کد خبر: 244211
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
تایید حساب وکالتی ۳۰۰هزار متقاضی خودرو

در سال‌های اخیر تولید، زیر یک میلیون دستگاه بوده و بخشی از آن هم ناقص تولید شده است. بنابراین تقاضای انباشه به وجود آمد. به نظر می‌رسد با افزایش عرضه و مالیات بر عایدی سرمایه حل می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،وزیر صمت در پاسخ به دلایل افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در ماه‌های پایانی سال قبل گفت: «در سال‌های اخیر تولید، زیر یک میلیون دستگاه بوده و بخشی از آن هم ناقص تولید شده است. بنابراین تقاضای انباشه به وجود آمد. به نظر می‌رسد با افزایش عرضه و مالیات بر عایدی سرمایه حل می‌شود. »
به اعتقاد محمدرضا فاطمی‌امین وقتی شکاف میان عرضه و تقاضا زیاد می‌شود، خودرو خاصیت کالای سرمایه‌ای پیدا می‌کند و باعث ایجاد تقاضای کاذب می‌شود. البته بحث مافیا هم در بازار مطرح است. وی تصریح کرد: «بعضی خودروسازان به ویژه مونتاژکارها به التهاب بازار دامن می‌زنند. مثلا برخی، قسمتی از قیمت خود را به شکل سکه دریافت می‌کردند یا برای ثبت‌نام در فرصت کم مبلغ بالا می‌خواستند که امکان‌پذیر نبود. پس عدم شفافیت و کمبود عرضه وجود داشت. فاطمی‌امین با بیان اینکه در سال جاری برنامه تولید خودروسازان دو میلیون دستگاه و پیش‌بینی تولید 1.7 میلیون دستگاه است، گفت: «واردات خودرو کارکرده هم در دستور کار است که در کنار افزایش تولید می‌تواند به بازار کمک کند.»
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار کاذب است، تصریح کرد: «امروز قیمت کارخانه خودرو شاهین زیر 400میلیون و در بازار 700میلیون‌تومان است. اما به‌دلیل رشد تولید این خودرو نسبت‌به سال گذشته، دلیلی برای این افزایش قیمت وجود ندارد.»
وی افزود: «تقاضای کاذب به‌خاطر تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای و همچنین مافیاست که نمی‌خواهد قیمت بشکند، چون از این وضعیت نفع می‌برد. بنابراین قیمت‌سازی صورت می‌گیرد که راه‌حل این معضل، افزایش تولید و تمرکز بر واردات است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =