تصمیم ‌نهایی پارلمان اروپا بر پایان تولید بنزینی و دیزلی‌ ها تا ۲۰۳۵

پس از انجام رأی‌گیری در صحن عمومی پارلمان اروپا در چهارشنبه گذشته، اعضا به ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید در سال ۲۰۳۵ رأی دادند. این طرح با ۳۳۹ رأی موافق، ۲۴۹ رأی مخالف و ۲۴ رأی ممتنع تصویب شد.

ژان هیوتم، نماینده هلند در پارلمان اروپا گفت: «بازنگری بلندپروازانه استانداردهای انتشار دی‌اکسیدکربن بخش مهمی از دستیابی به اهداف آب‌وهوایی ماست. با این استانداردها درحال ایجاد شفافیت برای صنعت خودرو هستیم و می‌توانیم نوآوری و سرمایه‌گذاری را برای تولیدکنندگان خودرو به انگیزه تبدیل کنیم. علاوه‌بر این، خرید و رانندگی خودروهای بدون آلایندگی برای مصرف‌کنندگان ارزان‌تر خواهد شد. خوشحالم پارلمان اروپا از بازنگری بلندپروازانه اهداف برای سال ۲۰۳۰ حمایت و با حذف صددرصدی آنها تا سال ۲۰۳۵ موافقت کرد. این اقدام برای رسیدن به عدم تاثیر بر محیط‌زیست تا سال ۲۰۵۰ بسیار مهم است.»

باوجود اینکه این مصوبه هنوز باید توسط شورای اروپا قبل از تبدیل شدن به قانون مورد بحث قرار گیرد اما رأی پارلمان گامی حیاتی در این روند است.

با متن تصویب‌شده اهداف انتشار کربن به‌طور متوسط برای سال ۲۰۳۰ برای خودروها ۵۵درصد و برای وانت‌ها ۵۰درصد تعیین شده است.

خودروها درحال‌حاضر سهم ۱۲درصدی از کل انتشار دی‌اکسیدکربن را در بلوک ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در اختیار دارند، در حالی که حوزه حمل‌ونقل به طور کلی حدود یک‌چهارم از انتشار این ماده را تشکیل می دهد.

خودروهای برقی و پلاگین-هیبرید ۱۸درصد از خودروهای سواری جدید فروخته‌شده در اتحادیه اروپا را در سال گذشته تشکیل دادند.

الیور زیپس، رئیس انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) و مدیرعامل ب‌ام‌و گفت: «صنعت خودرو باید به هدف اروپایی حذف تاثیر کربن در سال ۲۰۵۰ کمک کند. صنعت ما در میانه فشار گسترده‌ای برای خودروهای الکتریکی است و مدل‌های جدید برقی به‌طور پیوسته وارد بازار می‌شوند. این موارد خواسته‌های مشتریان را برآورده و انتقال به سمت تحرک پایدار را نیز هدایت می‌کنند. اما باتوجه به نوسانات و عدم قطعیتی که در سطح جهانی هر روز با آن روبه‌رو هستیم، هر گونه مقررات بلندمدت فراتر از این دهه در این مرحله زودهنگام بوده اما یک بازنگری شفاف در نیمه‌راه برای تعریف اهداف پس از ۲۰۳۰ ضروری است.»

البته در ۱۴ جولای ۲۰۲۱، به‌عنوان بخشی از بسته «مناسب‌سازی ۵۵» کمیسیون یک پیشنهاد قانونی برای بازنگری در استانداردهای انتشار دی‌اکسیدکربن برای خودروهای سواری جدید و خودروهای تجاری سبک ارائه کرد.

هدف این پیشنهاد کمک به اهداف اقلیمی ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ اتحادیه اروپا، ارائه مزایا به شهروندان با استقرار وسایل‌نقلیه بدون آلایندگی به طور گسترده‌تر (کیفیت بهتر هوا، صرفه‌جویی در انرژی و هزینه کمتر برای داشتن یک وسیله نقلیه) و همچنین نوآوری در فناوری‌های کاهش آلایندگی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =