چرخ بدون باد

تایرهایی که هیچ‌وقت نیاز به باد کردن آن نخواهید داشت زیرا هرگز پنچر نمی‌شوند، به‌زودی در بازار ایالات‌متحده آمریکا عرضه خواهند شد. این تایرها هرگز احتیاج به باد کردن ندارند و پنچر نمی‌شوند اما به نرمی و راحتی تایرهای فعلی هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،تایرهایی که هیچ‌وقت نیاز به باد کردن آن نخواهید داشت زیرا هرگز پنچر نمی‌شوند، به‌زودی در بازار ایالات‌متحده آمریکا عرضه خواهند شد. این تایرها هرگز احتیاج به باد کردن ندارند و پنچر نمی‌شوند اما به نرمی و راحتی تایرهای فعلی هستند. اصولا تایری که احتیاج به نگهداری نداشته باشد، برای هر وسیله‌نقلیه‌ای بسیار کارآمد و مفید خواهد بود. نزدیک‌به 2 دهه است که تایرهای بدون باد درحال‌توسعه برای وسایل نقلیه جاده‌ای هستند. هرچند این مدل تایرها تاکنون در برخی وسایل‌نقلیه مانند دوچرخه‌ها یا تجهیزات سنگین استفاده ‌شده‌اند، اما همچنان پای آن‌ها به جاده‌ها باز نشده و در وسایل نقلیه روزمره نظیر خودروها استفاده ‌نشده‌اند. اما این روزها با شتاب گرفتن تولید خودروهای برقی، سازندگان تایر با سردمداری کمپانی معتبر Toyo Tires به دنبال استفاده از فناوری Noair یا همان تایر بدون باد است تا تایرهای کارآمدتری را برای خودروهای برقی تولید کنند، هرچند هنوز چالش‌هایی در این مسیر وجود دارد. اینکه چرا تایر Noair یک مزیت بزرگ برای صنعت خودرو، اتومبیلرانی و به‌طورکلی عموم مردم است، به توضیح چندانی احتیاج ندارد.
تایرهایی که نیاز به باد کردن ندارند، پنچر نشوند و به نرمی و راحتی تایرهای فعلی باشند، مانند یک جام مقدس برای صنعت خودرو هستند. تولیدکنندگان تایرهای Noair برای دوچرخه یا وسایل سنگین ساختمانی از فوم برای تولید تایرهای دوچرخه یا تجهیزات سنگین ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند اما تولیدکنندگان تایرهای خودرو بر استفاده از پلاستیک و کامپوزیت‌های فایبرگلاس برای ایجاد ساختار تایر تمرکز کرده‌اند. به‌گفته Toyo، این تغییرات در مواد باعث می‌شود تایرهایی تولید شوند که از مواد لاستیکی کمتری استفاده می‌کنند. تایر Noair مزیت افزایش بازدهی موتور را نیز دارد که برای خودروهای برقی بسیار مهم است. تویو گفت: «ازآنجاکه در این خودروها به‌جای موتور از باتری استفاده‌ می‌شود، افزایش محدوده حرکتی خودرو بسیار مهم است که این امر نیازمند کاهش نیروی‌های اصطکاک تایرهاست. در تایرهای عادی؛ با کاهش باد، سطح مقطع تماس تایر با زمین افزایش می‌یابد، این امر موجب افزایش اصطکاک و کاهش بازدهی خودرو می‌شود.» براساس تخمین وزارت انرژی ایالات‌متحده، 4 تا 11درصد توان تولیدی موتورهای بنزینی صرف مقابله با اصطکاک می‌شود که این عدد در خودروهای برقی به 25درصد می‌رسد. این موضوع به این معناست که تایرهای Noair یک عضو حیاتی برای افزایش بهره‌وری خودروهای برقی خواهند بود. البته سنگین‌تر بودن وزن خودروهای برقی یک چالش جدید برای ساخت تایر Noair است؛ زیرا با افزایش وزن خودرو، باید مقاومت تایر نیز افزایش یابد. اگر یک سازنده تایر دریابد چگونه تایر را بادوام‌تر و با خودروهای برقی کار کند، به دستاورد خوبی در بهره‌برداری از انرژی خواهد رسید. زیرا به گفته وزارت انرژی ایالات‌متحده، 10درصد کاهش اصطکاک موجب افزایش 3درصدی راندمان خودرو می‌شود. به‌گفته تویو، تایرهای Noair در مقایسه با تایرهای بادی از مواد لاستیکی کمتری استفاده می‌کنند، بنابراین تایرهای Noair می‌توانند یک ابتکار درزمینه کربن‌زدایی باشند. هنگامی‌که تولید تایرهای Noair در کارخانه تویو تایر آغاز شود، اولین بازار هدف آن بازار ژاپن و فقط خودروهای الکتریکی کوچک خواهد بود. سپس عرضه این تایرها در بازارهای جهانی آغاز خواهد شد. بااین‌حال عرضه این تایرها در ژاپن با چالش‌های بیرونی خاصی مواجه است. Nikkei Asia نوشت: «استانداردهای ایمنی ژاپن براساس تایرهای عادی است و دولت اجازه استفاده از تایرهای Noair را در جاده‌های عمومی نمی‌دهد. به‌همین علت تویو قصد دارد تایرهای مدرن خود را ابتدا برای وسایل نقلیه کوچک خارج جاده‌ای مانند خودروهای ورزش گلف بسازد تا زمانی که دولت ژاپن با تغییر استانداردها، اجازه استفاده از آن‌ها به خودروهای شهری بدهد.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =