شوگان فوسو

گرچه بسیاری از تجاری‌سازان بزرگ و کوچک به دنبال راهی برای دستیابی به خودروهای پاک و گسترش آن‌ها در بازارهای جهانی هستند، اما هنوز کامیون‌های سوخت فسیلی در دنیا منسوخ نشده‌اند و در بسیاری از بازارها که هیچ برنامه‌ای برای استفاده از مدل‌های الکتریکی وجود ندارد، محصولات فسیلی در اولویت هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»، گرچه بسیاری از تجاری‌سازان بزرگ و کوچک به دنبال راهی برای دستیابی به خودروهای پاک و گسترش آن‌ها در بازارهای جهانی هستند، اما هنوز کامیون‌های سوخت فسیلی در دنیا منسوخ نشده‌اند و در بسیاری از بازارها که هیچ برنامه‌ای برای استفاده از مدل‌های الکتریکی وجود ندارد، محصولات فسیلی در اولویت هستند. در این میان؛ شرکت ژاپنی فوسو (که تحت مالکیت دایملرتراکس آلمان است)، جدیدترین کامیون خود را معرفی کرده است. این شرکت که پیش از این به تولید کامیون‌های الکتریکی نیز ورود کرده بود، کامیون سوپرگریت را برای بازارهای جهانی معرفی کرده است. نسخه‌های جدید این کامیون که به گفته میتسوبیشی سه‌محوره است و برای نخستین بار در سال 1996 با عنوان شوگان و تنها برای بازارهای نیوزلند و استرالیا معرفی شده بود، در حال ورود به دیگر بازارهای جهانی است. از این رو؛ در این دو بازار با نام شوگان شناخته می‌شود. با تمرکز بسیاری از تولیدکنندگان مطرح جهانی بر تولید خودروهای پاک و خودران، انتظار می‌رود محصولاتی مانند سوپرگریت بتوانند جایگاه بهتری را در بازارهای بین‌المللی به دست بیاورند. میتسوبیشی فوسو شرکت خودروسازی ژاپنی-آلمانی است، که تمرکز اصلی آن بر تولید کامیون، اتوبوس و دیگر وسایل نقلیه تجاری معطوف است. شرکت میتسوبیشی فوسو در سال ۱۹۳۲ به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی، با هدف تولید اتوبوس، راه‌اندازی شد. امروزه این شرکت، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کامیون و اتوبوس در جهان است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر کاواساکی، کاناگاوا، ژاپن قرار دارد. میتسوبیشی فوسو از سال 2005 تحت مالکیت دایملر بوده است و از تکنولوژی این شرکت استفاده می‌شود.


مشخصات فنی کامیون دیزلی فوسو
کامیون جدید سوپرگریت یا شوگان فوسو از یک موتور دیزلی 510 اسب‌بخاری بهره می‌برد که با استانداردهای یورو6 همگام است. گرچه تولید کامیون‌های دیزلی همچنان انجام می‌شود، اما استانداردها و کاهش آلایندگی آن‌ها موضوعی است که خودروسازان و دولت‌ها در نظر دارند و خودرویی که نتواند این استانداردها را پوشش دهد بسیاری از بازارهای بزرگ جهانی را از دست خواهد داد. در این خصوص فوسو استفاده از موتور دیزلی را که در نسخه‌های قدیمی‌تر به کار می‌برد، روی این محصول جدید متوقف کرده است. فوسو در محصولات قبلی خود از موتور دیزلی Vشکل 10 سیلندر استفاده می‌کرد که قدرتی برابر با 520اسب‌بخار تولید می‌کرد. همچنین موتورهای تویین‌توربو V شکل 8 سیلندر نیز روی برخی از محصولات فوسو به کار می‌رفت که 550 اسب‌بخار قدرت داستند. حالا اما به‌واسطه تمرکز کشورهای بزرگ روی مسائل زیست‌محیطی و کاهش آلاینده‌ها، فوسو نیز مجبور است استفاده از موتور دیزلی با استانداردهای روز را در دستور کار خود قرار دهد.

خداحافظی فوسو با موتور دیزلی قدیمی
با توجه به آن که این خودرو برای نخستین بار به‌منظور عرضه در بازار استرالیا طراحی و تولید شد، فوسو مجبور شد تولید آن را براساس استانداردهای این کشور تعریف کند. بنابراین فوسو خود را با برنامه ایمنی استرالیا و کاهش تلفات جاده‌ای این کشور تا سال 2025 تطبیق داده است. بنابراین باید برای طراحی و تولید این خودرو امکانات و تجهیزاتی را در نظر می‌گرفت تا استرالیا از پذیرش این خودرو امتناع نکند. هرچند این خودروسازی چند سالی است به‌عنوان زیرمجموعه دایملر فعالیت می‌کند و همین موضوع باعث شده سطح کیفی محصولات فوسو نسبت به گذشته ارتقا یابد. طراحی چراغ‌های جلو به‌کاررفته در شوگان برگرفته از کشنده آکتروس مرسدس است، اما نکته حائز اهمیت آن؛ ارتفاع بلند شوگان در مقایسه با برخی مدل‌های آسیایی بوده که به نظر می‌رسد برای تطبیق با قوانین استرالیا در نظر گرفته شده است.


کامیون تمام‌الکتریکی؛ گل سرسبد محصولات فوسو
پیش از این نیز فوسو محصولات بسیاری را در سگمنت خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین به بازارهای جهانی عرضه کرده بود، اما یکی از معروف‌ترین محصولات این شرکت، کانسپتی از کشنده الکتریکی است که قرار بود در رقابت با مدل‌هایی مانند تسلا تولید و عرضه شود. این کشنده که هنوز به‌صورت انبوه تولید نشده است، در همکاری با دایملر آلمان طراحی شده و به گفته فوسو می‌تواند با هر بار شارژ تا مسافت ۳۵۰ کیلومتر را طی کند.
این کامیون سنگین تمام‌الکتریکی که با نام E-Fusu Vision One رونمایی شده است، در بخش باتری و سیستم شارژ خود از فناوری‌های دایملر بهره برده است. وزن خالص این کامیون ۲۳ تن است و می‌تواند تقریبا ۱۱ تن بار را نیز حمل کند. باتری‌های مورد استفاده در E-Fusu Vision One دارای ظرفیتی در حدود ۳۰۰ کیلووات ساعت هستند که چنین ظرفیتی می‌تواند حداکثر شعاع حرکتی ۳۵۰ کیلومتر برای این کامیون به ارمغان بیاورد.
به گفته دایملر، این کامیون بیشتر پاسخگوی نیازهای حمل‌ونقل بین شهری در بازارهای همچون ژاپن، اروپا و ایالات‌متحده خواهد بود.
باتری‌های مورداستفاده در این کامیون مفهومی توسط کمپانی Deutsche Accumotive تامین می‌شود که یکی از زیرمجموعه‌های دایملر است. فناوری باتری‌ها نیز توسط مرسدس‌بنز پشتیبانی می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =