روغن موتور

خبری تلخ برای صنعت روانکارهای کشور یا بهتر بگوییم تولیدکنندگان روغن‌موتور درایران؛‌ تولیدکنندگان روغن‌های موتوری 126درصد زیان می‌دهند و در صورت عدم حمایت باید تعطیل شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،خبری تلخ برای صنعت روانکارهای کشور یا بهتر بگوییم تولیدکنندگان روغن‌موتور درایران؛‌ تولیدکنندگان روغن‌های موتوری 126درصد زیان می‌دهند و در صورت عدم حمایت باید تعطیل شوند. شنیده‌ها از بازار روغن‌موتور حکایت از بسته شدن پنجره‌های فروش این کالا به سمت بازار دارد. اتفاقی که با زیان‌ده شدن شرکت‌های تولیدکننده در ارتباط مستقیم است و بسیاری از کارشناسان آن را آغاز بحرانی عظیم در صنعت تولید روغن‌های موتوری می‌دانند. مهران حیدری، بازرس انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران درگفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» در حالی خبر از زیان126درصدی تولیدکنندگان این محصول داد که قیمت خوراک اصلی پالایشگاه‌های روغن‌سازی یعنی لوب‌کات از نیمه اول تیرماه سال گذشته تا امروز 96درصدافزایش یافته ولی بهای روغن‌های موتوری به دستور دولت ثابت مانده است. این جدا از بالا رفتن هزینه‌های کارگری،‌ انرژی، ‌نرخ ارز، ‌اقلام بسته‌بندی و ... است که در این مدت جهشی چشمگیر داشته‌اند. حیدری با اشاره به اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طبق آخرین مصوبه افزایش قیمت برای روغن‌های موتوری اجازه افزایش 42درصدی قیمت‌ها را در نیمه اول تیرماه صادرکرد، درست زمانی‌که لوب‌کات به‌عنوان خوراک اصلی پالایشگاه‌های روغن‌سازی 9100تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته می‌شد اما حالا یعنی در فروردین‌ماه قیمت‌ آن به 17هزار و 600تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است، این یعنی تولید 95درصد محصولات موتوری در کشور با زیان‌های بالا بین 30تا 60درصد انجام می‌شود و اگر دولت فکری به حال این صنعت نکند تعطیل کردن کارخانه‌ها تنها راه باقیمانده برای جلوگیری از زیان بیشتر است.

موافقت کارگروه تنظیم بازار با تثبیت قیمت لوب‌کات
حیدری از برگزاری جلسات کارشناسی درکارگروه تنظیم بازار به ریاست دکتر مفتح، ‌قائم‌مقام وزیر در امور بازرگانی خبر داد و گفت براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار ‌باید قیمت لوب‌کات تثبیت شود و به هرکیلوگرم 9هزار و 100تومان برگردد. اما آنچه باعث شد این اتفاق رقم نخورد، عدم طرح این مصوبه در آخرین جلسه ستادتنظیم بازار بود که در آخرین روزهای اسفند ماه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. جلسه‌ای که قرار بود پیشنهاد بازگشت قیمت لوب‌کات به تیرماه در آن مطرح شود و در صورت تصویب،‌ این دولت است که مابه التفاوت قیمت روز لوب‌کات را با قیمت تثبیتی به پالایشگاه‌های نفتی پرداخت می‌کند.

تعیین سرنوشت صنعت روانکارها در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار
حالا با ورود به سال جدید بازهم پالایشگاه‌های نفتی، ‌متاثر از افزایش نرخ جهانی نفت، ‌قیمت لوب‌کات را به شدت افزایش داده‌اند و قیمت این محصول در نوع لوب‌کات سبک به بیش‌از 18هزار تومان رسیده است. موضوعی که ادامه فعالیت صنعت روانکارها را با چالشی بزرگ مواجه می‌کند. به‌گفته حیدری،‌ امروز پیش‌از ‌ظهر؛ محمد مخبر، معاون‌اول رئیس‌جمهور موضوع روغن‌موتور را در اولویت موضوعات موردبررسی در ستاد تنظیم بازار مطرح خواهد کرد. حیدری می‌گوید ستاد تنظیم بازار دو راه پیش رو دارد؛ نخست، افزایش حداقل 50تا 60درصدی قیمت روغن‌های موتوری است تا بلکه با تکیه بر آن بتوانیم خود را از ورشکستگی بزرگ نجات دهیم و دوم؛ قیمت لوب‌کات به ابتدای تابستان سال گذشته برگردد و خوراک پالایشگاه‌های روغن‌سازی نیز مشمول قیمت‌گذاری تثبتی شود. تصمیمی که اگر محقق شود باید براساس آن دولت مابه‌التفاوت قیمت لوب‌کات را در قالب یارانه به پالایشگاه‌های نفتی پرداخت کند. برهمین اساس امروز، روز سرنوشت‌سازی برای صنعت روانکارهای کشور محسوب می‌شود و این معاون‌اول رئیس‌جمهور است که تعیین می‌کند چرخ بازار روغن‌موتور بر کدام پاشنه بچرخد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =