برلیانس H330

برلیانس H330 یکی از سدان‌های جمع‌وجور چینی مونتاژ داخل است که از زمستان ۱۳۹۳ و پس از امضای قرارداد همکاری مشترک میان دو کمپانی سایپا و برلیانس اتو، به‌سبد محصولات شرکت سایپا اضافه شد و با مدل‌های ۹۴ به‌دست مشتریان ایرانی رسید.

به گزارش «اخبار خودرو»،برلیانس H330 یکی از سدان‌های جمع‌وجور چینی مونتاژ داخل است که از زمستان ۱۳۹۳ و پس از امضای قرارداد همکاری مشترک میان دو کمپانی سایپا و برلیانس اتو، به‌سبد محصولات شرکت سایپا اضافه شد و با مدل‌های ۹۴ به‌دست مشتریان ایرانی رسید. شرکت سایپا ابتدا برلیانس H300 را با پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس‌طبیعی به‌دست مشتریان ایرانی رساند؛ اما بعدها و از سال ۹۶ پیشرانه توانمندتر ۱.۶۵ لیتری را جایگزین نسخه پیشین کرد. پژو پارس اتوماتیک یکی از انواع مدل‌های پژو پارس است که درسال 1390 توسط ایران‌خودرو روانه بازار شد؛ اما تولید این مدل در سال 1392 متوقف و مجددا درسال 1396 از سر گرفته شد. البته ایران‌خودرو پیش‌تر برخی مدل‌های پژو پارس ELX را نیز با جعبه‌دنده اتوماتیک روانه بازار کرده بود. هرچند که گفته می‌شود گیربکس‌ این خودرو توسط شرکت ZF آلمان تامین می‌شود، اما تاکنون هیچ منبع رسمی این موضوع را تایید نکرده است. مدل اتوماتیک پژو پارس تاکنون با وجود امکانات بیشتر و گیربکس اتوماتیک، به‌نسبت نمونه دنده‌دستی فروش کمتری را تجربه کرده است و نتوانسته همچون مدل‌های LX یا سال، جای خود را در بازار به‌دست آورد.

برلیانس H330 دنده‌ای مدل ۹۹
برلیانس H330 نخستین‌بار در سال ۹۳ با موتور ۱.۵ لیتری وارد بازار ایران شد؛ اما به‌دلیل ضعف قدرت، سایپا تصمیم گرفت نسخه ۱.۶۵ لیتری آن را در سال ۹۶ به‌سبد تولیدات خود اضافه کند. ضمنا عملکرد جعبه‌دنده آن نیز بهبود یافت تا درمجموع توان فنی این خودرو نسبت به‌مدل ۱.۵ لیتری به‌سطحی بالاتر ارتقا پیدا کند. برلیانس 330 از طراحی ظاهری نسبتا جذاب‌تری درقیاس با خودروهای هم‌رده خود در بازار ایران برخوردار بود و به‌همین دلیل موفق شد نظر مثبت بسیاری از مشتریان را که دیگر قصد خرید تولیدات کلاسیک و نسبتا قدیمی خودروسازان داخلی را نداشتند، به‌خود جلب کند. طراحی داخلی آن نیز با وجود آن‌که کمی ساده به‌نظر می‌رسد، اما باز هم درمقایسه با حریفان مشابه داخلی، کابین دلنشین‌تری را ارائه می‌دهد.
در بخش فنی، موتور ۱.۶۵ لیتری این خودرو توانی برابر با ۱۱۴ اسب‌بخار به‌اضافه ۱۵۴ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس پنج‌دنده دستی نیز با عملکرد نسبتا نرم و مناسب خود این میزان نیرو را به‌چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. شتاب صفر تا ۱۰۰ برلیانس H330 حدود ۱۲ ثانیه است و بنابراین چابکی آن به‌منظور رفع نیازهای خانوادگی درحد قابل قبولی ارزیابی می‌شود. کیفیت سواری اچ۳۳۰ نیز چندان ناخوشایند نیست و می‌تواند رضایت کاربران عادی را به‌دنبال داشته باشد. مصرف سوخت پایین در حد ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت از دیگر مشخصات فنی برلیانس اچ330 به‌شمار می‌روند. فهرست امکانات نسخه دنده‌ای این مدل چینی خیلی غنی نیست و تنها مواردی همچون سنسور پارک عقب، ترمزهای abs و ebd، مه‌شکن‌های جلو و عقب، پورت usb، دو عدد کیسه هوا، تهویه اتومات و آینه‌های جانبی برقی در آن دیده می‌شود.

پژو پارس اتوماتیک مدل ۹۹
پژو پارس را می‌توان حداکثر تلاش شرکت ایران‌خودرو برای ساخت یک پژو ایرانیزه‌شده دانست. انواع مدل‌های مختلف پژو پارس از لحاظ طراحی تفاوتی با یکدیگر ندارند و همان طراحی ساده و بی‌آلایش را می‌توان در تمام مدل‌های آن‌ مشاهده کرد. درساخت اغلب بخش‌های کابین پژو پارس اتوماتیک از پلاستیک خشک استفاده شده است که کیفیت چندانی ندارد؛ البته ناگفته نماند که از سال 1393 به‌بعد شرکت ایران‌خودرو پژو پارس‌های جدید را با داشبوردی موسوم به‌سوناتایی روانه بازار کرده‌ است.
پژو پارس اتوماتیک نیز به‌همان پیشرانه معروف ایران‌خودرو یعنی TU5 مجهز شده است؛ پیشرانه‌ای که قادر است 105 اسب‌بخار قدرت را در 5800 دور در دقیقه و 142 نیوتون‌متر گشتاور را در 4000 دور در دقیقه تولید کند و نیروی تولیدی خود را به‌واسطه یک گیربکس چهارسرعته اتوماتیک به‌چرخ‌های جلو انتقال دهد. همان‌طور که پیش‌تر نیز به‌این موضوع اشاره کردیم، برخی عقیده دارند که پژو پارس اتوماتیک از گیربکس ساخته‌شده توسط شرکت ZF آلمان بهره می‌برد؛ اما براساس تحقیقات ما تمام گیربکس‌های نصب‌شده روی پژو پارس اتوماتیک از نوع AL4 بوده که درواقع همان گیربکسی است که تندر 90، رنو ساندرو، رنو مگان و پژو 206 اتوماتیک نیز به‌آن مجهز شده‌اند. ایران‌خودرو شتاب صفر تا 100 این خودرو را 15 ثانیه اعلام کرده است که نسبت به‌مدل دنده‌دستی چندثانیه‌ای بیشتر بوده و برای سدانی در این ردیف قیمت به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند راضی‌کننده باشد. مصرف سوخت ترکیبی پارس اتوماتیک براساس اطلاعات مندرج درسایت رسمی ایران‌خودرو برابر با 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است. پارس اتوماتیک از لحاظ آپشن و امکانات رفاهی نسبت به‌مدل‌هایی همچون پژو پارس سال و LX دارای تنوع بیشتری است. از جمله امکانات رفاهی این مدل می‌توان به‌مواردی مانند روکش چرم فرمان و صندلی‌ها، تنظیم برقی پشتی صندلی جلو، قفل شدن درها پس از حرکت، آینه‌های جانبی برقی تاشو راهنمادار، سیستم تهویه اتوماتیک و کلیدهای کنترل روی فرمان اشاره کرد.شرکت ایران‌خودرو تا به‌امروز مدل‌های مختلفی از پژو پارس را روانه بازار کرده است که پارس اتوماتیک نیز از جمله همین مدل‌هاست. این خودرو به‌واسطه تجهیز شدن به‌گیربکس اتوماتیک می‌تواند در کلانشهرهایی همچون تهران به‌کمک راننده بیاید و تحمل ترافیک‌های شهری را آسان‌تر کند. مجموعا می‌توان ایراداتی مانند شتاب کم، کیفیت ساخت پایین و بازار دست‌دوم کم‌رونق‌تر (درمقایسه با نمونه دنده‌دستی) را به این خودرو وارد دانست؛ اما از سوی دیگر آپشن‌های قابل قبول، گیربکس اتوماتیک با عملکرد نسبتا مناسب و فراوانی قطعات یدکی را به‌عنوان نکات مثبت پژو پارس اتوماتیک بیان کرد. ایمنی پژو پارس توسط هیچ مرکزی مورد بررسی قرار نگرفته است و آمار تصادفات رانندگی در کشور نیز نشان می‌دهد نباید به‌ایمنی محصولات وطنی دلخوش باشیم. کیسه‌هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS، سیستم EBD و ضدسرقت تجهیزات ایمنی نصب‌شده روی پارس اتوماتیک هستند. در ردیف قیمتی پژو پارس اتوماتیک TU5 اگر به‌دنبال خرید یک سدان خانوادگی هستید، باید به‌سراغ محصولاتی همچون دنا پلاس، دانگ‌فنگ H30 Cross، تندر پلاس دنده‌ای، آریو اتوماتیک و جک J4 بروید. درمیان این گزینه‌ها، دنا پلاس و تندر پلاس دنده‌ای از مزیت‌هایی مانند بازار دست‌دوم پررونق و دسترسی آسان به‌قطعات یدکی برخوردار هستند.

نتیجه‌گیری: برلیانس h330 صفر بخریم یا پژو پارس اتوماتیک کارکرده ؟
در این مقایسه باید تاکید کنیم که جعبه‌دنده اتوماتیک می‌تواند یک عامل تعیین‌کننده و مهم در این بین باشد. بنابراین اگر یک سدان اتوماتیک با کابین جادارتر و تجهیزات رفاهی کمی سطح بالاتر نیاز دارید که لوازم‌یدکی و به‌ویژه قطعات بدنه ارزان‌تری هم داشته باشد، قطعا پژو پارس انتخاب اول شما خواهد بود. اما برلیانس h330 دنده‌ای یک خودرو صفرکیلومتر است که ظاهر زیباتر و پرستیژ بالاتری دارد و درعین حال شتاب آن بهتر است و استهلاک نگهداری از گیربکس اتوماتیک را ندارد و موتور آن از زنجیر تایم به‌جای تسمه بهره می‌برد. ضمنا مصرف سوخت H330 نیز نسبت به‌پژو پارس اتومات پایین‌تر است. بنابراین اگر یک سدان دنده‌ای صفرکیلومتر با ظاهر جذاب‌تر، کیفیت سواری مناسب و چابکی بهتر نیاز دارید، برلیانس H330 دنده‌ای صفر گزینه مناسب‌تری برای شما به‌نظر می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =