خودروهای برقی

خودروسازان و تامین‌کنندگان از همین حالا خود را برای نسل بعدی قطعات آماده می‌کنند که تاکنون شامل مواردی مانند باتری‌های حالت جامد و موتورهای شارژمحور می‌شد و حالا سیستم الکتریکی 800 ولتی نیز به‌آن‌ها اضافه شده که علاوه‌بر کاهش زمان شارژ تا نصف، نوید کاهش سایز و هزینه و افزایش کارآمدی پیشرانه را می‌دهد.

به گزارش «اخبار خودرو»،درحال حاضر خودروهای برقی تنها چیزی حدود 10 درصد از کل بازار را تشکیل می‌دهند. اما خودروسازان و تامین‌کنندگان از همین حالا خود را برای نسل بعدی قطعات آماده می‌کنند که تاکنون شامل مواردی مانند باتری‌های حالت جامد و موتورهای شارژمحور می‌شد و حالا سیستم الکتریکی 800 ولتی نیز به‌آن‌ها اضافه شده که علاوه‌بر کاهش زمان شارژ تا نصف، نوید کاهش سایز و هزینه و افزایش کارآمدی پیشرانه را می‌دهد. تا اینجای کار تنها تعداد اندکی از خودروها از سیستم‌های 800 ولتی بهره برده‌اند؛ درحالی ‌که بیشتر خودروها از سیستم استاندارد 400 ولتی استفاده می‌کنند. خودروهایی که از سیستم 800 ولتی استفاده می‌کنند و در اروپا یافت می‌شوند، عبارتند از پورشه تایکان، آئودی ای-ترون جی‌تی، هیوندای آیونیک 5 و کیا ای‌وی 6. بیرون از اروپا سدان لوکس لوسید ایر از سازه 900 ولتی استفاده می‌کند که به‌باور کارشناسان همان سیستم 800 ولتی است. به‌گفته تامین‌کنندگان تا پایان دهه میلادی حاضر به‌ویژه با ظهور پلت‌فرم‌های تمام‌الکتریکی بیشتر همانند E-GMP (ساخته هیوندای) و PPE (ساخته‌ گروه فولکس‌واگن)، سازه‌های 800 ولتی به‌فناوری غالب بدل خواهند شد. به‌گفته درک کرسلگروبر، رئیس واحد پیشرانه‌های تمام‌الکتریکی در GKN «در سال 2025 عمده‌محصولاتی که راهی بازار خواهند شد 800 ولتی خواهند بود.» GKN یکی از تامین‌کنندگانی است که به‌استقبال این فناوری رفته است. این شرکت حالا قطعاتی همچون محورهای الکتریکی را برای سیستم‌های 800 ولتی عرضه می‌کند. کرسلگروبر درباره سیستم‌های 800 ولتی گفته: «به‌باور ما این سیستم به‌جریان غالب بدل خواهد شد و هیوندای نشان داده که این سیستم می‌تواند دارای مزیت رقابتی باشد.» سایر تامین‌کنندگان نیز شور و اشتیاق این مدیر آلمانی را تمجید کرده‌اند. الکساندر ریک، رئیس واحد انرژی‌های نوین کمپانی ویتسکو طی مصاحبه‌ای گفته: «سیستم 800 ولتی، قدم منطقی و معقول بعدی در رشد و توسعه خودروهای برقی است. کمپانی ویتسکو اخیرا قراردادهای کلانی را برای قطعات مورد نیاز سیستم‌های 800 ولتی از جمله اینورترهایی برای پلت‌فرم E-GMP هیوندای و همچنین اینورترهایی برای یک کمپانی آمریکایی امضا کرده است.» هری هاستد، مدیر فنی ارشد بورگ‌وارنر درباره سیستم‌های 800 ولتی گفته است: «بازار سیستم‌های 800 ولتی سریع‌تر از چیزی که انتظار می‌رفت رشد کرده و ما شاهد شور و علاقه‌مندی زیادی از سوی مشتریانمان هستیم.» اخیرا بورگ‌وارنر از سوی یک برند لوکس چینی برای تولید سیستم‌های 800 ولتی سفارش‌های زیادی دریافت کرده است.

مزیت نسبت به‌سیستم قبلی
اما سیستم‌های 800 ولتی چه‌مزیتی نسبت به‌سیستم‌های 400 ولتی دارد؟ به‌گفته کارشناسان مزیت‌های این سیستم بی‌شمار است و این سیستم‌ها با فیزیک ساده‌تر می‌توانند انرژی مشابهی را درجریانی پایین‌تر تولید کنند. به‌گفته ریک: «با دو برابر شدن ولتاژ در جریان ثابت می‌توانیم دو برابر انرژی بیشتری را در یک خودرو داشته باشیم.» مزیت اصلی این سیستم‌ها این است که در آن‌ها باتری‌هایی هم‌اندازه باتری‌های کنونی، تقریبا 50 درصد سریع‌تر شارژ می‌شوند. درنتیجه باتری‌ها که گران‌ترین قطعه در خودروهای برقی به‌شمار می‌روند، می‌توانند کوچک‌تر و سبک‌تر ساخته شوند و درنتیجه کارایی خودرو را بالا ببرند. به‌گفته ریک «اگر شارژ خودروها به‌سرعت انجام شود، ضرورتی ندارد که خودروهای برقی مسافت قابل پیمایش یک‌هزار کیلومتری داشته باشند.» از آن‌جا که ولتاژهای بالاتر میزان یکسانی از نیرو را درجریانی پایین‌تر تامین می‌کنند، کابل‌ها و سیم‌هایشان می‌توانند کوچک‌تر و سبک‌تر ساخته شوند که این خود کاهش استفاده از فلز سنگین و گران‌قیمت مس را در پی خواهد داشت. همچنین در این سیستم‌ها انرژی کمتری ‌هدر می‌رود که این به‌معنای مسافت قابل پیمایش بهتر و عملکرد بهبودیافته است.

استفاده از ایستگاه‌های شارژ موجود
با در نظر داشتن این‌که عمده‌ایستگاه‌های شارژ کنونی براساس سیستم‌های 400 ولتی ساخته شده‌اند، این پرسش مطرح می‌شود که آیا همچنان خودروهای 800 ولتی را می‌توان دارای مزیت دانست؟ پاسخ کارشناسان به‌این پرسش مثبت است. به‌گفته آن‌ها این خودروها همچنان می‌توانند از زیرساخت‌های موجود استفاده کنند؛ اما برای استفاده کامل از مزایای آن‌ها به‌زیرساخت‌های مربوط به‌سیستم‌های 800 ولتی نیاز داریم.

باتری‌های ارزان‌تر
اگر شارژ سریع‌تر به‌آن معناست که دیگر نیازی به‌باتری‌های بزرگ نخواهیم داشت، آیا می‌توان گفت نگرانی‌ها درباره مسافت قابل پیمایش به‌پایان می‌رسد؟ البته که چنین است. خودروسازان می‌خواهند باتری‌های کنونی را سریع‌تر شارژ کنند. اما با این وجود خودروهای برقی همچنان به‌لحاظ قیمتی با همتایان درون‌سوز خود قابل مقایسه نیستند. اما شارژ سریع‌تر این قابلیت را فراهم می‌آورد که خودروسازان به‌استفاده از باتری‌های کوچک‌تر روی بیاورند که به‌نوبه خود در پایین آوردن هزینه تولید خودروهای برقی موثر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =