بازار خودرو

علاوه‌بر تصمیم بر ادامه عرضه تمامی کالاها در بورس از سوی وزرا و هموار شدن عرضه خودرو در بورس کالا، نشانه‌هایی مبنی بر عزم دولت برای از ‌سرگیری فروش خودرو در بورس کالا به چشم می‌خورد. ۲۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته بود که برای نخستین‌بار خودرو در بورس کالا حضور یافت

در شرایطی که نظر بسیاری از مشتریان و کارشناسان بازار درمورد عرضه خودرو در سامانه یکپارچه به‌دلیل نحوه ثبت‌نام، تحویل و تاثیرگذاری در قیمت‌های بازار مثبت بوده است، اما خبرهایی از گوشه و کنار وزارت صمت به‌گوش می‌رسد که براساس آن‌ها، این وزارتخانه قصد دارد دوباره پای خودرو را به‌تالار نقره‌ای بورس باز کند. حال باید دید از میان بورس کالا و سامانه یکپارچه برای عرضه خودرو کدام‌یک برنده این بازی خواهند شد.

با اعلام موافقت وزارت صمت مبنی بر تداوم عرضه تمامی کالاها در بورس، حالا شاید خودرو نیز دوباره در یک‌ قدمی تالار نقره‌ای باشد. حدود سه هفته پیش رئیس‌جمهور به‌سه وزیر صمت، نفت و اقتصاد ماموریت داد که درخصوص عرضه کالاها در بورس کالا اعلام نظر کنند. درنهایت با برگزاری چندین جلسه، هشتم مردادماه صورت‌جلسه‌ای منتشر شد که مطابق آن هر سه وزارتخانه موافقت خود را با درخواست رئیس‌جمهور اعلام کردند.

به‌این ترتیب پیش‌بینی می‌شود خودرو در سرلیست عرضه در بورس کالا قرار داشته باشد.این ابهامات درحالی مطرح می‌شود که مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو با بیان این‌که بخشی از متقاضیان جامانده از مرحله دوم تا دوشنبه می‌توانند خرید خود را تکمیل کنند، گفته است: «تصمیم‌گیری در ارتباط با مرحله سوم، پس از اتمام دور دوم خواهد بود.»

این یعنی تکلیف عرضه خودرو در مرحله سوم سامانه یکپارچه هنوز مشخص نشده است و شاید مرحله سومی در کار نباشد و خودرو در ‌بورس کالا عرضه شود.
در همین رابطه مدیر سامانه یکپارچه اعلام کرد: «به ۹۷ درصد از افرادی که در مرحله دوم سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرده بودند، طبق زمان‌بندی و براساس برنامه تولید خودروسازان داخلی، خودرو تخصیص داده شد. در این بین با توجه به این‌که به ۳ درصد از متقاضیان مرحله دوم خودرویی تخصیص داده نشد، ضمن حفظ اولویت آن‌ها امکان انتخاب خودرو جدید در شهریورماه فراهم خواهد شد.»

البته تا به‌این لحظه هنوز این خودروها مشخص نشده‌اند. درواقع در شهریورماه، سامانه یکپارچه عرضه خودرو برای ۳ درصدی که در دور دوم عرضه یکپارچه در نوبت تحویل خودرو قرار نگرفته‌اند فعال می‌شود و در قالب طرحی با عنوان طرح جایگزین، متقاضیانی که در دور دوم خودرویی نگرفته‌اند می‌توانند خودرو مد نظرشان را در سامانه انتخاب کنند و در نوبت تحویل خودرو قرار بگیرند.

از طرف دیگر علاوه‌بر تصمیم بر ادامه عرضه تمام کالاها در بورس از سوی وزرا و هموار شدن عرضه خودرو در بورس کالا، نشانه‌هایی مبنی بر عزم دولت برای از ‌سرگیری فروش خودرو در بورس کالا به‌چشم می‌خورد. ۲۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته بود که برای نخستین‌بار خودرو در بورس کالا حضور یافت.

طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس از این تاریخ تا ۱۸ دی‌ماه سال ۱۴۰۱ که راه خودرو از بورس جدا شد، ۳۴ هزار و ۸۱۶ دستگاه خودرو در بورس عرضه شد. این درحالی است که عرضه خودرو در بورس کالا در مغایرت با دستورالعمل شورای‌رقابت درمورد نحوه عرضه خودرو است.

چندی پیش این شورا در برابر دستور رئیس‌جمهور مبنی بر کاهش قیمت خودروهای مونتاژی مقاومت کرد؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که دولت هم از مصوبه شورای‌رقابت مبنی بر عدم عرضه خودرو در بورس تبعیت نکند.

لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول؛ رکورددار بیشترین افزایش قیمت

روز گذشته قیمت خودروهای داخلی و چینی روند کاهشی داشت؛ اما مدل‌های خارجی با افزایش قیمت همراه بودند. این اتفاق درحالی رخ داد که روز گذشته، شاهد افزایش قیمت ۲۰۰ میلیون‌تومانی لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول در بازار آزاد بودیم تا این خودرو بیشترین افزایش قیمت را در بازار آزاد به‌نام خود ثبت کند.

خودروهای داخلی روز گذشته کاهش بهای یک تا ۱۵ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت ۷ تا ۱۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که قیمت پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به ۸۳۵ میلیون‌تومان و رانا پلاس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به ۴۹۱ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۳۰ میلیون‌تومان، ساینا اتومات (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۴۰۸ میلیون‌تومان، نیسان دوگانه آپشنال (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۶۰۹ میلیون‌تومان و نیسان آپشنال (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۶۰۲ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۵ تا ۲۵ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۸۵ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۲۳ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۲۵ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۱۰ ‌میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۹۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۶۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که ارزش کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و نیسان جوک اسپرت با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسید.

درنهایت در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =