ون‌های برقی

انتظار می‌رود افزایش استفاده از وسایل نقلیه تجاری الکتریکی برای تحویل کالا از انبارها به کاربران نهایی، بازار خودروهای تجاری الکتریکی را در آینده نزدیک تقویت کند. شرکت‌ها درحال بررسی اضافه کردن خودروهای تجاری برقی، به‌ویژه وانت‌های برقی، و وانت‌بارها به ناوگان خود برای کاهش هزینه‌های سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،ورود پیشرانه‌های الکتریکی به صنعت خودرو باعث شد در سال‌های اخیر بسیاری از تولیدکنندگان برنامه‌های خود را از تولید مدل‌های دیزلی به محصولات برقی تغییر دهند. تغییر قوانین کشورهای بزرگ و تلاش دولت‌ها برای کاهش آلاینده‌های محیط‌زیستی در کنار یکدیگر، تولیدکنندگان را بر آن داشته است تا در تولید مدل‌های الکتریکی به رقابت بپردازند و بازار این صنعت را با رونق همراه کنند. این در حالی است که صنعت خودروهای تجاری سبک، نیمه‌سنگین و سنگین نیز در این سال‌ها از استفاده پیشرانه‌های الکتریکی استقبال کرده است. همین موضوع نشان از آن دارد در سال‌های آینده وضعیت بازار خودروهای تجاری الکتریکی روبه‌رشد باشد. پیش‌بینی می‌شود اندازه بازار جهانی خودروهای تجاری الکتریکی از 353هزار دستگاه در سال 2022 به 3144هزار دستگاه تا سال 2030 افزایش یابد و با نرخ مرکب 31.4 درصد همراه باشد.
افزایش تقاضا در انتظار تجاری‌های الکتریکی
انتظار می‌رود افزایش استفاده از وسایل نقلیه تجاری الکتریکی برای تحویل کالا از انبارها به کاربران نهایی، بازار خودروهای تجاری الکتریکی را در آینده نزدیک تقویت کند. شرکت‌ها درحال بررسی اضافه کردن خودروهای تجاری برقی، به‌ویژه وانت‌های برقی، و وانت‌بارها به ناوگان خود برای کاهش هزینه‌های سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند. در همین راستا تولیدکنندگان بسیاری ازجمله مرسدس‌بنز، فولکس‌واگن، تویوتا و اینترنشنال در این سال‌ها از محصولات الکتریکی و پاک خود رونمایی کرده‌اند. این در حالی است که در مسیر تولید مدل‌های الکتریکی، خودروسازان و استارت‌آپ‌های جدیدی ازجمله تسلا و ریویان و نیکولا نیز شکل گرفته که توانسته‌اند در همکاری با یکدیگر یا به‌صورت جداگانه مدل‌های خاصی را طراحی و روانه بازار تشنه تجاری‌های الکتریکی کنند.
بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی‌
مطالعات انجام‌شده در صنعت خودروهای تجاری الکتریکی نشان می‌دهد احتمالا بخش ون‌های الکتریکی بزرگ‌ترین بازار در دوره مورد پیش‌بینی باشد. همچنین انتظار می‌رود رشد بخش‌های لجستیک و تجارت الکترونیک بازار ون‌های الکتریکی را برای کاربردهای مختلف مانند خدمات تحویل و توزیع هدایت کند. ون‌های برقی به‌دلیل هزینه‌های عملیاتی پایین‌تر، آلایندگی‌های ناچیز و برخورداری از حمایت‌های دولتی، شاهد افزایش تقاضا خواهند بود. شاید بتوان تردد راحت در مسیرهای پرترافیک و کاربرد آن‌ها در توزیع بین‌شهری را در کنار مزایای پیشرانه‌های الکتریکی، از مهم‌ترین علل موفقیت این مدل‌ها در بازار تجاری‌های برقی دانست. رایج‌ترین وسیله نقلیه تجاری الکتریکی مورد استفاده در بخش تحویل، ون‌های الکتریکی هستند. با تشویق شرکت‌ها و دولت‌ها در سراسر جهان به استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی، انتظار می‌رود که صنعت خودروهای تجاری الکتریکی در دهه آینده با تاثیرپذیری از رشد بازار ون‌های الکتریکی، به طور تصاعدی رشد کند. خودروهای تجاری برقی با آلایندگی کمتر، هزینه‌های جاری ارزان‌تر و تعمیر و نگهداری مداوم کمتر، نقش مهمی در تحویل کالا خواهند داشت.

بزرگ‌ترین تقاضاها برای استفاده از ون‌های الکتریکی در ناوگان
در سپتامبر 2019، آمازون برنامه‌های خود را برای معرفی 100هزار دستگاه ون تحویل الکتریکی تا سال 2030 با مشارکت ریویان اعلام کرد. این شرکت قصد دارد تا سال 2022 اولین 10دستگاه ون الکتریکی خود را در سراسر جهان عرضه کند و قصد دارد تا سال 2025 10000 ون الکتریکی در هند داشته باشد. در می ‌2022، TerraGo (هند) از ناوگانی متشکل‌از 65 وسیله نقلیه باری Mahindra Treo Zor برای تحویل مواد غذایی استفاده کرد. یک شرکت بزرگ بین المللی هند نیز در ژانویه 2020، 10هزار دستگاه ون برقی را از Arrival و یک شرکت استارت‌آپی EV در بریتانیا سفارش داد که از آنها برای تحویل کالا در سراسر ایالات متحده، بریتانیا و اروپا تا سال 2024 استفاده خواهد کرد. در آگوست 2020، Flipkart (هند) اعلام کرد قصد دارد تا سال 2030 کل ناوگان خود را به مدل‌های الکتریکی تجهیز کند.

بازیگران اصلی در تولید ون‌های الکتریکی تا سال 2030
گرچه بسیاری از تولیدکنندگان دستی بر طراحی و عرضه ون‌های الکتریکی دارند اما برخی از آن‌ها در بازار موفقیت بیشتری را تا سال 2030 به دست خواهند آورد که بعید به نظر نمی‌رسد برترین تولیدکنندگان فعلی، نقش مهمی هم در این بازار داشته باشند. بنابراین انتظار می‌رود بازیگران اصلی فعال در بازار جهانی ون برقی شامل رنو (فرانسه)، دایملر AG(آلمان)، نیسان‌موتور (ژاپن)، گروه PSA (فرانسه)، شرکت تویوتاموتور (ژاپن)، ایوکو (ایتالیا)، خودرو الکتریکی لندن (بریتانیا)، جنرال‌موتورز (ایالات‌متحده)، شرکت فوردموتور (ایالات‌متحده)، AB ولوو (سوئد)، ماهیندرا و ماهیندرا (هند) باشند. به‌عنوان مثال، در ژانویه 2021، پژو (فرانسه) محدوده ون برقی خود را با پژو e-Partner جدید، تازه‌ترین وسیله نقلیه تجاری سبک در خط تولید این برند که به عنوان یک خودرو تجاری کاملا الکتریکی ارائه می‌شود، گسترش می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

آخرین اخبار