سواری ‌های وارداتی

درخصوص برابری تعرفه واردات قطعات و خودرو انجمن واردکنندگان خودرو ایران نظر موافق دارد. البته به عقیده من، اگر چنین تصمیمی عملیاتی شود؛ صنعت خودرو ایران یک‌هفته هم دوام نخواهد.

به گزارش «اخبار خودرو»،مــوضــوع آزادسازی واردات خودرو با آن‌که هنوز در حد مصوبه‌ در کمیسیون‌ تلفیق مجلس است اما مورد نقد برخی مدیران، فعالان و حامیان صنعت خودرو داخلی قرار گرفته است. آن‌ها معتقدند؛ آزادسازی واردات، سهم بالایی از ظرفیت‌های سربار و جذب‌نشده خودروسازان خارجی را جذب بازارهای کشور خواهد کرد، درحالی‌که رویکرد صنعت خودر داخلی، جایگزینی هزینه‌های سربار با سرمایه‌گذاری برای اشتغال‌زایی و تولید است. در همین زمینه، مدیرعامل یکی از خودروسازی‌های بزرگ کشور با بیان این‌که واردات خودرو هنر نیست، گفته است:‌ «تعرفه واردات خودرو نه‌تنها صد درصدی نبود، بلکه با ارز 4200 تومانی به 15درصد کاهش می‌یافت که ما نیز برای واردات قطعات الکترونیکی خواهان همین میزان تعرفه هستیم.» مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این خصوص به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «درخصوص برابری تعرفه واردات قطعات و خودرو انجمن واردکنندگان خودرو ایران نظر موافق دارد. البته به عقیده من، اگر چنین تصمیمی عملیاتی شود؛ صنعت خودرو ایران یک‌هفته هم دوام نخواهد آورد و مسئولان امر که این طرح را ارائه می‌کنند باید عواقب آن را بپذیرند.» وی افزود: «صنعت خودرو همچون بیماری در حال احتضار است که بدون دستگاه‌های کمک‌تنفسی قادر به ادامه حیات نخواهد بود.»

آیا واردات خودرو به کشور، به‌مثابه خرید سهم بالایی از ظرفیت‌های سربار و جذب‌نشده خودروسازان خارجی و تولید خودرو در داخل مصداق جایگزینی هزینه‌های سربار با سرمایه‌گذاری برای اشتغال‌زایی و تولید است؟
اگر میزان تولید و فروش خودروسازان جهانی را به‌صورت آماری در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد ۵۰هزار یا 100هزار دستگاه هرگز نمی‌تواند حتی سهم کوچکی در سبد فروش خودروسازان بزرگ جهانی داشته باشد، چه برسد به آن‌که بخواهد ظرفیت سربار و جذب‌نشده فروش آن‌ها را جبران کند. البته خوشحال خواهیم شد اگر سایه واردات خودرو همواره بر سر بنگاه‌های خودروسازی دولتی هولناک جلوه کرده و آن‌ها را با واهمه جا ماندن از بازار، وادار به ارتقای کیفیت محصولاتشان کند. زیرا درهرحال، هدف اصلی عرضه خودروهای باکیفیت اعم‌از داخلی یا وارداتی به مردم ایران، به‌عنوان حق مسلم آن‌هاست. پس اگر مدیران خودروسازی‌ها نگران واردات خودرو هستند، باید برای رشد کارخانه‌ها و محصولاتشان تلاش کنند، نه آن‌که از نمایندگان مجلس بخواهند برای آزادسازی واردات خودرو مانع‌تراشی کنند. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب خطاب به خودروسازان داخلی فرمودند؛ مردم از قیمت و کیفیت محصولات آنان ناراضی هستند. ایشان تاکید کردند؛ جلوگیری از رقابت خارجی نباید موجب بالا رفتن قیمت محصولات داخلی بشود. این یک نقشه‌راه روشن است. پس اگر آقایان پیرو ولایت هستند، در اسرع وقت نسبت به تامین رضایت آحاد جامعه اقدام کنند.

توصیه رهبری به تولیدکنندگان داخلی تهیه سند نقشه‌ راهبردی صنعتی کشور بود. بدیهی است خودروسازان داخلی برای رقابت با خودروسازان جهانی نیازمند استراتژی هستند و در این مسیر باید جایگاه رقبای خود و رموز موفقیت آن‌ها را به‌خوبی دریابند. چه راهکاری برای به حرکت درآوردن صنعت خودرو داخلی در مسیر رقابت جهانی وجود دارد؟
قطعا مدیرانی که به‌تازگی سکان هدایت خودروسازان داخلی را به دست گرفته‌اند، می‌دانند تمام اطلاعات موردنیاز آن‌ها درخصوص نحوه و میزان تولید و فروش و نقشه راه خودروسازان بزرگ جهانی در فضای مجازی و سایت‌های منتسب به آنان در دسترس است. اگر با مطالعه دقیق این آمارها و داده‌ها، اطلاعات موردنیازشان را استخراج کنند، هم در سکانداری خود راه موفقیت را خواهند پیمود و هم اطلاعاتی که در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند، دارای اعداد تخمینی و اشتباه نخواهد بود.

آیا این ادعای فعالان صنعت خودرو که به‌رغم ممنوعیت اعلام‌شده، راه برای واردات خودرو باز است و با استفاده از قوانین فعلی نیز می‌توان مبادرت به واردات خودرو کرد، صحیح است؟
شاید منظور آقایان خودروساز از امکان واردات خودرو درحال‌حاضر، واردات آن به‌صورت SKD (قطعات نیمه‌منفصل) یا CKD (قطعات منفصل) است، زیرا اگر کوچک‌ترین راهی برای واردات یا حتی ترخیص خودروهای واردشده که از چهار سال پیش در گمرک باقی مانده‌اند و خاک می‌خورند، وجود داشت صاحبان آن‌ها دست روی دست نمی‌گذاشتند تا سرمایه‌هایشان از بین برود و نصیب سازمان‌های دولتی همچون اموال تملیکی و مناطق آزاد شود.

طرحی که نمایندگان مجلس یازدهم برای تحقیق‌وتفحص تهیه کرده‌اند، قرار است در پانزده محور این صنعت را مورد بررسی قرار دهد. به نظر شما این طرح‌ تا چه میزان می‌تواند صنعت خودرو را به سمت تولید محصولات باکیفیت سوق دهد؟
محور اول این تحقیق‌وتفحص درخصوص بررسی وضعیت گذشته و موجود صنعت خودرو است، این‌که چه تعداد شرکت تولیدکننده وجود دارد و ظرفیت و تیراژ چگونه است. به نظر می‌رسد ماحصل بررسی همین یک محور که کل تاریخچه صنعت خودرو را توضیح دهد، خود کتابی قطور خواهد شد. البته من از همه نمایندگان مجلس فعلی که طرح تحقیق‌وتفحص از صنعت خودرو را امضا کرده‌اند، به شما و همه کسانی که می‌خواهند بفهمند خودروسازی ایران یعنی چه، چگونه ایجاد شده، چالش‌های آن چه بوده و چه هست و باید به کدام سمت برود، تقاضا می‌کنم گزارش‌های تحقیق‌وتفحص مجلس نهم و مجلس دهم را بخوانند. یک گزارش هم توسط مرکز پژوهش‌های بازرگانی منتشر شده که گزارش تحلیلی خوبی است. هر فردی که این سه گزارش را مطالعه کند، به‌طور کامل متوجه می‌شود رابطه مستقیمی بین تولید ما و واردات قطعات خارجی خودرو بوده و هست.

چرا خودروسازان داخلی طی چند دهه گذشته به سمت تولید محصولات باکیفیت و دارای قابلیت رقابتی در سطح جهانی گام برنداشته‌اند؟
متاسفانه رابطه مستقیمی بین فساد و نبود پژوهش زیرساختی در خودروسازی ما وجود دارد. علاوه بر این موارد، مافیا و کارتل‌های قوی و ذی‌نفوذ نیز در صنعت خودرو هستند که اجازه نمی‌دهند خودروسازی ما، از تولیدات فعلی به سمت تولیدات به‌روز و جدید جهانی شیفت کند.

پیشنهاد شما برای کاهش نارضایتی در سطح جامعه از صنعت خودرو چیست؟
اگر با مردم درباره پنج نارضایتی اصلی آن‌ها صحبت کنید و بگویید چه چیزهایی برای شما ناراحتی ایجاد کرده است، در کنار مواردی همچون گرانی مسکن، کمبود اشتغال و... حتما از وضعیت صنعت و بازار خودرو کشور نیز گلایه کرده و نسبت به کیفیت و قیمت محصولات موجود در مقایسه با بازار دیگر کشورها ازجمله همسایگان ایران انتقاد می‌کنند که به‌قول مقام معظم رهبری؛ نارضایتی و اعتراض مردم در این زمینه کاملا برحق و به‌جاست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =