کد خبر: 244613
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
بورس

توقف عرضه خودرو در بورس کالا سبب از دست رفتن منابع مالی بسیاری شده است. در صورتی که عرضه خودرو در بورس ادامه پیدا می‌کرد، خودروساز به سود خوبی دست می‌یافت و مشتری نیز محصول را ارزان‌تر از بازار آزاد تهیه می‌کرد. در همین زمینه حمیدرضا دانش‌کاظمی، کارشناس بازار سرمایه به بیان نظرات خود پرداخت.

چرا عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شد؟

بر اساس قوانین موجود کشور که قابل‌تعمیم به صنعت خودرو نیز است؛ کالاهای انحصاری مشمول قیمت‌گذاری شده،البته انحصاری بودن کالا توسط نهاد تعیین‌کننده قیمت که دارای اختیار تام و قدرت بی نهایت است، مشخص می‌شود پس طبیعی است این نهاد نهایت استفاده از اعمال نفوذ و قدرت خود خواهد کرد. همچنین طبق قانون دیگر مبنی‌بر اینکه کالاهای پذیرفته‌شده در بورس از شمول قیمت‌گذاری خارج می‌شوند؛ خودروهای عرضه‌شده در بورس نیز باید از قیمت‌گذاری خارج شوند. بنابراین درحال‌حاضر با دو قانون متناقض در صنعت خودرو مواجه هستیم.

عرضه خودرو در بورس چه تاثیرات مثبتی بر صنعت خودرو داشت؟

طبق آمار موجود فروش 7درصد محصولات خودروسازان به ویژه دو خودروساز بزرگ در بورس کالا طی دوره‌ای کوتاه حدود 5 هزار میلیارد تومان سود برای مصرف‌کننده، حدود 700 میلیارد تومان برای دولت (با شفافیت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به حساب دولت) و نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان سود برای صنعت خودرو به همراه داشت. متاسفانه با اعلام مقدار سود خودروسازان از عرضه خودرو در بورس کالا، شیپورها علیه صنعت خودرو نواخته شد که 3هزار میلیارد تومان سود حاصل‌شده برای خودروساز از جیب مصرف‌کننده رفته است در صورتی که مصرف‌کننده پیش از این برای خرید خودرو دو برابر قیمت کارخانه هزینه پرداخت می‌کرد.

ادامه این روند چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

باتوجه به این گفته‌ها علیه صنعت خودرو از تمامی ابزارهای قدرت استفاده شد تا دولت به مالیات بر ارزش افزوده و تولیدکننده به منابع مالی موردنیاز خود نرسد و مصرف‌کننده نیز باردیگر خودرو را گران بخرد. ادامه این روند موجب شد بدیهی‌ترین اصول علم اقتصاد در صنعت خودرو به فراموشی سپرده شود و خودروهای وارداتی غیرانحصاری نیز مشمول قیمت‌گذاری شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =