خودروهای تجاری

نمی‌توان از یک پلت‌فرم مشترک برای تولید خودروهای خارجی استفاده کرد و استفاده از پلت‌فرم مشترک زمانی امکان‌پذیر است که صفر تا صد طراحی این خودروها توسط تولیدکننده داخلی انجام گیرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت خودروهای تجاری در مقایسه با سواری‌ها از کمترین میزان داخلی‌سازی برخوردار است. تولیدکنندگان تجاری‌ها به‌رغم آن‌که این صنعت عمری بیش از نیم قرن در کشور دارد، اما آن‌طور که باید و شاید نتوانسته‌اند خود را از وابستگی به شرکای خارجی و تولیدکنندگان بزرگ برهانند و همچنان برای تولید محصولات خود، کمترین میزان داخلی‌سازی و کمترین همکاری با قطعه‌سازان داخلی را دارند. با این‌حال، هر بار که صحبت از تولید این خودروها در کشور می‌شود، برخی کارشناسان افزایش داخلی‌سازی و استفاده از پلت‌فرم مشترک برای تولید برخی خودروها را اصلی‌ترین راهکار توسعه صنعت تجاری‌های کشور می‌دانند. در عین حال، برخی دیگر به‌ویژه تولیدکنندگان خودروهای تجاری بر این باورند که امکان تولید خودرو روی یک پلت‌فرم مشترک امکان‌پذیر نیست. حامد رحیمی، فعال حوزه خودرو به‌ویژه در زمینه خودروهای تجاری به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: نمی‌توان از یک پلت‌فرم مشترک برای تولید خودروهای خارجی استفاده کرد و استفاده از پلت‌فرم مشترک زمانی امکان‌پذیر است که صفر تا صد طراحی این خودروها توسط تولیدکننده داخلی انجام گیرد.

تولید تجاری‌ها روی یک پلت‌فرم امکان‌پذیر نیست
در یک‌سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم که تجاری‌سازان کشور به دنبال واردات و رونمایی از مدل‌های مشترکی بوده‌اند. از سوی دیگر، برخی بازارها مانند بازار پیکاپ‌ها به یک باره مورد توجه برخی تجاری‌سازان کشور قرار گرفته و همه به دنبال واردات مدل‌های جدیدی از این خودروها بوده‌اند. در شهریورماه سال جاری برخی مدیران خودروسازی‌های داخلی طی همایش مشترکی صفر تا صد ساخت پلت‌فرم مشترک آفرود ملی را بررسی و این خودروسازان اعلام کردند قصد تولید پیکاپی با پلت‌فرم مشترک را دارند. این در حالی است که به‌گفته حامد رحیمی، در صورتی می‌توان خودروهای تجاری یا حتی پیکاپ‌ها را با پلت‌فرم مشترک تولید کرد که صفر تا صد طراحی این خودرو در داخل کشور اتفاق بیفتد. این فعال حوزه خودرو به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «نمی‌توان انتظار داشت برندهای مختلفی که با همکاری تولیدکنندگان خارجی و با کمی داخلی‌سازی در کشور تولید می‌شوند، روی یک پلت‌فرم مشترک به تولید برسند.»

مشکلات استفاده دستوری از یک پلت‌فرم مشترک برای تجاری‌سازان
این فعال حوزه خودرو در ادامه اظهار کرد: «این‌که خودروسازان، محصولاتی از یک برند را وارد می‌کنند که مشکل چندانی به وجود نمی‌آورد. اما این که گفته می‌شود چون همه از یک برند استفاده می‌کنند، باید از یک پلت‌فرم استفاده کنند، مشکل‌ساز خواهد شد.» وی در ادامه بیان کرد: «با توجه به آن‌که در سال‌ گذشته شاهد آن بوده‌ایم خودروسازان به استفاده از برندهای مشابه روی آورده‌اند، انتظار می‌رود در صورت استمرار این وضعیت در کوتاه‌مدت حق انتخاب متقاضیان این صنعت محدود شود.» وی درخصوص استفاده از پلت‌فرم مشترک برای این خودروها تصریح کرد: «مدل‌های مختلف که به کشور وارد می‌شوند، پلت‌فرم‌های مختلف دارند و نمی‌توان انتظار داشت خودروسازان این مدل‌ها را روی یک پلت‌فرم به تولید برسانند.» وی ادامه داد: «به‌عنوان مثال، پیکاپی که در شرکت ایران‌خودرودیزل تولید می‌شود، در مقایسه با محصولی که کرمان‌موتور تولید می‌کند، متفاوت است و با دو برند مختلف به کشور عرضه می‌شود و نمی‌توانند از یک پلت‌فرم مشترک استفاده کنند.»

طراحی داخلی؛ شرط استفاده از پلت‌فرم مشترک
رحیمی در ادامه تنها راهکار این موضوع را استفاده از پلت‌فرم داخلی عنوان کرد و گفت: «زمانی خودروسازان می‌توانند روی یک پلت‌فرم مشترک محصولات خود را تولید کنند که در طراحی محصولات از یک پلت‌فرم مشترک استفاده شده و هر خودروسازان تنها نیاز به تغییر در موتور یا شکل ظاهری خودرو داشته باشد.» وی ادامه داد: «این در حالی است که محصولات فعلی موجود در کشور، از یک پلت‌فرم تبعیت نمی‌کنند و هر یک از این محصولات پلت‌فرم‌های جدا و البته متفاوتی دارند.» وی همچنین عنوان کرد: «محصولات 206 و 207 پلت‌فرم مشترک دارند و 405، سمند، دنا و پارس هم پلت‌فرم مشترک دارند. نمی‌توان 206 و 405 را روی یک پلت‌فرم مشترک تولید کرد، چراکه این خودروها با هم متفاوت هستند» این فعال صنعت خودرو کشور بیان کرد: «درحال‌حاضر در کشور چند پیکاپ از برندهای مختلف با پلت‌فرم‌های متفاوت و طراحی‌های مهندسی متفاوت تولید می‌شوند. اگر بخواهیم این خودروها را با یک پلت‌فرم مشترک تولید کنیم، راه را اشتباه می‌رویم و خودروسازان نمی‌توانند این کار را انجام دهند و با استفاده از یک پلت‌فرم مشترک خودروهای متفاوتی را تولید کنند.» وی اظهار کرد: «اگر می‌خواهیم پلت‌فرم مشترکی داشته باشیم باید خودرویی را از ابتدا طراحی کنیم و هر خودروسازی روی این پلت‌فرم طراحی مختص خود را انجام دهد و محصول متفاوتی تولید کند.» وی افزود: «نمی‌توان برندهای مختلف را روی یک پلت‌فرم مشترک تولید کرد.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 0
    اگر ایران یه خودروی چینی رو داخل ایران تولید کنه این میشه کپی کاری نه طراحی جدید .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

آخرین اخبار