18 چرخ خودران

استفاده از مدل‌های خودران در میان خودروهای تجاری، روزبه‌روز بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و خودروسازان بیشتری را به خود جذب می‌کند. موفقیت استفاده از این مدل‌ها می‌تواند به آینده درخشانی برای این صنعت همراه شود و ناوگانی هوشمند و قابل‌ کنترل را برای کشورهای مختلف به ارمغان بیاورد

به گزارش «اخبار خودرو»،استفاده از مدل‌های خودران در میان خودروهای تجاری، روزبه‌روز بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و خودروسازان بیشتری را به خود جذب می‌کند. موفقیت استفاده از این مدل‌ها می‌تواند به آینده درخشانی برای این صنعت همراه شود و ناوگانی هوشمند و قابل‌ کنترل را برای کشورهای مختلف به ارمغان بیاورد. بعد از آن‌که در سال‌های اخیر خودروسازان بزرگ جهانی از مدل‌های خودران خود رونمایی کرده و آن‌ها را مورد آزمایش قرار داده‌اند، حالا نوبت به آزمایش آن‌ها در تگزاس آمریکا رسیده است. پیش از این نیز کشورها و شرکت‌های بسیاری برای ورود به این بازار اعلام آمادگی کرده‌اند. ساختار ویژه ‌این ناوگان‌های حمل‌ونقل، مزایای خاص خود را درپی دارد. نخستین مزیت این ساختار این است که میزان خطر تصادف به‌طور چشمگیری کاهش خواهد یافت و بعد از آن مصرف سوخت و به طبع آن آلایندگی گازهای دی‌اکسیدکربن نیز با کاهش چشمگیری همراه خواهد بود.
کامیون‌ 18 چرخ خودران؛ از بزرگراه تا آزادراه
ایالت تگزاس آمریکا در هفته جاری اعلام کرد استفاده آزمایشی از کامیون‌های ۱۸ چرخ را در بزرگراه‌های این کشور آغاز کرده است. آزمایش این کامیون‌ها در حالی انجام می‌شود که قرار است بعد از موفقیت، مجوز تردد این خودروها در جاده‌های تگزاس صادر شود. راه‌اندازی این کامیون‌ها در همکاری با شرکت وایمو، امبارک و آرورا انجام شده است.
وایمو شرکتی وابسته به آلفابت؛ کمپانی مادر گوگل است. تگزاس توانسته به مرکزی برای صنعت خودروهای خودران تبدیل شود که دلیل اصلی آن را می‌توان در قوانینی دانست که در این سال‌های تولیدکنندگان خودروهای تجاری را به این سمت سوق داده است.
در این کشور طی سال 2018 قانونی تصویب شده که براساس آن، شرایط برای تولید خودران به اندازه مدل‌های قبلی تسهیل شده، از اصلی‌ترین ویژگی‌های این خودروهای خودران که قرار است در جاده‌های تگزاس تردد کنند، می‌توان به اسکن‌های لیزری، آنتن‌های جی‌پی‌اس و رادار اشاره کرد.
دایملر؛ پیشگام تولید تجاری‌های سنگین
شرکت دایملر نیز در سال 2016 آزمایش میدانی کامیون‌های خودران خود را در جاده‌های آمریکا آغاز کرد. شرکت دایملر را می‌توان نخستین میزبان این خودروها دانست نخستین آزمایش‌ برای این خودروها شامل آزمایش یک گروه متشکل از دو کامیون در جاده‌های اورگان و نوادا بود و آزمایش‌هایی با ناوگانی بزرگ‌تر نیز در سال 2018 انجام شد.
مدیر ارشد اجرایی و رئیس بخش کامیون‌های دایملر در شمال آمریکا در خصوص این آزمایش و استفاده از این خودروها گفته بود:‌ «وقتی‌که جهان آماده پذیرش استقرار ناوگان باشد، ما راهکارهای اثبات‌شده‌ای را در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد. درحال‌حاضر ما ساختارهای ناوگانی حمل‌ونقل را هرروزه در جاده‌ها مشاهده می‌کنیم. به‌شخصه یکی از این خودروهای خودران شرکتمان را رانده‌ام و تجربه‌ام در این زمینه بسیار عالی بود.»
به‌نظر می‌رسد باتوجه به شرایط کنونی امروزه جهان آماده پذیرش ناوگان خودران و استفاده از فناوری‌های نوین است.

ولووتراکس FH16؛ نخستین معدنکار خودران
ولووتراکس نیز یکی دیگر از تجاری‌سازان مطرح جهانی است که پا به صنعت تولید کامیون‌های خودران گذاشته است. این خودروساز اما در گامی فراتر از سایر رقبای خود، روی تولید مدل خودرانی برای استفاده در معادن تمرکز کرده است. در سال 2019 کامیون خودران ولوو FH16 با موفقیت در معدنی در نروژ در شرایط واقعی آزمایش شد. ولووتراکس (Volvo Trucks) با استفاده از ۶ دستگاه کامیون بدون راننده FH16 برای حمل سنگ آهک در شرکت معدنکاری نروژی Brønnøy Kalk AS، فناوری خودروی خودران را به سطح بالاتری رساند. گرچه در این آزمایش راننده هم به منظور افزایش ایمنی در کابین قرار داشت اما کار این کامیون کاملا به صورت خودران انجام شد. این کامیون بعد از بارگیری سنگ‌آهک، ۱۰۰ متر از گودال دور شد تا به تونلی با طول ۳.۵کیلومتر رسید و بعد از آن مسیر 800کیلومتری را تا تونل دوم طی کرد.

رقابت در استفاده از فناوری‌های برتر
به‌طورکلی هدف تمام خودروسازان از ورود به تکنولوژی خودران و شاید بتوان گفت تمام تکنولوژی‌های جدید در چند دو بخش خلاصه می‌شود. هر یک از این فناوری‌ها، مزایایی را به همراه دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به کاهش آلایندگی به عنوان هدف اصلی کشورهای پیشرفته اشاره کرد. ازسوی‌دیگر به‌کارگیری تکنولوژی‌های خودران و سوخت‌های پاک باعث می‌شود مصرف سوخت در خودروهای تجاری به حداقل برسد و رفته‌رفته این صنعت با سوخت‌های فسیلی خداحافظی کند. هدف دیگری که خودروسازان کوچک و بزرگ را جذب استفاده از این فناوری‌ها کرده، نگرانی از آینده خود در بازار است. به طور قطع خودروسازان جهانی مجبور خواهند شد برای حفظ سهم بازار خود، هرچه سریع‌تر از فناوری‌هایی از این دست استقبال کنند اما تولیدکنندگانی که پیشگام در این مسیر باشند، به موفقیت و سهم‌خواهی بیشتر، نزدیک خواهند بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =