بازار خودرو

آیا با واردات بیشتر خودرو می‌توان منتظر کاهش بیشتر بهای آن در بازار بود؟ درپاسخ باید گفت نظر کارشناسان بازار از منظر اقتصاد خرد مثبت است؛ زیرا در چارچوب اقتصاد خرد و قانون عرضه و تقاضا، افزایش واردات خودرو سبب کاهش موقتی و مقطعی قیمت خودرو خواهد شد

در چند ماه اخیر شاهد روند ریزشی در بازار آزاد خودرو بودیم؛ به‌طوری که روز گذشته حتی رشد نرخ ارز نیز سبب توقف روند نزولی قیمت خودرو در بازار نشد. این کاهش قیمت در بازار خودرو درحالی رقم خورد که روز گذشته به‌واسطه رشد بهای ارز فروشندگان و دلالان منتظر افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو بودند تا به‌واسطه این رشد بها، بازار خودرو از رکود خارج شود؛ اما این اتفاق رخ نداد و می‌توان گفت تاثیر اخبار واردات خودرو بر بازار آزاد کاملا مشهود است.

بر این اساس روز گذشته در بازار خودروهای خارجی شاهد ریزش بهای گسترده‌ای بودیم. جایی که تویوتا CH-R فول و هیبرید به‌همراه رنو کولئوس کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند و ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول نیز روز گذشته افت قیمت نیم‌میلیاردی را تجربه کرد و وارد کانال ۱۵ میلیاردتومان شد.

این درحالی است که همچنان بعد از گذشت یک سال و نیم از رفع ممنوعیت واردات خودرو هنوز پای هیچ خودرو خارجی به‌بازار باز نشده است. اتفاقی که سبب می‌شود همچنان بحث ریزش قیمت‌ها بعد از ورود خودروهای وارداتی به‌بازار مطرح شود و این مساله جزو اصلی‌ترین مباحث این روزها در حوزه خودرو باشد. در این میان کارشناسان بازار و صنعت‌خودرو نظرهای متفاوتی در این مورد دارند. روز گذشته یکی از کارشناسان بازار به «دنیای‌خودرو» گفت: «واردات خودرو به ایران هیچگاه ممنوع نبوده است. چراکه ارز تخصیص‌یافته به‌واردات قطعات و مواداولیه برای خودروهای تولید داخل و خودروهای مونتاژی، سالانه میلیاردها دلار بوده است. بنابراین عملا هیچ‌گاه واردات خودرو متوقف نشده تا نتیجه بگیریم واردات خودرو قرار است تغییر جدی از این منظر ایجاد کند.»

اما سوال این است که آیا با واردات بیشتر خودرو می‌توان منتظر کاهش بیشتر بهای آن در بازار بود؟ نظر کارشناسان بازار از منظر اقتصاد خرد مثبت است؛ زیرا در چارچوب اقتصاد خرد و قانون عرضه و تقاضا، افزایش واردات خودرو سبب کاهش موقتی و مقطعی قیمت خودرو خواهد شد. اما واردات خودرو درهر شرایطی نمی‌تواند درمان درد قیمت بالای آن در کشور باشد و اسباب کاهش بهای خودرو را در درازمدت فراهم کند.

البته شاید این مساله درست باشد که دربرخی مواقع با افزایش واردات هر کالایی اعم از خودرو، مرغ، گوشت، لوازم‌ خانگی و غیره قیمت آن محصول خاص برای مدتی کاهش می‌یابد، اما باید به‌این مساله نیز توجه داشت که افزایش واردات هر کالایی به‌معنای رشد تقاضا برای ارز است و این مساله نیز به‌معنای گران شدن و بالا رفتن قیمت دلار خواهد بود و بی‌تردید آن‌چه گفته شد دامن کالاهای مصرفی را نیز می‌گیرد.

بر این اساس هرچند ارز مورد نیاز واردات خودرو نمی‌تواند منشأ شخصی داشته باشد و باید از طریق بانک‌مرکزی تامین شود، اما همین امر نیز می‌تواند سبب وارد آمدن شوک به‌بازار ارز شود. چراکه کسری آن معمولا با اعمال تغییراتی در نرخ ارز تامین می‌شود و همین امر زمینه‌ساز تنش‌هایی در بازار ارز است.

کی‌ام‌سی T۸ تنها خودرو افزایشی در بازار خودرو

روز گذشته همچنان شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی، چینی و خارجی در بازار آزاد بودیم. در این میان تنها یک مدل خودرو روند معکوسی را پیمود. کی‌ام‌سی T۸ تنها خودرویی بود که در بازار آزاد با افزایش قیمت همراه بود و سبب شد روند مطلق کاهش قیمت خودروهای چینی تغییر کند.

خودروهای داخلی در روز گذشته ریزش بهای یک تا ۶ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۴ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۶۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۲ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۴۶ میلیون‌تومان و دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۲۲ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۳۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۲۰ میلیون‌تومان، تیگو ۷ معمولی (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۹۵ میلیون‌تومان و جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۵۵ ‌میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی چند مدل خودرو بودیم. جایی که قیمت تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، نیسان جوک اسپرت با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیاردتومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد کاهش بهای نیم‌میلیاردی ب‌ام‌و سری ۷ بودیم. جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li با ۵۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

آخرین اخبار