دکتر خیرالدین

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: با عملیاتی شدن ایده ایجاد پردیس یا پارک علم و فناوری تخصصی خودرو، توان شرکت های دانش بنیان به صورت نظام‌مند در اختیار شرکت های خودرو سازی قرار می گیرد و زمینه تقویت صنایع خودرو سازی فراهم می شود.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر علی خیرالدین، در مراسم تفاهم نامه همکاری مشترک مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروسازی سایپا و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و تولید خودرو هیبریدی شاهین گفت: غیر از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که در این طرح حضور دارد، دانشگاه‌های دیگری هم آماده همکاری با خودروسازان هستند.

دکتر خیرالدین بیان کرد: .دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل یکی از موفق ترین دانشگاه های کشور در حوزه صنعت و مباحث پژوهش و فناوری است و همیشه در رتبه بندی های تایمز و رتبه بندی های معتبر دیگر دانشگاه صنعتی بابل جزو اولین هاست و شرکت سایپا انتخاب خوبی انجام داده و امیدوارم که بتوانیم با استفاده از ظرفیت آنها خودرو و سوخت فسیلی را تبدیل به خودروی هیبریدی کنیم و باید در راستای موتورهای برقی و خودران تلاش کنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم ادامه داد: در شرکت های بزرگ خودرو حدود ۶ درصد از فروش این صنایع به تحقیق و توسعه اختصاص داده می شود و نمی دانم که در کشورمان این رقم چند است.

دکتر خیرالدین تاکید کرد: بخشی از فروش صنایع را باید برای توسعه و تحقیق در نظر بگیریم. در قانون جهش تولید دانش بنیان صنایع و شرکت های بزرگ هر عددی را که برای تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند به عنوان اعتبار مالیاتی برای آنها حساب خواهد شد و حتی می توانند آن را به سال های آینده موکول کنند.

وی گفت: توجه به پتنت و ثبت اختراع هم موضوع مهمی است و تویوتا روزانه حدود ۹ ثبت اختراع دارد و این عدد در کشورمان به شدت پایین است و امیدواریم که ایران خودرو و سایپا در این بخش به ویژه در بخش پتنت خارجی و اروپا وارد شوند.

دکتر خیرالدین افزود: دو خواسته دارم، یکی پردیس علم و فناوری در خودرو است و کشور چین حدود ۴۰ درصد پتروشیمی دنیا را در اختیار دارد و حدود ۴۰۰ پارک پتروشیمی و شیمی دارد. اما در ایران پارک تخصصی نداریم و از سایپا و ایران خودرو خواهشمندم که وارد این بحث شوند تا بتوانیم اولین پارک تخصصی را در حوزه خودرو افتتاح کنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: مورد بعدی بحث بورسیه هاست که به شدت استقبال می کنیم و خواستاریم سایپا ظرفیت وزارت علوم را در بخش دانشجویی به عنوان بورسیه بپذیرد. همچنین مساعدت سایپا را در گرنت و دستیار فناوری خواستاریم تا دانشجویان ارشد و دکتری را در شرکت های بزرگ صنعتی و دانش بنیان و واحدهای فناور مهمان کنیم و به آنها حقوق پرداخت خواهیم کرد، یعنی به دانشجویان کارشناسی یک میلیون تومان، ارشد ۲ تومان و دکتری ۳ میلیون تومان تا در فرصت ۶ ماهه همزمان با تحصیل کارآموزی انجام دهند و این موضوع در تفاهم نامه وزارت علوم ذکر شده بود.

دکتر خیرالدین در پایان گفت: در بحث سامانه نظام ایده ها و نیازها خواهشمندم که سایپا بتواند نیازهای مدنظر خویش را در سامانه وارد کند تا بتوانیم از ظرفیت های پارک های علم و فناوری و شرکت های فناور، دانش بنیان و دانشگاه و پژوهشگاه ها استفاده کنیم. حدود ۱۸ پژوهشگاه ملی، ۱۳۰ دانشگاه، بیش از ۸۰ هزار هیئت علمی داریم که سایپا می تواند از این ظرفیت استفاده کند. اعتقاد دارم که بحث فناوری و نوآوری یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است و در وزارت علوم خدمت شما هستیم تا با کمک یکدیگر مشکلات حوزه خودرو را رفع کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =