در خودروهای دارای سیستم برق‌رسانی مالتی‌پلکس، هرگونه تغییر درسیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی می‌تواند خرابی‌های بسیاری را در پی داشته باشد و بر این اساس چراغ‌های نمونه جدید نسبت به‌نسخه قبلی دارای یک بخش اضافه به‌نام LED یا دی‌لایت (چراغ روز) است و در نمونه‌های جدید پژو 207 سیستم برق‌رسانی مالتی‌پلکس طوری تعبیه شده که این بخش در یونیت مربوطه شبکه تعریف شده و هیچ اختلالی در شبکه به‌وجود نمی‌آورد. 

خودرو پژو 207 مدل 89 دارم و چراغ‌‎های جلو آن را با نمونه جدید که دارای دی‌لایت است، تعویض کرده‌ام. اما چندروز است چراغ‌چک روشن شده و در بسیاری از مواقع دورموتور بالا می‌رود و هنگام حرکت و تعویض دنده، خودرو گاز نمی‌خورد و اگر گاز بدهم، ماشین کمی جلو می‌رود و خاموش می‌شود. همچنین در زمان تعویض دنده، صدای زیادی از گیربکس به‌گوش می‌رسد. علت چیست؟
به گزارش «اخبار خودرو»،در بسیاری از شماره‌های چاپ‌شده از روزنامه «دنیای‌خودرو» گفته شده است که اعمال تغییرات غیراصولی روی خودرو می‌تواند منجر به‌افزایش خرابی و استهلاک در آن شود.
با این تفاصیل این مساله را درنظر داشته باشید که در خودروهای دارای سیستم برق‌رسانی مالتی‌پلکس، هرگونه تغییر درسیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی می‌تواند خرابی‌های بسیاری را در پی داشته باشد و بر این اساس چراغ‌های نمونه جدید نسبت به‌نسخه قبلی دارای یک بخش اضافه به‌نام LED یا دی‌لایت (چراغ روز) است و در نمونه‌های جدید پژو 207 سیستم برق‌رسانی مالتی‌پلکس طوری تعبیه شده که این بخش در یونیت مربوطه شبکه تعریف شده و هیچ اختلالی در شبکه به‌وجود نمی‌آورد.
اما از آنجا که خودرو شما نسخه پیش از فیس‌لیفت جزئی است، سیستم مالتی‌پلکس خودرو دارای چنین بخشی نبوده و با اضافه شدن چراغ‌های جدید، مشکلاتی را در شبکه برق‌رسانی به‌وجود می‌آورد. زیرا LED چراغ جلو در طول روز به‌طور اتوماتیک روشن است و این نیازمند وجود یک باتری قدرتمند و هماهنگی با یونیت مرکزی سیستم برق‌رسانی مالتی‌پلکس است.
بر این اساس LED یا دی‌لایت چراغ‌‎های جدیدی که روی خودرو شما نصب شده، در طول بازه زمانی زیاد روشن است و این مساله به‌آمپر یا شدت جریان بیشتری نیاز دارد و با در نظر گرفتن این مساله، در شبکه برق‌رسانی اختلال به‌وجود آمده و این امر در شدت جریان قطعات الکترونیکی و الکتریکی نیز تاثیر مستقیم و چشمگیر دارد.
از طرفی سنسور دریچه‌گاز یکی از مهم‌ترین سنسورهای تاثیرگذار در روند افزایش یا کاهش دورموتور به‌شمار می‌رود و با توجه به‌این اختلاف شدت جریان در سیستم برق‌رسانی مالتی‌پلکس دریچه‌گاز گاهی کم یا زیاد باز و بسته می‌شود و این موضوع به‌روشن شدن چراغ‌چک نیز می‌انجامد.
براین اساس ECU در این شرایط دستور و فرمان گاز دادن به‌عملگر را نمی‌دهد و منجر به‌چنین ایرادی می‌شود. درنهایت با تعویض چراغ‌های نسخه قبلی با نسخه جدید و اتصال دستگاه عیب‌یاب دیاگ به ECU مشکل برطرف خواهد شد. هرچند که باید در نظر داشته باشید سنسور دریچه‌گاز پیش‌تر با اشکال مواجه نشده باشد.
درواقع اگر سنسور دریچه‌گاز و خود دریچه‌گاز مشکل و ایراد داشته باشد، چنین اشکالی را به‌وجود می‌آورد. به‌همین دلیل باید ابتدا با دستگاه دیاگ عیب‌یابی صحیح انجام شود تا درصورت نیاز سنسور و خود دریچه‌گاز نیز تعویض شوند.
از سوی دیگر درپاسخ به‌بخش دوم سوال شما باید گفت شنیده شدن هرگونه صدای اضافی از گیربکس می‌تواند به‌خرابی سیستم کلاچ خودرو یا گیربکس مربوط باشد. به‌بیان دیگر اگر کلاچ خودرو شما به‌اصطلاح تنظیم یا رگلاژ نباشد، باید آن را تنظیم و در زمان تعویض دنده اهرم پدال کلاچ کاملا فشرده شود.
همچنین نیاز است ضمن بررسی گیربکس توسط شخص مکانیک، درصورت نیاز به‌آن روغن واسکازین اضافه شود تا تعویض دنده با صدای اضافی همراه نباشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =