کد خبر: 245433
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
علي خسرواني

علی خسروانی * کارشناس و فعال بازار خودرو

واردات خودرو نو و کارکرده قطعا انجام می‌شود، خبردرمانی زمانی صدق می‌کند که شاهد رخدادی نباشیم مانند ورود دلارهای بلوکه‌شده ایران در کره اما در موضوع واردات خودرو شاهدیم از دولت و مجلس تا شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیر واردات خودرو و انجام فرآیند واردات هستند، آنچه می‌بینیم خبررسانی است نه خبردرمانی.

اگر تا امروز واردات خودرو انجام نشده است به‌علت آیین‌نامه‌ای بوده که اجازه واردات نمی‌داد در حالی که قانون، واردات خودرو را آزاد کرده بود اما آیین‌نامه داخلی وزارت صمت مانع بزرگ پیش‌روی واردات خودرو به کشور بود.

با تشریح موانعی که این آیین‌نامه پیش روی واردات خودرو قرار داده بود اقدامات دولت را موثر خواهید دید. همان‌طور که مطلع هستید براساس آیین‌نامه خودروهایی مجاز به واردات بودند که نمایندگی رسمی در کشور داشته باشد در حالی که تحریم چنین اجازه‌ای نمی‌داد. مانع دوم استاندارد 85گانه و سومین مانع نیز عرضه خودروهای وارداتی در بورس بود.

این موانع باید رفع می‌شد تا شاهد واردات خودرو باشیم. رفع این موانع نیز با وجود بروکراسی اداری و کندی ذاتی سیستم اداری کشور، زمان‌بر بود.

دولت، موانع پیش‌روی واردات خودرو را با اصلاح آیین‌نامه برداشته است و دیگر استانداردهای 85گانه ملاک نیست و استاندارد کشور مبدأ مورد تایید است. انتقال تکنولوژی و وجود نمایندگی نیز حذف شده و داشتن نمایندگی در کشورهای همسایه کفایت می‌کند.

دولت باید به این نتیجه می‌رسید که مدیریت بازار و صنعت خودرو با واردات امکان‌پذیر است و فرآیندها نشان می‌دهد به این نتیجه رسیده است، امروز صدر تا ذیل دستگاه‌های دولتی به این نتیجه رسیده‌اند که ساماندهی بازار خودرو با واردات خودرو نو و کارکرده قابل دستیابی است.

برخی اظهارنظرها درخصوص قصد دولت از انجام واردات غرض ورزانه است؛ عده‌ای انجام واردات را با مباحث انتخاباتی مرتبط می‌دانند و برخی نیز مدعی دستاوردسازی برای دولت سیزدهم از طریق واردات خودرو هستند اما از نظر من آنچه در این میان اهمیت دارد، باز شدن واردات خودرو و ورود این خودروها به بازار است نه انگیزه و پشت‌پرده واردات خودرو.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =