روغن‌موتور

با شروع فصل گرما یکی از شکایت‌هایی که رانندگان هنگام ترددهای روزانه دارند، کم شدن سطح روغن در کیلومترهای پیمایش آنهاست.

به گزارش «اخبار خودرو»،با شروع فصل گرما یکی از شکایت‌هایی که رانندگان هنگام ترددهای روزانه دارند، کم شدن سطح روغن در کیلومترهای پیمایش آنهاست. به غیر از عامل خطرناک روغن‌سوزی که نشانه بسیاری بدی از مشکلات فنی پیشرانه است، موارد دیگری را می‌توان در کاهش سطح روغن موتور دخیل دانست.

نشتی روغن موتور
همان‌طور که از نام این مشکل بر می‌آید، در صورتی که روغن موتور نشتی داشته باشد، سطح آن کم می‌شود. البته درزهای مختلف قطعات موتور با انواع واشر و کاسه‌نمد عایق‌بندی خواهند شد. همان‌طور که می‌دانید عایق‌بندی برای آن است که روغن موتور یا مایع خنک‌کننده از این منافذ به بیرون سرازیر نشود. اما گاه پیش می‌آید که درز برخی قطعات مانند سرسیلندر، قالپاق سوپاپ، کاسه نمد دو طرف میل‌لنگ، کاسه‌نمد میل‌سوپاپ و اجزای داخلی توربوشارژ فرسوده می‌شوند یا آسیب می‌بینند و در این حالت نمی‌توانند روغن را نگه دارند بنابراین نشتی روغن اتفاق می‌افتد. البته باید گفت شایع‌ترین علت نشتی روغن از خرابی و فرسوده شدن کاسه‌نمد ته میل‌لنگ، خرابی کاسه‌نمد میل‌سوپاپ و از بین رفتن خاصیت واشر قالپاق سرچشمه می‌گیرد. در برخی موارد نیز دیده می‌شود روغن‌موتور از درز میان سرسیلندر و بلوک موتور نشت می‌کند. علت این مشکل می‌تواند خرابی واشر سرسیلندر یا تاب برداشتن کف سرسیلندر باشد.

نسبت‌به کیفیت روغن موتور حساس باشید
همان‌طور که اشاره کردیم دو عامل مهم در کم شدن روغن موتور خودرو، می‌تواند روغن‌سوزی و نشتی روغن باشد. اما دیگر عاملی که باعث بروز این اتفاق می‌شود، کیفیت نامناسب روغن‌موتور مصرفی است. روغن موتور نامناسب باعث می‌شود این مایع روانکار به مرور کم شود. روغنی که کیفیت مناسب نداشته باشد، در دمای بالا تبخیر بیشتری پیدا می‌کند و سطح آن در موتور کاهش می‌یابد. البته گفته می‌شود خودروهایی که از گاز طبیعی استفاده می‌کنند نیز با کم شدن حجم روغن‌موتور مواجه شده‌اند هرچند میزان آن در حالت عادی چندان زیاد نیست. نباید از نظر دور داشت در برخی موارد ممکن است خودرو علائمی مبنی‌بر روغن‌سوزی یا نشتی روغن نداشته باشد، اما همچنان روغن‌موتور کم شود. علت این موضوع شاید همان روغن‌سوزی باشد، اما به صورت خفیف. زمانی که روغن‌سوزی خفیف باشد، دود آبی‌رنگ از آن خارج نمی‌شود بنابراین نمی‌توان متوجه روغن‌سوزی شد، ولی همچنان سطح روغن کاهش می‌یابد. البته در این مواقع می‌توان دور موتور را تا 5 تا 6 هزار بالا برد تا خروج دود آبی‌رنگ را مشاهده کرد. مورد دیگری باید به آن اشاره کرد، کیفیت نامناسب روغن مصرفی است. بنابراین دقت داشته باشید از روغن‌موتورهای معتبر و شناخته‌شده استفاده کنید.

خطرات کاهش سطح روغن
یاتاقان زدن، خرابی پیستون‌ها و رینگ و قفل شدن موتور از جمله مشکلات مهمی هستند که در اثر کمبود روغن‌موتور به وجود می‌آیند. اگر متوجه این مشکل شدید در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کنید. اگر بدانید تعویض یاتاقان‌ها و پیستون‌ها یا تعویض واشر سرسیلندر چه هزینه‌های گزاف و سرسام‌آوری دارند، بیشتر مراقب خودرو و حجم روغن‌موتور خواهید بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =