روغن پایه سبک soc4

شرکت نفت سپاهان به‌عنوان تنها تولیدکننده روغن پایه سبک soc4 پس از یک‌ماه توقف عرضه این محصول،‌ قیمت این روغن را در آخرین عرضه بورسی خود 5درصد افزایش داد.

به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت نفت سپاهان به‌عنوان تنها تولیدکننده روغن پایه سبک soc4 پس از یک‌ماه توقف عرضه این محصول،‌ قیمت این روغن را در آخرین عرضه بورسی خود 5درصد افزایش داد. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» روغن‌پایه soc4 که در صنعت روانکارها به «روغن100» نیز معروف است تنها توسط شرکت نفت سپاهان تولیدمی شود. این روغن که در دمای 100درجه سانتی‌گراد ویسکوزیته‌ای معادل 4سانتی‌استوک دارد، یک محصول حیاتی برای تولید روغن‌موتورهای مولتی‌گرید مانند روغن‌های 10w40 است. شرکت نفت سپاهان پیش از این عرضه این محصول را برای بازارهای داخلی متوقف و قیمت آن را افزایش داده بود. سپاهان؛ در مردادماه نیز پس از یک توقف 45روزه این محصول را دربورس عرضه کرد. اما اینکه چرا محصول soc4 برای صنعت روانکارها حیاتی است و یک ماه توقف در عرضه آن می‌تواند بخش‌خصوصی را با چالش مواجه کند، خود موضوعی است که یکی از فعالان صنعت روانکارها در پاسخ به آن گفت: « ماهانه هر بلندینگ بخش‌خصوصی به صورت میانگین 20تن از این روغن را در خطوط تولید خود استفاده می‌کند و در صورت عدم عرضه آن توسط شرکت نفت سپاهان باید با صرف ارز از روغن‌های وارداتی استفاده کند. طی آخرین عرضه صورت‌گرفته در هفدهم بهمن‌ماه، ‌شرکت نفت سپاهان تنها 506تن از این روغن‌پایه را عرضه کرد که به‌دلیل توقف یک‌ماهه عرضه،‌805 تن تقاضا در بورس کالا ایجاد شد؛ یعنی 10بلندینگ فعال کشور موفق به تهیه ماده اولیه خود نشده‌اند و برای تولید شب عید با مشکل مواجه هستند. ازسوی‌دیگر قیمت روغن‌پایه سبک سپاهان 25هزار و 200تومان اعلام شد که به‌دلیل ایجاد رقابت تا 26هزار و 545تومان هم پیش رفت. با این رویه و کمبود روغن پایه سبک در بازار روانکارها، ‌آنچه رقم خواهد خورد؛ مشکلات مربوط به تولید روغن‌موتورهای مولتی‌گرید ازجمله روغن ‌موتورهای 10w40 خواهد بود.
اعلام قیمت پایه 25هزار و 200تومانی برای این محصول درحالی صورت گرفته که دو ماه قبل نفت سپاهان همین روغن پایه را به ازای هر کیلوگرم 24هزار تومان در بورس کالا عرضه کرده بود و حالا فارغ از افزایش قیمت ناشی از رقابت، ‌خود نیز رشد 5درصدی را برای این محصول حیاتی درنظر گرفته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =