ESSO روغن موتور

رد پای تقلب این‌بار در بازار روانکارهای خودرویی به چشم می‌خورد. این روزها روغن گیربکس ESSO ویژه گیربکس‌های al۴ با قیمت‌هایی باور نکردنی به دست اتوسرویس‌ها می‌رسد اما کسانی که وارد این بازی می‌شوند به ازای نابود کردن گیربکس خودروها، سود بالایی به جیب می‌زنند.

روغن گیربکس‌های al۴ از سال ۸۴ و با ورود پژو ۲۰۶اتوماتیک به ایران وارد بازار روانکارهای کشور شدند و از آن پس به‌دلیل تیراژ بالای مصرف این نوع روغن گیربکس، تمایل برای تولید محصولات تقلبی آن نیز بالا رفت.

در همان اوایل دهه۸۰ با ورود ۲۰۶اتوماتیک به خطوط تولید ایران‌خودرو، پژو فرانسه روغن گیربکس ESSO را برای استفاده در گیربکس های al۴ به ایران فرستاد و اتومات‌سوارها در همان ابتدای مسیر با این روغن گیربکس آشنا شدند تا جایی‌که هنوز هم ESSO در اتوسرویس‌ها، تعمیرکاران گیربکس اتوماتیک و مصرف‌کنندگان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اما آنچه نشان از تقلبی بودن محصولات موجود در بازار دارد، قیمت‌های عجیب و غریب این روغن گیربکس است!

تا جایی‌که قوطی‌های دو لیتری روغن گیربکس ESSO al۴ که نمونه‌های وارداتی آن با احتساب قیمت اصلی در بازارهای جهانی و هزینه‌های واردات به کشور، یک‌میلیون تومان فروخته می‌شود، به‌تازگی به قیمت ۱۸۰هزار تومان در اتوسرویس‌ها توزیع می‌شود.

این روغن‌ها که در ظاهر تاییدیه LT۷۱۱۴۱ پژو را هم یدک می‌کشند، در عمل توان مراقبت از گیربکس‌های اتومات را ندارند و در آینده‌ نزدیک هزینه‌های سنگین تعمیر را به مالکان گیربکس‌های اتوماتیک تحمیل خواهند کرد. به گزارش خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» بررسی‌های صورت‌گرفته از بازار روانکارها حکایت از ورود بی‌ضابطه این روغن‌ها دارد.

محصولاتی که در زیرپله‌های اطراف پایتخت پر می‌شوند و با فروش ویژه و در نظر گرفتن سود خوب برای اتوسرویس‌ها، خود را به هر طریقی به گیربکس خودروهای درحال تردد در کشور می‌رسانند.

در این بین سکوت سازمان ملی استاندارد و عدم تدوین استانداردهای اجباری برای روغن‌های گیربکس اتوماتیک نیز باعث شده است بازار بیش‌از پیش در انحصار تولیدکنندگان روغن‌های تقلبی درآید و هزینه‌های سنگینی برای تعمیر و تعویض قطعات گیربکس مانند صفحه، ساعت گیربکس و شیرهای برقی پرداخت شود.

علاوه‌بر برند ESSO که نمونه‌های ارزان آن در بازار به وفور یافت می‌شود، برخی برندهای نوظهور نیز بدون گذر از آزمایشگاه‌های سازمان ملی استاندارد ایران روانه بازار می‌شوند. محصولاتی که اگرچه سود کلانی برای تولیدکنندگان به‌همراه دارند اما در عمل باعث خروج منابع ارزی از کشور و واردات قطعات گیربکس می‌شوند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فردین IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    1 0
    روغن آمذیکایی مگه ملت ایران خوابشو ببینن
  • کاربر IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    0 0
    من اتوسرویس دارم چندسال دارم اسو کار میکنم حتی یک مورد هم مشکل نداشتم
  • بهزاد IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    0 0
    اگه دلیل تقلبی بودن این روغن فقط قیمت اون هست که به نظر من دلیل کافی نیست شما در نظر بگیر تولید این حجم از این روغن تقلبی خودش مجموعه بزرگی میخواد و با ۵۰ تا زیر پله نمیشه تهران حدود ۳۰۰هزارتا خیابون داره که حداقل ۱۰ تا تعویض روغن تو اون باشه ۳میلیون تو هر مغازه روزی ۱۰ تا استفاده بشه میشه ۳۰ میلیون شما بگو روزی ۱ میلیون تولید اصلی تو کارخونه نمیشه انجام داد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =