراغ‌شور، چراغ چرخشی، مه‌شکن‌های جلو و عقب، آینه‌بغل تاشو برقی دارای گرمکن با راهنما، آینه‌وسط الکتروکرومیک، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر، رادار تغییر لاین (سفارشی)، رادار نقطه‌کور (سفارشی)، سنسور 360 درجه (سفارشی)، فرمان برقی، فرمان و دسته‌دنده چرمی، کروزکنترل، سان‌روف پانوراما، دوربین عقب، استارت دکمه‌ای، ترمزدستی برقی، اتوهلد، کول‌باکس، باربند، کنترل سیستم صوتی روی فرمان و گرم‌کن فرمان مجهز است.


ایمنی

هیوندای سانتافه DM و توسان TL موفق به‌دریافت پنج ستاره ایمنی از موسسه معتبر یورو انکپ شده‌اند و بنابراین جزو ایمن‌ترین کراس‌اوورهای بازار به‌شمار می‌روند. اما نکته اینجاست که هیوندای سانتافه توانسته 96 درصد از امتیازات را در بخش حفاظت از جان سرنشینان بزرگسال به‌خود اختصاص دهد؛ درحالی ‌که توسان در این بخش 86 درصد امتیازات را از آنِ خود کرده است. همچنین در تست حفاظت از جان سرنشینان خردسال نیز برتری با سانتافه بوده است؛ بنابراین باید برادر بزرگ‌تر را برنده مقایسه هیوندای سانتافه و هیوندای توسان از لحاظ ایمنی بدانیم.

جمع‌بندی و مقایسه شرایط بازار

هیوندای سانتافه در بازار به‌پول نقد مشهور است و بنابراین واضح است که خریدوفروش آن کاملا گرم و پررونق دنبال می‌شود. از طرف دیگر فروش توسان TL نیز از رونق مناسبی برخوردار است؛ اما به‌دلیل توان کمتر پیشرانه آن نسبت به‌نسل قبل، از درخشش و فروغ کمتری در میان بازاریان بهره می‌برد. بنابراین به‌طور کلی می‌توان گفت که وضعیت فروش سانتافه نیوفیس نسبت به‌توسان TL پررونق‌تر دنبال می‌شود. انتخاب یکی از این دو خودرو کار ساده‌ای به‌نظر نمی‌رسد و باید به‌معیارهای مورد نظر خود دراین‌باره توجه داشته باشید. اگر طراحی ظاهری متفاوت و جذاب را مدنظر دارید و صفرکیلومتر بودن خودرو برای شما اهمیت زیادی دارد، بنابراین خرید توسان می‌تواند با اولویت‌های شما مطابقت بیش‌تری داشته باشد. اما در سوی دیگر، هیوندای سانتافه به‌ویژه نسخه‌های GDI آن از راندمان فنی بالاتری برخوردار است و بازار دست‌دوم قوی‌تری را ارائه می‌دهد و کابین جادارتر آن بهتر می‌تواند جوابگوی نیاز خانواده‌های پرجمعیت باشد. بنابراین درمجموع به‌نظر می‌رسد هیوندای سانتافه 2017 کارکرده در برابر توسان TL جذابیت‌های بیش‌تری برای مشتریان ایرانی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =