ساینا S

هر محصول جدیدی که از کیفیت خوبی برخوردار باشد، فارغ از میزان استقبال اولیه، دیر یا زود جایگاه خود را در بازار پیدا می‌کند 

این روزها محصولات جدید سایپا یعنی شاهین و ساینا S به ارزنده‌ترین گزینه‌های خرید در بازار تبدیل شده‌اند؛ از یک‌سو شاهین که نرخ فروش کارخانه آن 343میلیون و 600هزار تومان است، تقریبا با همان قیمت یعنی 344میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود و از سوی دیگر، ساینا S که نرخ فروش کارخانه آن 167میلیون و 578هزار تومان (حدود 45میلیون تومان گران‌تر از ساینا معمولی) است، در بازار آزاد تنها 6میلیون تومان بالاتر از نسخه معمولی (که 196میلیون تومان قیمت خورده)، یعنی به بهای 202میلیون تومان معامله می‌شود.

گرچه بهای این دو خودرو در بازار نشان‌دهنده موفقیت گروه خودروسازی سایپا در نزدیک‌کردن قیمت‌های بازار و کارخانه آن هم درخصوص دو محصول جدید است، اما درعین‌حال واسطه‌ها نیز با استفاده از این فرصت در حال خرید و دپوی این خودروها به قصد سرمایه‌گذاری هستند.

گزارش‌های میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است که دلالان مستقر حوالی نمایندگی‌ها بلافاصله پس از تحویل خودرو (به‌ویژه محصول ساینا S) به سراغ مشتریان می‌آیند و با هشدارهای واهی درخصوص نامناسب‌بودن این خودروها برای سرمایه‌گذاری و تاکید بر نزولی بودن سیر قیمتشان در بازار، پیشنهاد خرید خودرو آن‌ها را به‌صورت صفر خشک و با نرخ‌هایی زیر قیمت بازار مطرح می‌کنند!

* خودروهایی به‌روزتر اما ارزان‌تر برخی محصولات قدیمی!

درحال‌حاضر نسخه‌های کم‌کارکرد شاهین در بازار (تا 10هزار کیلومتر پیمایش) را می‌توان به قیمت 320میلیون تومان خرید و نسخه‌های کم‌کارکرد ساینا S (تا 20هزار کیلومتر) را نیز می‌توان حتی به قیمت 195میلیون تومان معامله کرد که به‌عنوان خودروهایی با چهره به‌روزتر، امکانات بیشتر و ایمنی مناسب‌تر که هنوز هم گارانتی‌ کارخانه دارند، گزینه‌های بسیار خوبی محسوب می‌شوند.

چراکه اکنون با قیمت 200 تا 350 میلیون تومان در بازار، تنها می‌توان آن دسته خودروهای صفر داخلی را خرید که سال‌هاست روی پلت‌فرم‌های قدیمی تولید می‌شوند و به لحاظ طراحی، ایمنی و امکانات درخور مقایسه با خودرویی مانند شاهین و در برخی موارد حتی قابل قیاس با ساینا اس نیستند؛ خودروهایی که مشکلات موتوری آن‌ها روی کیلومترهای نه‌چندان بالا نمایان می‌شود و واشر سرسیلندر می‌سوزانند.

* تفاوت‌هایی که دلالان انکار و پنهان می‌کنند

تفاوت قیمت 45میلیون تومانی ساینا S و ساینا معمولی در کارخانه دلایل متعددی دارد که بخش عمده‌ای از آن‌ها از دید مشتریان پنهان است. درحال‌حاضر یکی دیگر از محصولات خانواده ساینا یعنی «سایناپلاس» که قوای محرکه و سیستم برق کاملا یکسانی با ساینا معمولی داشته و ظاهر متفاوتی نیز از نسخه معمولی ندارد، تنها به دلیل برخورداری از امکاناتی همچون مانیتور لمسی و دکمه‌های روی غربیلک فرمان در بازار تا 220میلیون تومان (یعنی حدود 25میلیون تومان گران‌تر از ساینا معمولی) قیمت خورده است.

درحالی‌که افزودن تمامی امکانات سایناپلاس به ساینامعمولی بیش از 10 الی 15میلیون تومان هزینه ندارد! زیرا تفاوت‌های سایناپلاس با معمولی محدود به موارد اشاره‌شده و برخی آپشن‌های قابل نصب همچون روکش چرمی صندلی‌ها، کفی صندوق‌عقب، زیرپایی سه‌بعدی، فرمان دی‌تایپ و دوربین دید عقب هستند که مورد آخر با توجه به ابعاد، زوایای دید و ارتفاع خودرو چندان کاربردی به نظر نمی‌رسد.

اما درخصوص ساینا اس که دلالان مدعی هستند؛ «جز تفاوت در طراحی جلو و عقب خودرو، دی‌لایت و صفحه‌کیلومتر آن تفاوت ظاهری دیگری مشاهده نمی‌کنند و قوای محرکه آن نیز جز دریچه گاز برقی توفیری ندارد»، موارد تقویت و ارتقا بسیار بیشتر از این‌ها است و دیر یا زود این تفاوت‌ها برای مشتریان تبیین می‌شود و در بازار نیز به‌اصطلاح جا می‌افتد.

* از قوای محرکه و سامانه برق تا عایق‌بندی و تقویت بدنه‌

علاوه بر تغییرات ظاهری و امکاناتی که در ادامه برخواهیم شمرد، دیگر تفاوت‌های مهم ساینا اس با نسخه معمولی در سیستم برق‌والکترونیک و پیشرانه است که از جهات بسیاری مشابه پیشرانه شاهین اما از نوع تنفس طبیعی است. دریچه گاز برقی موتور ساینا اس علاوه بر کاهش آلایندگی، امکان نصب کروزکنترل را فراهم می‌کند و موجب پایداری بیشتر در عملکرد خودرو و ارتباط‌گیری BCM با ECU می‌شود. سیستم دستیار ترمز نیز در این خودرو کمک می‌کند تا فارغ از میزان فشردن پدال گاز از سوی راننده، فشار روغن ترمز متناسب با سرعت آن افزایش یابد.

چراغ روز، فرمان دی‌تایپ، صفحه‌کیلومتر جدید با داده‌های کاربردی بیشتر همچون نمایشگرهای تعویض دنده، مصرف سوخت لحظه‌ای و تعویض روغن، سوییچ تاشو با صندوق‌پران، سیستم هشدار ضدسرقت با بوق خودرو، ایزوفیکس صندلی کودک، چراغ بدرقه و قابلیت خاموش‌شدن چراغ‌های روشن‌مانده به‌صورت هوشمند، نشانگر تفکیکی و هشدار تصویری و صوتی باز شدن و باز ماندن درها، قفل مرکزی شیشه‌ها، استاندارد آلایندگی یورو۵، سیستم برق مالتی‌پلکس با نود مرکزی (BCM)، عایق‌بندی تقویت‌شده، ارتقای استحکام بدنه در قسمت صندوق و جلو، ECU جدید، قابلیت تنظیم نور صفحه‌کیلومتر، جلوپنچره جدید با قاب کرومی، سپر جلوی جدید، ورودی هوای جدید روی سپر، سپر عقب جدید، دیفیوزر چراغ‌دار، چراغ‌های عقب جدید، الگوی جدید درِ صندوق عقب، بالانسر شفت موتور، کوئل‌های جدید، هشدار صوتی روشن‌ماندن چراغ‌های خودرو پس از خاموش‌کردن خودرو و خارج کردن سوییچ، فیوز باکس و رله باکس جدید، کامپیوتر سفری و... ازجمله دیگر امکانات متعدد ساینا اس هستند.

* تقویت بدنه و عایق‌بندی‌ها

بدنه و سقف خودرو در ساینا اس تقویت شده و بدین منظور کلاف‌ها و دیاق جلو بازطراحی شده‌اند. تفاوت درِ موتور (کاپوت خودرو) از قسمت زیرین آن مشخص‌تر است و به همین دلیل نمی‌توان عایق درِ موتور ساینا معمولی را برای ساینا اس هم استفاده کرد.

از همان ابتدا نیز نصب جیگ‌وفیکسچرهای متفاوت برای خط تولید ساینا اس و تفاوت‌های موجود در فرایندهای جوش‌کاری، کنترلی و مونتاژ در مقایسه با خط تولید ساینا معمولی، حکایت از تولد یک خودرو متفاوت داشت. کلاف اصلی این خودرو تا سر شاسی‌ها به‌طور کامل تقویت شده و اتاق و دیاق زیر سپر جلو از پایه‌های اتصال جدید، مستحکم‌تر و ضخیم‌تر از مدل پایه ساینا برخوردارند. همچنین علاوه بر بازطراحی اکسل عقب، محور جدیدی نیز برای اتصال آن طراحی و ساخته شده که نرمی و چسبندگی بیشتر و بهتری را برای ساینا اس به ارمغان آورده است. تفاوت کیفیت قطعات استفاده‌شده در این خودرو در مقایسه با قطعات ساینامعمولی و سایناپلاس را حتی می‌توان در نوع لامپ‌ها، کابل‌ها و سیم‌کشی‌های کاهش‌یافته (به‌واسطه برخورداری از سامانه BCM) مشاهده کرد.

شاید اگر سایپا به‌جای فیس‌لیفت ساینا تحت عنوان «ساینا اس» از ابتدا این خودرو را با اتاق جدید که «سهند» نام گرفته است، راهی بازار کرده بود، این تفاوت‌ها عیان‌تر بود و از دید مشتریان پنهان نمی‌ماند. اما به‌هرحال هزینه این تغییرات روی قیمت فروش این خودرو اعمال شده است.

از سوی دیگر، اگر مشکلات مربوط به تراشه‌ها تا این اندازه عالم‌گیر نشده بود و نصب آپشن‌هایی همچون مالتی‌مدیا و دکمه‌های روی غربیلک فرمان که نهایتا 5 تا 10 میلیون تومان قیمت خودرو را بالا می‌برد به عرضه «ساینا جی» موکول نشده بود، «ساینا اس» از همان ابتدا ورود قدرتمندانه‌تری به بازار داشت. هرچند حالا نیز خریداران می‌توانند با همین هزینه، امکانات مورد اشاره را به ساینا اس بیفزایند و رفاه بیشتری را با آن تجربه کنند.

اما مالکان ساینا اس باید در نظر داشته باشند؛ دلالانی که این خودرو را به قصد سرمایه‌گذاری می‌خرند، انتظار کسب سود بالاتری نسبت به دیگر محصولات موجود در بازار (که حاشیه سود آن‌ها اشباع شده است) دارند و در سال آینده همین خودروها را با قیمت‌های متفاوتی به بازار عرضه خواهند کرد. تجربه خودرو ال90 نشان داد؛ هر محصول جدیدی که از کیفیت خوبی برخوردار باشد، فارغ از میزان استقبال اولیه، دیر یا زود جایگاه خود را در بازار پیدا می‌کند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    3 0
    شاهین خیلی گرون میشه. هنوز جا نیفتاده
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    2 0
    بزرگترین دلال خودخودروسازی هاهستن وآنچه عیان هست چه حاجت به بیان هست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =