بارز

تولید تایرهای رادیال باری-اتوبوسی در کارخانه کرمان گروه صنعتی بارز به‌دلیل اتمام استیل‌کورد متوقف شد.

به گزارش «دنیای خودرو» خبرها از بارز کرمان حکایت از توقف تولید تایرهای رادیال باری اتوبوسی در این واحد صنعتی دارند. این درحالی است که پیش از این مدیرعامل گروه صنعتی بارز به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده تایر کشور به‌ویژه تایرهای رادیال باری-اتوبوسی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» نسبت‌به عدم تخصیص ارز و مشکلات پیش روی این واحد صنعتی برای تامین مواد اولیه وارداتی هشدار داده و توقف تولید در بزرگ‌ترین تایرساز کشور را پیش‌بینی کرده بود. با این‌حال منابع آگاه از کارخانه بارز کرمان از توقف تولید این گروه محصول استراتژیک از صبح دیروز خبر دادند

به گزارش خبرنگار «دنیای‌خودرو» خط‌تولید تایرهای رادیال باری-اتوبوسی بارز اولین و مهم‌ترین خط‌تولید گروه محصول تایر است که پیش از این با ظرفیت تولید ۸۰تن تایر و با تیراژ هزار و سیصد حلقه در روز مشغول به کار بود. بارز؛ اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده تایرهای رادیال باری-اتوبوسی در ایران است و به‌تازگی گروه صنعتی رازی با ایجاد خط تولید این گروه از تایرها وارد بازار محصولات رادیال باری-اتوبوسی شده است.

بر همین اساس و باتوجه به نیاز ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر کشور به تایرهای رادیال باری-‌اتوبوسی در چهار سایز ۲۳۵، ۳۱۵، ۳۸۵ و ۱۲-۲۴سیمی، متوقف شدن خط تولید بارز به‌دلیل اتمام ذخایر استیل کورد می‌تواند قیمت این محصولات را در بازار با نوسان مواجه کند. به‌گفته کارشناسان صنعت تایر اتمام استیل‌کورد در کارخانه‌ای مانند بارز و توقف تولید تقریبا بی‌سابقه است و علت آن برخی خودتحریمی های داخلی ازجمله عدم‌تخصیص ارز موردنیاز واردات یا سنگ‌اندازی‌ها بر سر ثبت‌سفارش این ماده اولیه است.

اگرچه از چند سال گذشته امکان تولید استیل‌کورد موردنیاز تایرهای رادیال سواری در ایران فراهم شده است اما تولیدکنندگان داخلی استیل‌کورد هنوز امکان تولید سیم موردنیاز تایرهای باری-اتوبوسی را ندارند و دو کارخانه بارز کرمان و تایر رازی مجبور به تامین استیل‌کورد موردنیاز خود از طریق واردات هستند.

ازسوی‌دیگر روند تامین مواد اولیه تایرسازی و لزوم تامین زنجیره‌وار مواد اولیه از مبدأ تا کارخانه تایرسازی این ابهام را ایجاد می‌کند که به‌رغم عدم تخصیص ارز طی سه‌ماه گذشته آیا امکان تامین سریع مواد اولیه حتی در صورت تخصیص ارز به صورت آنی وجود دارد یا خیر؟

سوالی که مسئولان صنعت تایر و وزارت صمت و بانک مرکزی باید به آن پاسخ دهند تا مشخص شود آیا مانند چند سال گذشته این‌بار هم باید منتظر واردات تایرهای سنگین از خارج کشور باشیم یا خط تولید بارز می‌تواند با تزریق ارز و مواد اولیه کشور را از خروج بی‌رویه منابع ارزی برای تامین نیاز ناوگان بار و مسافر نجات دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =