اتوبوس شهری

با تلاش برخی مسئولان برای هموار کردن مسیر واردات اتوبوس‌های دست‌دوم خارجی، بسیاری از تولیدکنندگان، مخالفت خود را با هر گونه اقدام در این زمینه اعلام کردند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بعد از آن که ‌طی‌ سال‌های اخیر حجم تولید خودرو به ویژه در بخش تجاری به شدت کاهش یافت و براساس قوانین کشور، امکان واردات خودرو به‌صورت CBU وجود نداشت، زمزمه‌ واردات مدل‌های کارکرده در زمینه کامیون‌ها و اتوبوس‌ها شنیده می‌شد. واردات کامیون کارکرده به بهانه وخامت اوضاع ناوگان فرسوده کشور و کمبود تولید در داخل و وابستگی تولیدکنندگان به خارجی‌ها به مرحله اجرا رسیده و تا امروز بخشی از این خودروها به از گمرک کشور ترخیص شده و به‌دست مصرف‌کنندگان رسیده است. اجرای طرح واردات مدل‌های کارکرده خارجی در زمینه اتوبوس‌ها اما به‌رغم بحران در ناوگان اتوبوسرانی کشور هنوز اجرا نشده و با مخالفت جدی بسیاری از مسئولان و تولیدکنندگان داخلی مواجه شده است. به‌تازگی نیز مدیرعامل ایران‌خودرودیزل در این خصوص اعلام کرده است که واردات اتوبوس‌های دست‌دوم اروپایی اشتباهی بیش نیست.

توان تولید اتوبوس در داخل وجود دارد حمایت خیر!
با تلاش برخی مسئولان برای هموار کردن مسیر واردات اتوبوس‌های دست‌دوم خارجی، بسیاری از تولیدکنندگان، مخالفت خود را با هر گونه اقدام در این زمینه اعلام کردند. چه آنکه گفته می‌شود توان تولید در میان اتوبوس‌سازان داخلی وجود دارد اما به‌دلایلی ازجمله عدم حمایت ازسوی دولت و عدم سفارش‌گذاری ازسوی شهرداری‌های تهران، این بخش با کمبود تقاضا روبه‌رو و با مشکلاتی در زمینه تولید مواجه شده است. با این حال این موضوع باعث نمی‌شود ظرفیت تولید این خودروسازان زیر سوال برود. ایران خودرودیزل به‌عنوان بزرگ‌ترین تجاری‌ساز دولتی کشور، بعد از حدود 10سال تولید اتوبوس را از سر گرفت و اعلام کرد که توان تولید سالانه 5هزار دستگاه اتوبوس را دارد. این در حالی است که مدیرعامل این شرکت اعلام کرده است: «پنج تا شش سال از تولید اتوبوس‌های یورو۵ در اروپا می‌گذرد و واردات اتوبوس‌های دست‌دوم اروپایی که افزون بر پنج سال از تولید و تردد تمام وقت آن می‌گذرد، اشتباهی بیش نیست.»

نبود خدمات پس از فروش دست‌دوم‌ها
در کنار آن که واردات خودروهای دست دوم، بازار و صنعت کشور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند، مسائل دیگری را هم به ناوگان کشور تحمیل می‌کند. ازجمله آن که مانند سایر خودروهای کارکرده وارداتی، تکلیف خدمات پس از فروش این خودروها نیز مشخص نخواهد بود. در همین راستا ‌مدیرعامل ایران‌خودرودیزل اعلام کرده است که «متاسفانه اتوبوس‌های دست دوم وارداتی اروپایی از نبود خدمات پس از فروش مناسب رنج خواهد برد.» جواد توسلی‌مهر در توضیح این موضوع گفت: «چنانچه شیشه یکی از اتوبوس‌های دست‌دوم وارداتی اروپایی ترک بردارد یا بشکند به طور حتم خدمات پس از فروشی برای تعمیر یا تعویض آن وجود نخواهد داشت.» این در حالی است که همین سرمایه واردات اتوبوس‌های کارکرده می‌تواند در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد تا بتوانند نیاز ناوگان داخلی را تامین کرده و خدمات پس از فروش مشخصی را هم به محصولات خود ارائه دهند.

قیمت اتوبوس‌های دست‌دوم ارزان تمام می‌شوند؟

اتوبوس‌های ساخت داخل در سال‌های اخیر تحت تاثیر تحریم‌ها با افزایش قیمت مواجه شد. گرچه وعده داده‌ شده که اتوبوس‌های وارداتی با قیمت‌های ارزان‌ به ناوگان کشور برسد اما احتمال آن که شاهد افزایش قیمتی مشابه با بازار خودروهای باری باشیم، چندان دور از ذهن نیست. توسلی‌مهر هم در این زمینه بیان کرده است که «واردات این اتوبوس‌ها در کنار قیمت ارزان و سرویس‌دهی مناسب می‌تواند اتفاق خوبی باشد. اما متاسفانه فرایندی که برای ورود اتوبوس تعریف می‌شود، خیلی در محاسبات اقتصادی نمی‌گنجد و جالب‌تر این‌که بخش خصوصی در این زمینه به همه آقایان دولتی قول مساعد داده است.» مدیرعامل ایران خودرودیزل تصریح کرد که «دوستان شهرداری تهران مدعی هستند که بخش خصوصی نسبت به واردات اتوبوس‌های دست‌دوم وارداتی با قیمت یک‌میلیارد تومان اقدام خواهد کرد.»

پیشنهاد تامین ۱۰۰۰دستگاه اتوبوس به شهرداری

هرچند در یک‌سال اخیر مذاکرات و سفارش‌گذاری‌هایی بین تولیدکنندگان و شهرداری‌های کشور به منظور تامین اتوبوس مورد نیاز ناوگان انجام شده اما به‌نظر می‌رسد اعداد و ارقام اعلام شده هنوز برای ناوگان کشور کافی نیست. مدیرعامل ایران‌خودرودیزل در این خصوص نیز بیان کرده است «به شهرداری تهران پیشنهاد دادیم500دستگاه از ایران خودرودیزل و 500دستگاه دیگر هم از یک شرکت داخلی تا مهرماه امسال تامین کنند که با استقبال معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران مواجه شد.» وی همچنین از مذاکره معاون شهردار تهران با وزیر کشور درخصوص تامین اتوبوس‌های مورد نیاز ازسوی شرکت‌های داخلی و کنسل کردن ورود اتوبوس‌های دست‌دوم اروپایی خبر داده است. موضوعی که در صورت صحت می‌تواند گام مهمی برای رهایی صنعت اتوبوس‌ از واردات مدل‌های دست دوم باشد و به نوسازی ناوگان فرسوده کشور بینجامد.

بازگشت ایران‌خودرو دیزل به روزهای اوج
پس از آن‌که خط تولید اتوبوس در شرکت ایران‌خودرو دیزل پس از 9 سال توقف دوباره احیا شد، تحولات مهم دیگری نیز با حضور جواد توسلی‌مهر در این خودروساز حوزه کاروتجاری رقم خورد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش 3.5 برابری تولید ایران‌خودرو دیزل، معرفی اتوبوس برقی، معرفی محصولات داخلی و مونتاژی جدید مانند کشنده‌های آتامان و فوتون H5 و نیز کامیونت آترین پلاس اشاره کرد. ایران‌خودرو دیزل همچنین نیاز ناوگان آمبولانس کشور را به‌خوبی پاسخ داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =