الکتروباس‌

شرکت سایپادیزل به‌تازگی از برنامه‌های خود برای ورود به حوزه تولید اتوبوس‌ها خبر داده، این شرکت قرار است در همکاری با شرکت اسکای‌ول به تولید الکتروباس‌ها بپردازد، در همین راستا، به‌تازگی از مدل الکتریکی خود رونمایی کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت سایپادیزل به‌تازگی از برنامه‌های خود برای ورود به حوزه تولید اتوبوس‌ها خبر داده، این شرکت قرار است در همکاری با شرکت اسکای‌ول به تولید الکتروباس‌ها بپردازد، در همین راستا، به‌تازگی از مدل الکتریکی خود رونمایی کرده است. اتوبوس‌های برقی این شرکت دارای موتور DANA TM4 هستند و از پک‌های باتری ساخته شرکت اسکای‌ول بهره می‌برند. به گفته بابک مصدق، مشاور مدیرعامل سایپادیزل «مشخصات فنی این اتوبوس کاملا مطابق خواسته اتحادیه اتوبوسرانی کشور است.»

نتیجه همکاری سایپا و اسکای‌ول منتج به چه اتفاقاتی خواهد شد؟
شرکت اسکای‌ول از انتهای سال ۲۰۲۰ وارد مذاکره با مجموعه سایپا شد. همزمان با این مذاکرات شرکت اسکای‌ول با اتحادیه اتوبوسرانی مذاکراتی در رابطه با مسائل فنی داشت. پاییز سال گذشته مباحث فنی با واحد اتحادیه اتوبوسرانی به نتیجه رسید و تفاهم‌نامه‌ای برای تامین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس شهری بین گروه سایپا و اتحادیه اتوبوسرانی‌های کشور منعقد شد.

در مورد برند اسکای‌ول توضیح دهید. این شرکت چه جایگاهی در بین سایر تولیدکنندگان خودروهای برقی دارد؟
شرکت اسکای‌ول یکی از برندهای نوپا در حوزه خودروهای برقی است که با سرمایه‌گذاری سنگینی که در این بخش انجام داده، توانسته است بین پنج شرکت برتر تولیدکننده اتوبوس‌های برقی قرار بگیرد. ضمن این‌که در زمینه مجموع خودروهای مسافری برقی (از ۴.۱ متر تا ۱۸متر) از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ رتبه نخست فروش را داشته است. همچنین در حوزه اتوبوس‌های برقی طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ رتبه دوم فروش در حوزه تولید و صادرات را در کشور چین داشته، این شرکت سرمایه‌گذاری سنگینی در حوزه تولید خودروهای برقی انجام داده است. به‌تازگی هم ۸۰۰ میلیون دلار برای برنامه‌های جدید خود سرمایه‌گذاری کرده است.

مزیت اصلی برند اسکای‌ول که باعث برتری نسبت‌به مدل‌های مشابه خود می‌شود چیست؟
مزیت عمده برند اسکای‌ول این است که زنجیره تامین خودروهای برقی کامل در اختیار خودش است. یعنی باتری هم تولید می‌کند و واحد تحقیق‌وتوسعه بسیار قدرتمندی دارد که روی تکنولوژی‌های جدید کار می‌کنند. بنابراین مزیت اصلی همکاری با گروه سایپا با این شرکت این است که برای باتری نیازمند شرکت دیگری نیست. در حوزه خودروهای برقی باتری و درایوموتور دو قطعه اصلی هستند که نیازمندی آن وسیله نقلیه را تامین می‌کنند. این مزیت عمده برند اسکای‌ول است. مزیت دیگر این برند این است که از آخرین تکنولوژی‌های برندهای اروپایی در محصولاتش استفاده می‌کند.

اتوبوس‌های برقی که رونمایی شدند چه ویژگی‌هایی دارند؟
اتوبوس برقی که به نمایش گذاشته شد، دارای موتور DANA TM4 است. پک‌های باتری ساخته شرکت اسکای‌ول است. اکسل‌ها محصول ZF آلمان است. سیستم فرمان محصول بوش و لاستیک‌های میشلن روی آن سوار شده است. ضمن این‌که از آخرین تکنولوژی‌های ضد خوردگی در بدنه استفاده شده که تا ۱۰سال دوام دارد. پیمایش روزانه این اتوبوس بین ۲3۰ تا ۲5۰ کیلومتر است. مشخصات فنی این اتوبوس کاملا مطابق خواسته اتحادیه اتوبوسرانی کشور است. همچنین اتوبوس‌ دیزلی اسکای‌ول هم از قطعات برندهای معتبر اروپا استفاده می‌کند. به زودی بحث تولید داخل این اتوبوس هم آغاز می‌شود و خط تولید این نوع اتوبوس‌ها نیز به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

آیا قرار است پک‌های باتری این خودروها به صورت کامل از چین وارد شود؟
اتحادیه اتوبوسرانی با توجه به ضرورتی که در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی وجود دارد و این‌که سال‌های است که ما تولید جدیدی نداشته‌ایم، مجوز واردات اتوبوس‌ها به صورت سی‌بی‌یو را کسب کرده، یعنی مجوز خاصی برای واردات این خودروها از سوی وزارت صمت و وزارت کشور صادر شده است. یعنی در مرحله اول اتوبوس‌های برقی امکان واردات به صورت سی‌بی‌یو دارد.
در مرحله دوم با حداقل داخلی‌سازی ۳۰درصد شروع می‌کنیم و طی سال‌های آینده به حداکثر داخلی‌سازی ۵۰درصدی دست پیدا خواهیم کرد. یعنی دانش و تکنولوژی داخلی برای افزایش عمق ساخت داخل برای خودروهای برقی وجود دارد. برای اتوبوس‌های دیزلی نیز از ابتدا به صورت سی‌کی‌دی و با عمق ساخت داخل ۳۰درصدی کار را آغاز خواهیم کرد. قرار است در اتوبوس‌های دیزلی نیز به داخلی‌سازی ۵۰درصدی در سال های آینده برسیم.
۳۰درصدی که برای اتوبوس‌های دیزلی و برقی اشاره کردید، شامل چه مواردی است؟ یعنی صرفا بحث مونتاژ را شامل می‌شود؟
در بحث فرآیند داخلی‌سازی، درصدی که وزارت صمت اعلام می‌کند، بخشی به مونتاژ و دانش آن اختصاص دارد. همچنین بخش دیگر داخلی‌سازی به قطعاتی بازمی‌گردد که توان تولید آن در داخل وجود دارد. این قطعات از سفارش‌گذاری حذف می‌شوند. مثلا در حوزه شیشه، اتاق‌سازی، تایر و صندلی‌سازی توانمندی‌های خوبی داریم. اخیرا هم شرکت‌های دانش‌بنیان در قطعات های‌تک ورود کرده‌اند و خدمات خوبی به شرکت‌های خودروسازی ارائه می‌دهند. الزامات وزارت صمت با۳۰درصد ساخت داخل شروع می‌شود. بنابراین هرچه بتوانیم ساخت داخل را بالا ببریم ارزبری کمتری خواهیم داشت.

به‌طور کلی سقف داخلی‌سازی اتوبوس‌های برقی چقدر است؟
اگر بخواهیم واقعیت را ببینیم و با اعداد و ارقام بازی نکنیم، باید بگوییم که درحال‌حاضر شرکت‌های داخلی در تولید محصولات برقی می‌توانند به سقف ۵۰ درصد داخلی‌سازی دست پیدا کنند. بیشتر از این یک تکنولوژی های‌تک وجود دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری ازسوی شرکت‌های مختلف ازجمله شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید الکتروموتورهایی است که بتواند توان رقابت داشته باشد. اما در حوزه باتری پک‌ها ما هنوز نوپا هستیم. شرکت‌هایی در این حوزه فعالیت می‌کنند اما تا زمانی که بخواهد به مرحله تجاری‌سازی بسازد زمان زیادی می‌برد. بنابراین در مرحله نخست باید این خودروها به صورت سی‌بی‌یو وارد شوند و مرحله‌به‌مرحله عمق داخلی‌سازی را افزایش دهیم. من فکر می‌کنم در سال‌های آینده به داخلی‌سازی ۶۰ تا ۷۰درصدی هم دست پیدا خواهیم کرد. اما این نیازمند تامین منابع مالی است. درحال‌حاضر وضعیت حمل‌ونقل عمومی در کشور مناسب نیست و شرکت‌ها به دنبال هزینه کمتر هستند. اتوبوس برقی به دلیل استفاده از تکنولوژی بالا، هزینه بیشتری هم دارد. تقریبا همه خواهان این اتوبوس‌ها هستند اما زمانی‌که بحث قیمت‌ آن‌ها مطرح می‌شود، همه ملاحظاتی را در نظر می‌گیرند. گروه سایپا و شرکت سایپا دیزل به عنوان نخستین شرکتی که اقدام به واردات اتوبوس‌های برقی با استانداردهای ۸۵گانه می‌کند، سردمدار و پیشرو ورود اتوبوس برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. این شروع کار است. برای اینکه اتوبوس‌های برقی در کشور جا بیفتد و همگانی شود نیازمند حمایت مسئولان و تامین مالی است. به نظر من استفاده از این خودروها یک الزام است. چراکه در تهران ۳۳هزار مرگ زودرس به دلیل آلودگی هوا داریم که هزینه ۴۰۰میلیارد دلاری را به سیستم تحمیل می‌کند. در همه بخش‌های حمل‌ونقل شهری و عمومی نیازمند خودروهای جدید هستیم و لازم است نوسازی کنیم. آمارها نشان می‌دهند باید حدود ۲۰هزار اتوبوس را کاملا از رده خارج و اتوبوس‌های جدید را وارد خیابان‌ها کنیم. ضمن اینکه سال به سال بر تعداد این فرسوده‌ها افزوده می‌شود.

آیا قرار است اسکای‌ول در حوزه زیرساخت خودروهای برقی هم همکاری داشته باشد؟
این تقاضا از سوی شرکت سایپادیزل مطرح شده است. به دلیل عدم وجود زیرساخت‌ها کشور نیازمند کمک در زمینه دانش فنی و همچنین نیازمند انتقال تجهیزات مورد نیاز است. اسکای‌ول از ابتدا در جریان این موضوع قرار گرفت. اگر شروع خوبی در بحث اتوبوس‌های برقی داشته‌ باشیم، قطعا شرکت اسکای‌ول آماده سرمایه‌گذاری و انتقال دانش فنی در زمینه توسعه زیرساخت‌های خودروهای برقی خواهد بود. اگر قرار باشد زمینه برای حضور تکنولوژیک شرکت‌های خارجی فراهم شود باید جذابیتی در داخل کشور ایجاد شود و حمایت‌های لازم به عمل بیاید. اسکای‌ول در حوزه خودروهای اس‌یووی هم خودرویی تولید کرده که به عنوان نخستین خودرو مجوز حضور در بازار آمریکا را به دست آورده است. بنابراین این شرکت از استانداردهای بالایی برخوردار است. با این حال شرکت اسکای‌ول علاقه‌مند به حضور در بازار ایران است. اتوبوسی هم که به عنوان نمونه و مطابق با مشخصات فنی خواسته شده برای ایران ساخته، از سال ۲۰۱۷ تاکنون بیش از ۴هزار دستگاه از آن را صادر کرده، ضمن اینکه سالانه ۱۰ هزار دستگاه از این اتوبوس را در چین استفاده می‌کند و یک شرکت پیشرو است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =