ب‌ام‌و 730Li

هرچند درحال حاضر آمار دقیق واردات خودرو به گمرکات کشور در دست نیست و این آمار به‌صورت دقیق رسانه‌ای نشده است، اما برخی اخبار منتشرشده از ورود خودروهای خارجی و همچنین عدم‌تحویل قطعی به ثبت‌نام‌کنندگان نهایی، نشان از روند کند این ماجرا دارد.

شرایط بازار خودرو در یکی - دو ماه اخیر به‌گونه‌ای پیش رفته است که هر روزه شاهد کاهش قیمت تعداد زیادی خودرو در بازار آزاد هستیم. اما با وجود ریزش بهای شدید برخی مدل‌ها در این مقطع همچنان بازار خودرو خالی از مشتری بوده و با رکود شدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کند. در این میان خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای عجیبی را تجربه کردند. جایی که در این گروه از خودروها تا ۵۰ میلیون‌تومان ریزش قیمت را در بازار آزاد شاهد بودیم.

از طرفی بازار خودروهای خارجی نیز در مقطع یادشده افت بهای شدیدی را تجربه کرد. اتفاقی که سبب شد در آخرین روز هفته گذشته حتی شاهد کاهش قیمت یک‌میلیاردتومانی ب‌ام‌و ۷۳۰Li در بازار خودروهای لوکس باشیم! این درحالی است که باید گفت در زمستان سال گذشته، در مدت‌زمان اندکی شاهد رشد بهای یک‌میلیاردی همین خودرو در بازار آزاد بودیم.

درچنین شرایطی باید گفت بازار خودروهای خارجی به‌دلیل خبرهای پشت پرده از واردات، همچنان درحال ریزش بهاست. اما درحال حاضر با گذشت نزدیک به ۱۶ ماه از صدور فرمان آزادسازی واردات خودرو از سوی رئیس‌جمهور، ورود خارجی‌ها به‌کشور همچنان روندی کند و قطره‌چکانی دارد؛ موضوعی که ریشه در تامین ارز و صدور مجوز واردات برای این نوع از خودروها دارد. وزارت صمت در اواخر سال گذشته واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان خردادماه سال جاری را وعده داده بود. این درحالی است که طبق آخرین آمار ارائه‌شده در این زمینه، تاکنون حدود یک‌هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است.

هرچند درحال حاضر آمار دقیق واردات خودرو به‌گمرکات کشور در دست نیست و این آمار به‌صورت دقیق رسانه‌ای نشده است، اما برخی اخبار منتشرشده از ورود خودروهای خارجی و همچنین عدم‌تحویل قطعی به‌ثبت‌نام‌کنندگان نهایی، نشان از روند کند این ماجرا دارد. به‌عبارت بهتر می‌توان گفت خودروهای خارجی به‌صورت قطره‌چکانی وارد می‌شوند. این درحالی است که قرار بود تا انتهای خرداد امسال درمجموع ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود و همچنین ثبت‌نام ۲۵ هزار نفر برای دریافت خودروهای خارجی نهایی شده است.

از طرفی، دلیل اصلی آزادسازی واردات، کمک به‌تنظیم بازار خودرو بود و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که خودروهای خارجی در تعداد بالا وارد شده و در بین آن‌ها محصولاتی با قیمت به‌اصطلاح اقتصادی نیز وجود داشته باشد.

گفته می‌شود بیشتر مشتریانی که ثبت‌نام آن‌ها نهایی شده و شرایط لازم را برای دریافت خودروهای وارداتی احراز کرده‌اند، تمایلی به‌دریافت مدل‌های چینی ندارند و در انتظار خودروهای خارجی دیگری از جمله هیوندایی و کیا هستند. اما واردات قطره‌چکانی و سرعت پایین تحویل خودروهای خارجی درحالی است که برخی فعالان عرصه واردات می‌گویند «این شرایط موقتی است و به‌زودی تغییر خواهد کرد». یکی از فعالان واردکننده خودرو در این مورد با تاکید بر این‌که واردات قطره‌چکانی از سوی سیاستگزار و در راستای مدیریت ارزی صورت می‌گیرد، می‌گوید: «از هفته آینده شرایط واردات خودرو بهتر خواهد شد.»

محصولات ب‌ام‌و بیشترین افت قیمت را در بازار آزاد داشتند

محصولات برند ب‌ام‌و در بازار آزاد و در آخرین روز هفته گذشته، بیشترین افت بها را در بازار آزاد تجربه کردند. اتفاقی که سبب شد ب‌ام‌و ۷۳۰Li کاهش قیمت یک‌میلیاردتومانی و ب‌ام‌و ۵۳۰i افت بهای ۵۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کنند.

خودروهای داخلی نیز در بازه زمانی یادشده افت بهای یک تا ۵۰ میلیون‌تومان را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۹۵۰ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۳۸ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۸ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۳۶ میلیون‌تومان کاهش ۵۱۰ میلیون‌تومان و پادرا پلاس (۱۴۰۲) با ۳۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۳۱ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۲۰ تا ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی K۷ (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان‌ و هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۲۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که هیوندای توسان با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افت بهای ۲۰۰ میلیونی تا یک‌میلیاردتومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li با یک‌میلیاردتومان کاهش به ۲۳ میلیاردتومان و ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۵۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

آخرین اخبار