روکش آسفالت

تنها کافی است در اتوبان‌هایی مانند بابایی، امام‌علی(ع)، آزادگان، زین‌الدین و همت تردد داشته باشید تا برای تعمیر جلوبندی و کمک‌فنر خودرویتان راهی تعمیرگاه شوید! همچنین افتادن موتورسیکلت‌ها در دست‌اندازها و چاله‌های خیابان‌ها می‌تواند باعث به خطر افتادن جان راکبان آنها شود. موضوع وضعیت نامناسب و کیفیت پایین آسفالت‌ خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و حتی جاده‌ها، صدای شهروندان تهرانی و سایر شهرها را در آورده است. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

علت کندی آسفالت‌ریزی در بزرگراه آزادگان چیست؟

بزرگراه آزادگان این روزها شرایط خوبی ندارد؛ چراکه چاله‌های ناشی‌از تخریب روکش آسفالت، سبب کندی حرکت و ایجاد گره‌های ترافیکی به‌خصوص از مسیر ورودی آزادراه ساوه به تهران و برعکس شده است. با توجه به موقعیت مکانی و اتصال به چند نقطه مهم و مرکزی شهر تهران، بسیاری از کامیون‌های باری برای رفتن به بازار و مراکز تجاری از این بزرگراه استفاده می‌کنند. براساس مشاهدات، در مسیر شرقی بزرگراه آزادگان وضعیت معابر اصلا مناسب نیست و خودروهای شهروندان به‌دلیل چاله‌های نامتعارف دچار خسارت می‌شوند.

این شهروندان می‌گویند بیش‌از پنج سال است که هیچ عملیات عمرانی و فنی در این بزرگراه انجام نشده است. چند روز قبل معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره شرایط این بزرگراه گفت: «عملیات آسفالت‌ریزی و مرمت نقاط آسیب‌پذیر بزرگراه آزادگان شروع شده و به نظر می‌رسد تا آخر تابستان وضعیت در این بزرگراه بهبود یابد.»

عباس شعبانی با بیان اینکه براساس برداشت‌های سنوات گذشته، پیش‌بینی کردیم برای اصلاح این بزرگراه به ۱۳۵هزار تن آسفالت احتیاج داریم، افزود: «به‌دلیل عبور خودروهای سنگین درصد خرابی‌های این محور زیاد است البته برخی نقاط هم زیرساخت مناسبی ندارند.»

به‌گفته وی، تاکنون ۵۰ هزار تن آسفالت در این محدوده ریخته شده اما علت کندی کار این است که باید بستر زیر آسفالت با ریخته‌شدن بتن غلطکی، خاک بستر و سیمان تحکیم شود.

تثبیت و لکه گیری به روش fdr

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمرانی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه در پایتخت تقریبا حدود یک‌هزار کیلومتر بزرگراه وجود دارد، گفت: «برنامه امسال ما این است که حدود ۲۰ درصد سطح بزرگراهی را با ۳۱۰هزار تن بهسازی و روکش کنیم. این کار را اواخر اسفندماه شروع کردیم و تاکنون ۸۱هزار تن با ۳۴تیم عملیاتی اجرا شده است.»

مسعود حق‌لطفی ادامه داد: «بزرگراه آزادگان یکی از پرترافیک‌ترین مسیرهای بزرگراهی تهران است چون کمربندی اصلی تهران هنوز تکمیل نشده، این مسیر نقش برون‌شهری ایفا می‌کند و به همین دلیل نوع ترافیک آن متمایز از درون شهری است.»

وی با بیان اینکه بر اساس طرح‌های مطرح‌شده، روشی که برای تثبیت و لکه‌گیری طرح پیشنهاد دادیم، روش fdr (احیای عمیق آسفالت) یا تثبیت بستر با سیمان است، افزود: «تقریبا در هر مترمربع ۳۵کیلوگرم سیمان استفاده می‌شود و بعد از بتن تثبیتی ۲لایه آسفالت استفاده می‌کنیم که عمر مفید آن ۱۰ سال است.»

حق‌لطفی با بیان اینکه اعتبار این طرح ۱۰۰میلیارد تومان است، افزود: «مدت زمان اجرای طرح حدود یک‌سال است که طی ۶ماه به اتمام می‌رسد؛ در واقع اواخر مهر یا اوایل آبان کل مسیر ۹کیلومتری را تحویل شهروندان می‌دهیم.»

وی درخصوص عمر آسفالت‌ریزی در بزرگراه‌ها نیز گفت: «به‌طور متوسط عمر آسفالت در مسیرها بین پنج تا هفت سال است که البته وضعیت آب‌وهوایی، تردد بیش‌از اندازه خودروها و همچنین شن و نمک‌پاشی بیش از اندازه هنگام بارندگی و بارش برف به کاهش عمر آسفالت کمک می کند.»

مسئولان می‌گویند کارخانه آسفالت آلایندگی ندارد!

در هفته گذشته، مسئولان شهری از بهره‌برداری از دو کارخانه جدید تولید آسفالت در تهران خبر دادند و اعلام کردند کارخانه‌های آسفالت جدیدی در شرق و غرب تهران احداث و جایگزین کارخانه‌های فرسوده می‌شوند. هر کارخانه تولید آسفالت ۲۶۰ تن در ساعت تولید می‌کند. احتمالا این دو کارخانه نیز برای ۱۰ساعت کار مفید در روز، بین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار تن تولید خواهند داشت.

مسئولان شهری می‌گویند در پایتخت، کارخانه‌های قدیمی آسفالت وجود دارد، اما پس از ورود دو کارخانه جدید و تازه‌نفس، جایگزین کردن کارخانه‌های قدیمی با کارخانه‌های جدید را در دستور کار قرار می‌دهند. آنها همچنین در مورد استانداردهای مربوط به آلایندگی این دو کارخانه می‌گویند زمانی که کارخانه‌ای ساخته می‌شود، کارشناسان سازمان محیط‌زیست به صورت ماهانه بر فعالیت آن کارخانه‌ نظارت و رعایت استانداردهای آلایندگی را بررسی می‌کنند. با این وجود، کارخانه‌های جدید آسفالتی که در شرق و غرب تهران احداث و جایگزین کارخانه‌های فرسوده گذشته می‌شوند، آلودگی به مراتب کمتری نسبت‌به کارخانه‌های موردتایید محیط‌زیست خواهند داشت.

مسئولان می‌گویند کارخانه‌های جدید آسفالت تهران، یک‌پنجم استاندارد تاییدشده در ایران، آلودگی تولید می‌کنند. به گفته آنان، در کارخانه‌های قدیمی ۲۰۰ بک فیلتر وجود داشت، اما در کارخانه های جدید ۷۰۰ بک فیلتر وجود دارد.

یکی از مسئولان معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در پاسخ به اینکه آیا کارخانه‌های آسفالت جدید آلایندگی دارند یا خیر، اظهار کرد: «به‌طورکلی کارخانه آسفالت آلایندگی ندارد، زیرا برای تولید آسفالت شن، ماسه و قیر گرم مخلوط می‌شوند که این موارد آلایندگی ندارند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =