بازار خودرو

آن‌گونه که وزارت صمت اطلاع‌رسانی کرده، در کمتر از ۱۰ روز دیگر آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده برای اجرا ابلاغ می‌شود و از آن زمان به بعد، افراد و شرکت‌های واردکننده خودرو می‌توانند به‌صورت جدی و عملیاتی در این حوزه فعالیت کنند

در شرایطی که از نظر کارشناسان بازار همه‌چیز برای ورود خودروهای وارداتی به‌کشور خوب پیش می‌رفت، اما روز گذشته دوباره تابلوی ایست جدیدی در برابر خودروهای وارداتی قرار گرفت. چندی پیش و پس از پشت سر گذاشته شدن خان سازمان استاندارد و اخذ مجوز استاندارد، حدود هزار دستگاه خودرو وارداتی از گمرک کشور ترخیص شدند؛ اما حالا به‌نظر می‌رسد این بار خودروهای وارداتی باید از خان تامین ارز برای ورود به‌کشور عبور کنند!

یکی از مهم‌ترین دلایل سرعت کند واردات خودرو، تامین ارز است. حدود یک ‌سال از ابلاغ آیین‌نامه ورود خارجی‌ها می‌گذرد و هنوز هیچ خودرویی به‌ثبت‌نام‌کنندگان تحویل داده نشده است. حالا وزیر صمت تامین ارز را مشکل اصلی واردات عنوان می‌کند. به‌این ترتیب به‌نظر می‌رسد در تهیه آیین‌نامه خودروهای کارکرده‌ چالش عدم‌تامین ارز باید مدنظر قرار گیرد.

با اعلام وزیر صمت، چالش تامین ارز بر سر راه واردات خودرو به‌کشور رسما تایید و مشخص شد گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این‌که روند ورود خودروهای خارجی به‌کشور به‌دلیل کمبود ارز بسیار کند پیش می‌رود، درست بوده است.

این درحالی است که خیلی‌ها منتظر ورود خودروهای کارکرده خارجی هستند؛‌ خودروهایی که صحبت درباره آن‌ها توانست قیمت خودرو را در بازار کاهشی کند. براساس آن‌چه مجلس مصوب کرده، تنها خودروهایی مجوز حضور در بازار کشورمان را خواهند گرفت که عمر کمتر از ۵ سال داشته باشند.

آن‌گونه که وزارت صمت اطلاع‌رسانی کرده، در کمتر از ۱۰ روز دیگر آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده برای اجرا ابلاغ می‌شود و از آن زمان به‌بعد، افراد و شرکت‌های واردکننده خودرو می‌توانند به‌صورت جدی و عملیاتی در این حوزه فعالیت کنند.

عباس علی‌آبادی (وزیر صمت) می‌گوید: «تنها نگرانی برای ورود خودرو به‌کشور تامین ارز مورد ‌نیاز برای واردات خودرو است.»

این جمله وی، مهر تاییدی است بر گمانه‌زنی‌ها مبنی بر مانع ارزی واردات خودرو به‌کشور که طبق آمار و ارقام، از برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته بسیار عقب است. این درحالی است که وزارت صمت حالا باید آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را نیز طبق قانون مجلس شورای اسلامی تدوین کند.

از سوی دیگر این وزارتخانه به‌تهیه آیین‌نامه واردات خودروهای برقی نیز مشغول است. به‌نظر می‌رسد در طراحی آیین‌نامه‌های جدید، باید مساله ارز به‌عنوان چالش و مانع بزرگ واردات خودرو لحاظ شود؛ در غیر این صورت واردات خودروهای برقی و کارکرده نیز مانند صفرکیلومترها بسیار کند پیش خواهد رفت.

همچنین روز گذشته مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به‌سه انجمن خودروسازان، موتورسیکلت‌سازان و دوچرخه‌سازان اعلام کرد که تمام این شرکت‌ها نیازهای ارزی خود را ترجیحا از طریق ارز صادرات خود و دیگران تامین کنند.

در متن این نامه آمده است که «با عنایت به‌سیاست‌های یکپارچه ارزی در توسعه صادرات غیر نفتی و کاهش وابستگی به‌منابع ارزی ناشی از صادرات محصولات نفتی و به‌منظور تحقق اهداف تعیین‌شده تولید محصولات صادرات‌محور، عمق بخشی به تولید داخل و کاهش ارزبری، مقرر شده است کلیه شرکت‌های خودروساز نیازهای ارزی خود را در واردات قطعات منفصله موضوع فصل ۹۸ مقررات صادرات و واردات (انواع خودرو، موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر برقی) ترجیحا از طریق ارز صادرات خود و دیگران تامین کنند. بنابراین مقتضی است ضمن فعال ‌سازی ظرفیت‌های صادراتی خود و حمایت از صادرکنندگان نسبت به‌بازنگری محل تامین ارز درخواست‌های ثبت سفارش خود از سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی به‌غیر از نیما، اقدام کنند.»

می‌توان گفت این نامه تاثیر زیادی روی بازار خودرو خواهد گذاشت و شاید موجب برهم خوردن آرامش نسبی بازار شود. اتفاقی که باید در آینده‌ای نزدیک، منتظر پیامدهای آن در بازار خودرو بود.

خارجی‌ها همچنان ریزش قیمت دارند

روز گذشته قیمت اغلب خودروهای داخلی با افزایش، مدل‌های چینی با کاهش نسبی و خارجی‌ها با ریزش قابل توجهی همراه بود. در این میان شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی در گروه خودروهای خارجی پریمیوم و افت قیمت ۲۰۰ میلیون‌تومانی در میان خودروهای لوکس بودیم.

خودروهای داخلی روز گذشته افزایش بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۷۴۸ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۸۴۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۹۸ میلیون‌تومان، نیسان دوگانه آپشنال (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۱۱ میلیون‌تومان، سورن پلاس با رینگ (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۵۵۲ میلیون‌تومان و کوییک R (سفید-قرمز) (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۳۴۱ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۷۷۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۱۵ ‌میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد کاهش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۵ میلیاردتومان و لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۸ میلیاردتومان رسید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    0 0
    غیر چین نمی‌تونن از جای دیگه خودرو وارد کنن!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

آخرین اخبار