مرسدس‌بنز

به‌گفته کارشناسان خودرویی، نسل بعدی خودروهای خودران با کیفیتی بالا و متفاوت قابلیت تردد روزانه در مسیرهای پرترافیک‌ را خواهند داشت. تا چند سال آینده خودروهای خودران دو مرحله فراتر از خودران‌های امروزی خواهند بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،با بررسی فعالیت خودروسازان و استارت‌آپ‌های فعال در زمینه فناوری‌های خودرویی به‌نظر می‌رسد چیز زیادی نمانده که فرمان ماشین‌ها از دستمان گرفته شود و به‌جای خیره شدن به‌جاده بتوانیم با خیال راحت حین رسیدن به‌مقصد، بدون هیچ خطری شبکه‌های اجتماعی یا ایمیلمان را چک کنیم. به‌گفته کارشناسان خودرویی، نسل بعدی خودروهای خودران با کیفیتی بالا و متفاوت قابلیت تردد روزانه در مسیرهای پرترافیک‌ را خواهند داشت. تا چند سال آینده خودروهای خودران دو مرحله فراتر از خودران‌های امروزی خواهند بود و تاکسی‌های بی‌راننده درشهرهای بزرگ و کوچک جهان وظیفه حمل‌ونقل مسافران را برعهده خواهند گرفت. درمصاحبه پیش‌ رو دکتر مایکل هافنر، رئیس بخش رانندگی خودکار و ایمنی فعال مرسدس‌بنز درباره‌ آینده سنسورها، ایمنی و نقشه جاده در سال‌های آینده صحبت می‌کند.

درحال حاضر خودروهای مرسدس‌بنز به‌لطف سیستم رانندگی هوشمند در موقعیت‌های خطرناک از راننده به‌خوبی محافظت می‌کنند. آیا این سیستم‌ها که پیشقراولان رانندگی تمام‌خودران به‌شمار می‌روند، به‌میزان قابل ملاحظه‌ای در بهبود ایمنی راننده موثر بوده‌اند؟
بله؛ به‌میزان بسیار قابل توجهی. برخی از این سیستم‌ها بیش از چند دهه عمر دارند. من به‌طور خاص به‌سیستم‌های ضدقفل ترمز و سیستم الکترونیکی پایداری (ESP) اشاره می‌کنم که خودروها را در ایمنی کامل در مسیر حفظ می‌کنند. آمار تصادفات نشان می‌دهد که این سیستم‌ها به‌میزان قابل ملاحظه‌ای ایمنی را در خودروها افزایش داده‌اند. از وقتی ما سیستم‌های هشدار تصادف را معرفی کردیم، فروش سپرها کاهش معنی‌داری پیدا کرده است. پس از معرفی این سیستم کاهش قابل ملاحظه‌ای در آمار تصادفات از عقب پدید آمده است و این تجربیات ما را تشویق می‌کنند تا با جدیت بیشتری روی سطوح آتی خودکارسازی خودروها کار کنیم. مدت‌هاست که ما از توسعه و بهبود مداوم نرم‌افزارهای مورد استفاده در سیستم‌هایمان بسیار نفع برده‌ایم و این چیزی است که برای داشتن شتاب بالا برای نوآوری الزامی به‌نظر می‌رسد.

در مرحله بعدی خودروها به‌سطح سوم از رانندگی خودران می‌رسند. در این اتومبیل‌ها رانندگان همچنان باید در صندلی راننده حضور داشته باشند؛ اما می‌توانند هر از گاهی کارهایی غیر از رانندگی انجام دهند. آیا ضرورت دارد که ‌قبل از رسیدن به‌خودروهای تمام‌خودران چنین مدل‌هایی عرضه شوند؟
ما متقاعد شده‌ایم که این‌طور است. درحال حاضر به‌صورت هم‌زمان مشغول آماده‌سازی دو نوآوری بزرگ هستیم. از یک طرف من اطمینان دارم که رانندگی با سطح بالای خودکار که در سطح 3 شاهد آن هستیم، بسیار نویدبخش است و در زندگی روزمره به‌طور خاص فشارهای ناشی از موقعیت‌های خسته‌کننده و استرس‌زا را در ترافیک‌ بزرگراه‌ها کاهش می‌دهد. سیستم‌های سطح 4 و 5 باید خود تمام شرایط را حتی در غیاب راننده اداره کنند. البته که این مرحله از دیدگاه فناوری بسیار چالشی و دشوار است و ما به‌صورت هم‌زمان روی هر دو مرحله کار می‌کنیم.

در سطح سوم از فناوری خودران رانندگی تا چه میزان خودکار است؟
در این مورد رانندگان تنها می‌توانند برخی اوقات کنترل خودرو خود را واگذار کنند. این نوع از رانندگی خودکار خصوصا برای تردد در مسیرهای پرترافیک مناسب است. در این شرایط خودرو به‌راننده اعلام می‌کند که چه‌زمانی آمادگی دارد کنترل آن را در دست بگیرد. خودرو پیش از در دست گرفتن کنترل، به‌صورت نظام‌مند موارد مشخصی را بررسی می‌کند تا مشخص شود آیا همه سنسورها در وضعیت درستی قرار دارند و آیا نقشه‌های درستی برای موقعیت فعلی خودرو مورد استفاده قرار گرفته؟ اگر همه‌چیز مرتب باشد، راننده تنها برای واگذاری کنترل خودرو باید یک دکمه را فشار دهد. درمحدوده‌های زمانی مشخص راننده می‌تواند کارهای دیگری انجام دهد؛ مثلا ایمیل‌اش را چک کند یا یک ویدئوی کوتاه تماشا کند. هرچند راننده باید قادر باشد خیلی سریع کنترل خودرو را در دست بگیرد. منظور از این جمله ظرف پنج ثانیه است. به‌همین دلیل سیستم نظارت خودرو باید از این مساله اطمینان حاصل کند که راننده خوابش نبرده است.

آیا پنج ثانیه برای انتقال کنترل خودرو کافی است؟
در شبیه‌سازی‌های صورت‌گرفته، پی برده‌ایم که این مدت برای جمع شدن حواس راننده و در دست گرفتن فرمان کفایت می‌کند. به‌علاوه موقعیت‌های خاص مثلا رسیدن به‌خروجی بزرگراه یا تونل از قبل‌تر به‌راننده گوشزد می‌شود.

به‌مشتریانی که با وجود همه اقدامات پیشگیرانه همچنان نگران هستند، چه می‌گویید؟
ایمنی یکی از ارزش‌های اصلی برند ماست. ما ایمنی را فدای هیچ‌چیز دیگری نمی‌کنیم و به‌همین دلیل در هر مرحله از پیشرفت زمان و تلاش زیادی صرف تحلیل نظام‌مند و آزمایش شده است. خط‌مشی‌های تاییدشده‌ای مانند ایزو 26262 از این نظر بسیار مفید هستند. نرم‌افزارهای کمکی و ساختار چیپ‌ها نیز بسیار مهم هستند و این عناصر از پشتیبانی سیستم‌های حمایتی چندگانه برخوردارند؛ درست مانند چیزی که در هوانوردی شاهد آن هستیم. به‌لطف نقشه‌های دقیق که از سطح بالایی از دقت و کیفیت برخوردارند، ما در هر لحظه می‌دانیم خودرو در کجا واقع است. همچنین می‌دانیم که دقیقا کی به‌پیچ بعدی می‌رسیم و تندی آن چقدر است. به‌این ترتیب مشتریان می‌توانند به‌ما اعتماد کنند. هدف ما این است که خودروهای خودران را واقعا ایمن کنیم. درعین حال مطمئنیم کسی که برای نخستین‌بار پشت فرمان یک خودرو سطح سوم نشسته است، به‌فکر مطالعه کتاب پشت فرمان نیست. بلکه همه اول همه‌چیز را بررسی خواهند کرد و منتظر خواهند ماند. وقتی افراد تجربه کنند که از این سیستم چه برمی‌آید، رفته‌رفته به‌آن اعتماد خواهند کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =