تراکتورسازی

تراکتور همواره یکی از مهم‌ترین خودروهای زراعی دنیا بوده که وجود آن تقریبا برای همه کشاورزان به‌ویژه در مزارع بزرگ ضروری است. البته تراکتور و سایر ماشین‌آلات در صنعت کشاورزی نقش مهمی را در رشد مکانیزاسیون ایفا می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»، تراکتور همواره یکی از مهم‌ترین خودروهای زراعی دنیا بوده که وجود آن تقریبا برای همه کشاورزان به‌ویژه در مزارع بزرگ ضروری است. البته تراکتور و سایر ماشین‌آلات در صنعت کشاورزی نقش مهمی را در رشد مکانیزاسیون ایفا می‌کنند. از زمان اعمال تحریم‌ها بر کشور ما، اجازه ورود تراکتورهای دست‌دوم صادر شد و بازار داغی برای خرید این خودروهای زراعی کارکرده به‌وجود آمد که البته مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به‌همراه داشت؛ ازجمله این مشکلات می‌توان به نداشتن گارانتی و خدمات پس از فروش این خودروها اشاره کرد. هرچند بسیاری از متقاضیان این خودروها ترجیح می‌دهند محصولات داخلی را خریداری کرده و به جای مدل‌های کارکرده، محصولات صفر کیلومتر داخلی را استفاده کنند. با این‌حال قیمت‌ محصولات داخلی و افزایش روزافزون آن، در کنار تفاوت فاحش سطح تکنولوژی آن‌ها با مدل‌های خارجی باعث شده است بسیاری از مصرف‌کنندگان تمایلی به استفاده از مدل‌های داخلی نداشته‌ باشند. البته این در حالی است که بخش بزرگی از نیاز بازار کشور را تنها یک تولیدکننده داخلی تامین می‌کند و بازار را به‌صورت انحصاری در اختیار دارد. به‌تازگی نیز به‌طور رسمی اعلام شد قیمت تراکتور تا 35 درصد افزایش یافته است.


افزایش 35درصدی قیمت تراکتور
شرکت تراکتورسازی ایران در هفته گذشته نرخ فروش تراکتور را به‌طور میانگین به میزان ۳۵ درصد افزایش داده است. در نامه‌ای که معاون مالی گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به ریاست اداره نظارت و ناشران گروه صنعتی و معدنی نوشته، در این خصوص آمده است: «احتراما به استحضار آن سازمان محترم می‌رساند طبق مصوبه جلسه مورخ ٢٩ آبان 1400 هیات‌مدیره شرکت، نرخ فروش محصولات به‌طور میانگین به میزان 35 درصد افزایش یافته است.» افزایش قیمت محصولات این شرکت در شرایطی اعلام می‌شود که این تولیدکننده سهمی بیش‌از 80 درصد بازار داخلی را در اختیار دارد و این انحصار باعث شده است قیمت محصولات سایر تولیدکنندگان بازار تحت‌تاثیر این شرکت باشد. بنابراین می‌توان این طور بیان کرد افزایش قیمت تراکتورسازی ایران می‌تواند قیمت‌های سایر تولیدکنندگان را نیز بالا ببرد.


4بار نوبت افزایش قیمت خودروهای زراعی

پیش از این و اوایل سال جاری نیز قیمت تراکتور 30درصد گران شده بود. هرچند بسیاری از مسئولان و خریداران نسبت‌به این افزایش قیمت واکنش نشان دادند، اما حالا برای دومین بار در سال جاری شاهد آن هستیم که قیمت تراکتورهای ساخت داخل تا 35 درصد افزایش یافته است. به نظر می‌رسد دو بار افزایش قیمت در سال برای این محصول مهم در صنعت کشاورزی، امری عادی تلقی می‌شود. سال گذشته نیز در دو نوبت این محصولات با افزایش قیمت همراه بودند؛ اردیبهشت و مهر ماه سال گذشته. یعنی این محصولات داخلی که نسبت‌به سایر خودروهای ساخت داخل کمترین وابستگی را به تولیدکنندگان خارجی دارند و با بیش از 95درصد از حجم داخلی‌سازی تولید می‌شوند، طی کمتر از دو سال، 4 بار افزایش قیمت داشته‌اند.

واکنش‌های کم و بی‌تاثیر بر موضوع گرانی تراکتور

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در واکنش به این افزایش قیمت اعلام کرده است که «افزایش ۳۵درصدی قیمت محصولات شرکت تراکتورسازی ایران منطقی نیست و مبنای کارشناسی صحیحی ندارد.» پرویز اوسطی در این خصوص گفت: «طی هفته آینده کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی موضوع افزایش قیمت ۳۵ درصدی تراکتور را پیگیری و بررسی می‌کند. افزایش قیمت تراکتور باید منطقی و کارشناسی باشد، اما قیمت اعلام‌شده طی روزهای اخیر هیچ‌گونه مبنای علمی و کارشناسی ندارد.» پیش از این نیز رئیس هیات‌مدیره انجمن ماشین‌آلات کشاورزی در ابتدای سال جاری و در واکنش به افزایش قیمت 30درصدی تراکتور اظهار کرده بود: «این افزایش قیمت خارج از تحمل ساختار کشاورزی است و این مساله به چالشی جدی برای کشاورزان تبدیل شده، چراکه قیمت تراکتور چندین و چند برابر درآمد کشاورزان است.»

تاثیر افزایش قیمت بر بازار محصولات کشاورزی

افزایش قیمت تراکتور آن هم چهار بار طی کمتر از دو سال، به‌طور قطع تاثیر بسیاری روی شرایط و قیمت محصولات کشاورزی خواهد گذاشت. در شرایطی که بسیاری از تراکتورهای فعال در زمین‌های کشاورزی با فرسودگی روبه‌رو هستند، بدون آن‌که تسهیلات ویژه‌ای به متقاضیان نوسازی این خودروهای زراعی پرداخت شود، قیمت‌ آن‌ها برای دومین بار در سال جاری به‌شدت افزایش یافته است. بدین‌ترتیب نه‌تنها دست کشاورزان از نوسازی کوتاه‌تر شده، بلکه در شرایط اقتصادی فعلی به‌صورت غیرمستقیم مشکلاتی نیز به وضعیت معیشت مردم اضافه می‌کند. زیرا دور از انتظار نیست که با بالا رفتن قیمت تراکتورهای ساخت داخل، محصولات کشاورزی نیز شاهد افزایش قیمت باشند. بنابراین انتظار می‌رود پیش از آن‌که این تصمیم روی بازار داخلی تاثیر بگذارد، دولت این موضوع را مدیریت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =