تندر 90

از جانشینی به‌جای پیکان، حواشی تولید، قیمت و دعوای دو غول خودروسازی بر سر تولید محصولات داچیا- رنو گرفته تا تولید نسخه پیکاپ (تندر پیکاپ)، نسخه هاچ‌بک (ساندرو) و نسخه کراس‌اوور (ساندرو استپ‌وی) تا خروج رنو از ایران در سال 97 به‌خاطر تحریم‌ها و تبدیل خودرو اقتصادی (تندر90) به‌یکی از گران‌ترین خودروها در بازه 450 تا 480 میلیون‌تومان.

به گزارش «اخبار خودرو»،رانا، دنا و تندر 90 خودروهایی هستند که تقریبا در یک ردیف قیمت در بازار قرار دارند. «دنیای‌خودرو» قصد دارد با بررسی این سه مدل خودرو در بازار آزاد ارزش خرید آن‌ها را بررسی کند تا مشخص شود ارزش کدام‌یک از این سدان‌های اقتصادی در بازار کشور بیشتر است.

تندر 90
ماجرای آمدن تندر 90 به‌ایران خود نوعی رمان است! از جانشینی به‌جای پیکان، حواشی تولید، قیمت و دعوای دو غول خودروسازی بر سر تولید محصولات داچیا- رنو گرفته تا تولید نسخه پیکاپ (تندر پیکاپ)، نسخه هاچ‌بک (ساندرو) و نسخه کراس‌اوور (ساندرو استپ‌وی) تا خروج رنو از ایران در سال 97 به‌خاطر تحریم‌ها و تبدیل خودرو اقتصادی (تندر90) به‌یکی از گران‌ترین خودروها در بازه 450 تا 480 میلیون‌تومان. از لحاظ طراحی به‌دلیل اقتصادی بودن این سری از محصولات رنو جذابیت و زیبایی خاصی را در تندر 90 مشاهده نمی‌کنیم و تمام خطوط طراحی تندر 90 ساده و بدون هیچ‌گونه هیجانی است. بدترین قسمت طراحی خودرو هم در نمای عقب جلوه می‌کند که بسیار بزرگ و حجیم شکل گرفته است. وقتی وارد کابین خودرو می‌شویم وضعیت طراحی به‌بدترین حالت ممکن می‌رسد. استفاده از مواد پلاستیکی کاملا خشک و بی‌کیفیت در سرتاسر کابین و طراحی فوق ساده و بدون حتی کوچک‌ترین توجه به‌جزئیات برای راحتی سرنشینان این سوال را در ذهن مطرح می‌کند که چرا باید یک خودرو اروپایی در قرن 21 این‌گونه طراحی و ساخته شود (البته در نسخه به‌روزرسانی‌شده سیمبل این ایرادات کمی برطرف شده و کیفیت کابین به‌مراتب بالاتر از نسخه 2006 ایرانی است). از مزایای داخل کابین خودرو تنها می‌توان به‌فضای عقب بزرگ برای افراد با قد 185 سانت و صندوق‌عقب بزرگ اشاره کرد.
موتور به‌کاررفته در محصولات سری B رنو (لوگان، ساندرو، پیکاب، استپ‌وی و داستر)، موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ است که توانایی تولید 105 اسب‌بخار قدرت و 140 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. برای انتقال این قدرت هم جعبه‌دنده‌های دستی (موجود در نسخه تندر 90E2، تندر 90 پلاس، ساندرو معمولی و ساندرو استپ‌وی معمولی) و اتوماتیک (تندر 90 اتوماتیک، تندر90 پلاس، ساندرو و ساندرو استپ‌وی اتوماتیک) در نظر گرفته شده که هر دو کیفیت و عملکرد مناسبی دارند. از نکات مهم محصولات رنو- داچیا کیفیت بالای گیربکس و هماهنگی موتور با جعبه‌دنده خودرو است؛ به‌طوری که هنگام رانندگی با این خودرو هیچ‌گونه لگ و گیجی هنگام تعویض دنده‌ها احساس نمی‌کنید.
قیمت محصولات داچیا در رومانی به‌دلیل اقتصادی بودن خودروها بسیار ارزان‌تر از دیگر محصولات رنو فرانسه است. اما بهای این خودرو در بازار آزاد کشورمان حدود 475 میلیون‌تومان، قیمت پارس تندر حدود 482 میلیون‌تومان، تندر 90 پلاس 486 میلیون‌تومان و نسخه اتوماتیک تندرپلاس هم با قیمت حدود 495 میلیون‌تومان معامله می‌شوند که نسبت به‌بهای جهانی این خودروها تا حدی غیرمنطقی است.

دنا یا دنا پلاس
دنا از جدیدترین محصولات ایران‌خودرو به‌شمار می‌رود که در سال 1390 به‌بازار معرفی شد. آپشن‌های رفاهی مانند صندلی برقی، سیستم مالتی‌مدیای هفت‌اینچی، فرمان با کنترل کامل سیستم صوتی و تهویه‌مطبوع اتوماتیک سبب شده است دنا نمره قبولی را در این مقایسه نسبت به‌تندر 90 و رانا بگیرد. دنا و دنا پلاس دارای پیشرانه چهار سیلندر و 16 سوپاپ هستند که 1646 سی‌سی حجم دارد. حداکثر قدرت دنا و دنا پلاس 114 اسب‌بخار و 157 نیوتون‌متر گشتاور در دور موتور 5000 دور در دقیقه است. مصرف سوخت خودرو دنا و دنا پلاس چیزی حدود 7.5 لیتر است و قیمت دنا به‌دلیل ملی بودن خودرو نسبتا مناسب است و در بازار توانسته طرفداران زیادی پیدا کند. قیمت دنای معمولی دربازار آزاد حدود 398 میلیون‌تومان، نسخه آپشنال یا همان دنا پلاس حدود 451 میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو دنده‌ای حدود 482 میلیون‌تومان و دنا پلاس توربو اتومات 500 میلیون‌تومان است.

رانا
رانا سومین خودرو ملی پس از سمند و تیباست که براساس پلت‌فرم پژو 206 صندوقدار طراحی شده است. درواقع رانا نسخه ارزان‌شده پژو 206 صندوقدار است که کمی در نمای جلو و عقب اصلاح شده است. بهتر است بگوییم ایران‌خودرو سعی کرده با ارزان‌سازی پژو 206 صندوقدار، یک خودرو ارزان‌قیمت خانوادگی را برای قشر متوسط جامعه تولید کند. رانا از نظر فنی همان پژو 206 صندوقدار است و تنها تفاوت این دو خودرو در شکل ظاهری آن‌هاست. تنها نکته مثبت رانا نسبت به‌پژو 206 صندوقدار، فضای بهتر عقب این خودرو است که چند سانتی‌متر بزرگ‌تر است. سومین خودرو ملی ایران به‌یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر مجهز شده که همان موتور پژو 206 یا TU5 است که علاوه‌بر پژو 206 روی محصولاتی مانند 405 SLX و پژو پارس LX نیز نصب شده است. قدرت موتور رانا به 105 اسب‌بخار و گشتاور آن به 142 نیوتون‌متر می‌رسد و مجهز به‌یک جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی ساخت شرکت نیرومحرکه است. مصرف سوخت ترکیبی رانا هم حدود 6.5 لیتر در صد کیلومتر است. البته باید گفت رانای معمولی درحال حاضر تولید نمی‌شود. خودرو رانا پلاس نیز در بازار آزاد درحال حاضر با قیمت 297 میلیون‌تومان و رانا پلاس سقف شیشه‌ای با بهای 318 میلیون‌تومان معامله می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =