جك جی ٤

جی 4 یکی از محصولات برند جی‌ای‌سی چین است. شرکتی که قدمتی فراتر از نیم قرن دارد و در سال 1964 تاسیس شده است. جی‌ای‌سی که یکی از قدیمی‌ترین برندهای خودرویی کشور چین محسوب می‌شود، در حال حاضر در زمینه ساخت و تولید اتوبوس، کامیون، خودروهای سواری و قطعات آن‌ها فعالیت می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،جی‌ای‌سی جی 4 یکی از محصولات پرفروش حال حاضر کرمان‌موتور است و از معدود سدان‌های اقتصادی است که در چند سال اخیر در بازار خودرو کشورمان عرضه می‌شود. نام جی 4 برای ما ایرانی‌ها آشناست؛ اما چقدر با جزئیات آن آشنا هستیم؟ امروز در روزنامه «دنیای‌خودرو» تصمیم گرفته‌ایم جی 4 را کالبدشکافی کرده و به‌سیر تا پیاز آن بپردازیم. بررسی مفصل این خودرو را نمی‌توانستیم در یک صفحه از روزنامه محدود کنیم و از این رو در دو بخش که طی دو شماره به‌چاپ می‌رسد به‌طور کامل جی 4 را موشکافی خواهیم کرد.

تاریخچه تولید جی 4

جی 4 یکی از محصولات برند جی‌ای‌سی چین است. شرکتی که قدمتی فراتر از نیم قرن دارد و در سال 1964 تاسیس شده است. جی‌ای‌سی که یکی از قدیمی‌ترین برندهای خودرویی کشور چین محسوب می‌شود، در حال حاضر در زمینه ساخت و تولید اتوبوس، کامیون، خودروهای سواری و قطعات آن‌ها فعالیت می‌کند. در سال 2012 جی‌ای‌سی اقدام به‌رونمایی از محصول جدید خود با نام JAC Heyue A30 کرد. جی‌ای‌سی محصولات اقتصادی خود را تحت برند هیویی عرضه می‌کند که اِی 30 نیز از این قاعده مستثنا نیست. اِی 30 به‌عنوان محصول 2013 روانه بازار شد و با اسامی مختلفی همچون BII و J4 نیز شناخته می‌شد. جی‌ای‌سی جی 4 در کلاس سدان‌های سایز کامپکت یا همان سدان سایز جمع‌وجور دسته‌بندی می‌شد. تولید جی 4 تا سال 2019 ادامه داشت و علاوه‌بر خط تولید چین، در کشورهای دیگر همچون مکزیک و ایران نیز تولید شد.

نسخه جدیدJAC J4 با تجهیزات ایمنی ارتقایافته

نسخه ارتقا یافته جی ای سی جی 4 با امکانات بیشتر
خودرو جی‌ای‌سی جی 4 در سال‌های گذشته با امکاناتی همچون سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی با دزدگیر، قفل شدن اتوماتیک درها، ریموت با کنترل از راه دور، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، قابلیت تنظیم غربیلک‌فرمان در دو جهت، کامپیوتر سفری، تنظیم‌کننده نور صفحه‌کیلومترشمار، شیشه‌های جانبی برقی، شیشه‌بالابر راننده با قابلیت باز شدن تک لمسی، عایق درِ موتور، کروزکنترل، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل، اتولایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ جلو هالوژن، چراغ بدرقه، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، فرمان حساس به‌سرعت، رادیو، سیستم صوتی با 6 اسپیکر، قابلیت پشتیبــــانی از USB، CD، MP3 و AUX، ایربگ راننده و سرنشین جلو، صندلی راننده و سرنشین جلو 4 حالته دستی، روکش‌صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، آینه جانبی با تنظیم برقی، آینه جانبی با گرمکن و ... که به‌صورت استاندارد روی خودرو نصب می‌شد، توسط کرمان‌موتور به‌بازار عرضه می‌شد.
با وجود این‌که امکانات جی 4 در میان سدان‌های اقتصادی موجود در بازار ایران وضعیت مطلوبی دارد، اما شرکت کرمان‌موتور برای ارتقای سطح استانداردهای ایمنی و عملکردی ته‌تغاری سبد محصولات خود، نسخه جدید خودرو جی 4 را از شهریورماه سال جاری با تجهیزات ایمنی ارتقایافته به‌بازار عرضه کرده است. تجهیزات جدید جی 4 به‌طور کلی شامل سیستم کنترل پایداری الکتریکی یا همان ESC، چراغ‌های رانندگی در روز یا همان DRL، سیستم راهنمای نشانگر تعویض دنده یا همان GSI و ترمزهای دیسکی برای چرخ‌های عقب بوده جایگزین ترمزهای کاسه‌ای شده و همگی جزو امکانات ایمنی مهم خودرو محسوب می‌شوند. امکاناتی که می‌توان گفت امروزه به‌استانداردی برای خودروسازان در بازار جهانی بدل شده و شرکت کرمان‌موتور نیز خودرو جی 4 خود را به‌صورت استاندارد و نه به‌صورت سفارشی به‌امکانات نامبرده مجهز کرده است. در ادامه بیشتر با این امکانات آشنا خواهیم شد.

تولید جی 4 در ایران
همان‌طور که اشاره شد ایران یکی از کشورهای تولیدکننده جی 4 در جهان محسوب می‌شود و جی‌ای‌سی جی 4 برای نخستین‌بار در سال 1397 توسط شرکت کرمان‌موتور وارد بازار ایران شد. درحال حاضر 4 سال است که کرمان‌موتور جی 4 را در ایران تولید و به‌بازار عرضه می‌کند. خودرو جی 4 به‌طور کلی تنها با یک نوع موتور تولید شده و با همان موتور نیز به‌بازار ایران آمده است. تنها موتور مورد استفاده در این سدان دیفرانسیل‌جلو از نوع بنزینی 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس‌طبیعی بوده که با همان موتور در کشورمان نیز حضور یافته است. شرکت کرمان‌موتور با توجه به‌نیاز بازار ایران، نسخه مجهز به‌گیربکس CVT را در داخل کشور تولید می‌کند. در سال جاری میلادی کرمان‌موتور جی 4 جدید را با امکانات رفاهی و آپشن‌های بیشتر معرفی و جایگزین مدل قبلی کرد.

نسخه جدیدJAC J4 با تجهیزات ایمنی ارتقایافته

کی‌ام‌سی جدید روی پلت‌فرم جی 4
کرمان‌موتور 2 سال پس از تولید جی 4 در ایران، از سال 1399 شروع به‌داخلی‌سازی این خودرو کرد و تا سال 1401 حدود 80 درصد آن داخلی‌سازی شده است. در سال جاری خبر خریداری پلت‌فرم جی 4 از شرکت چینی جی‌ای‌سی توسط کرمان‌موتور منتشر شد و زمزمه‌های تولید یک خودرو کاملا جدید پس از داخلی‌سازی صددرصدی آن به‌گوش رسید تا این‌که اواخر تابستان امسال چشممان به‌جمال ماکت خودرو پروتوتایپ کرمان‌موتور در نخستین نمایشگاه تحول صنعت‌خودرو کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران روشن شد. این خودرو که در کلاس سدان‌ها طراحی شده احتمالا در همان سایز خودروهای کامپکت دسته‌بندی می‌شود. پروتوتایپ کرمان‌موتور روی پلت‌فرم داخلی‌سازی شده جی 4 طراحی شده و گفته می‌شود تولید آن از زمستان امسال آغاز شده و از اوایل سال 1402 تحت برند کی‌ام‌سی یا همان کرمان‌موتور روانه بازار خواهد شد. پیش‌بینی شده محصول جدید کی‌ام‌سی در سه نسخه برقی، بنزینی با گیربکس اتوماتیک به‌فروش برسد.

جی‌ای‌سی جی 4 برقی می‌شود؟
در نخستین نمایشگاه تحول خودرو کشور که اواخر تابستان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، شرکت کرمان‌موتور علاوه‌بر رونمایی از ماکت خودرو پروتوتایپ خود، یک دستگاه جی‌ای‌سی جی 4 با پوشش‌های استتاری مخصوص را نیز به‌نمایش در آورد که خبر از یک محصول تمام‌برقی در آینده نزدیک می‌داد. گفته می‌شود محصول برقی کرمان‌موتور بر اساس همان خودرو پروتوتایپ ساخته و عرضه خواهد شد. اما هرچه هست، این محصول برقی فعلا روی جی 4 معرفی شده و گفته می‌شود به‌یک موتور تمام‌برقی مجهز بوده که توان تولید 160 اسب‌بخار قدرت و 280 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. جی 4 به‌پکیج باتری‌های 41 کیلوواتی مجهز بوده که هر بار شارژ آن درحالت معمولی 5 ساعت و نیم زمان می‌برد؛ اما با تکنولوژی شارژ سریع می‌توان 10 تا 80 درصد ظرفیت آن را ظرف 45 دقیقه شارژ کرد. با هر بار شارژ کامل می‌توان 300 کیلومتر مسافت را پیمود که در حالت بهینه با استفاده از انرژی حاصل از بازیافت انرژی ترمزگیری و شتاب منفی تا 350 کیلومتر افزایش می‌یابد.

قیمت جی 4 در بازار

درحال حاضر جی‌4 صفرکیلومتر مدل 1401 توسط شرکت کرمان‌موتور به‌قیمت 530 میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد. این درحالی است که قیمت جی 4 در بازار گران‌تر است و قیمتی در حدود 610 میلیون تومان دارد. همچنین سدان‌های سایز جمع‌وجور هم‌قیمت با جی 4 نیز دارای اختلاف قیمت در بازار نسبت به‌قیمت نمایندگی هستند. همچنین با توجه به‌نوسانات شدید ارز نمی‌توان قیمت آینده آن را پیش‌بینی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =