بازار خودرو

همراه با روند صعودی نرخ ارز از روز یکشنبه افزایش قیمت خودرو دور از انتظار نبود، اما روز یکشنبه بازار توانست در برابر نوسان نرخ ارز تا حدی مقاومت کند. هرچند روز گذشته این مقاومت شکسته شد و شاهد روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی و چینی بودیم

بازار خودرو روز گذشته به یک‌باره با افزایش نرخ ارز تغییر رویه داد و با رشد بهای قابل توجهی درمورد خودروهای داخلی و چینی همراه بود. این درحالی است که همراه با روند صعودی نرخ ارز از روز یکشنبه، افزایش قیمت خودرو دور از انتظار نبود؛ اما روز یکشنبه بازار توانست در برابر نوسان نرخ ارز تا حدی مقاومت کند. هرچند روز گذشته این مقاومت شکسته شد و شاهد روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی و چینی بودیم. بر این اساس روز گذشته قیمت فونیکس تیگو ۷ پرو با ۵۵ میلیون‌تومان افزایش به‌یک میلیارد و ۶۱۰ میلیون‌تومان رسید.

قیمت خودروهای داخلی و چینی درحالی در بازار خالی از مشتری افزایش یافت که مدل‌های خارجی همچنان روند نزولی خودشان را در بازار دنبال می‌کنند و مشخص نیست این ماجرا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. درعین حال اخبار مرتبط با واردات خودرو توانسته تاثیر چشمگیری بر معادلات بازار داشته باشد.

اثرگذاری اخبار مرتبط با واردات خودرو روی قیمت مدل‌های وارداتی در چند ماه اخیر همچنان ادامه دارد؛ اما متاسفانه بازار خودروهای داخلی و چینی که ارتباط مستقیمی با نرخ ارز در بازار آزاد دارند هر از چند گاهی دستخوش تغییر قابل توجه در بازار می‌شوند. البته افزایش قیمت در بازار خودروهای داخلی دلایل متفاوتی دارد. از جمله این‌که برخی احتمال آزادسازی قیمت‌ها را مطرح کرده و عنوان می‌کنند اگر قیمت‌ها آزاد شود، اوضاع کاملا به‌نفع دلالان و سودجویان خواهد بود.

از طرفی روز گذشته یکی از مسئولان در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به‌انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری پرداخت و گفت: «باید فرمول ثابتی برای نحوه محاسبه قیمت تمام‌شده محصولات خودروسازان در نظر گرفته شود. دولت در صنعت‌خودرو باید تنها نقش سیاست‌گذار را داشته باشد. همچنین شرایط نامناسبی در حوزه خودرو به‌وجود آمده که ریشه آن دخالت غیرکارشناسی دولت در شرکت‌های خودروساز است.»

این نماینده مجلس در ادامه گفته است بهتر است دولت به‌مجموعه خودروساز، مدیرعامل و نمایندگی‌های فروش آن اعتماد کند.

شرکت‌های خودروسازی بنگاه‌های اقتصادی هستند و وقتی سرچشمه یک بنگاه اقتصادی دچار خلل می‌شود، درنهایت تبعات آن گریبان‌گیر مردم خواهد شد. از طرفی اگر هر نمایندگی اخلاق را رعایت کند، به‌افزایش سود خود کمک کرده است. بنگاه اقتصادی باید توجیه داشته و درآمد آن پاسخگوی هزینه‌ها باشد. اگر ایرادی است باید برطرف شود و در زمینه ایراداتی که حل آن از توان خودروساز خارج بوده یا برعهده آن نیست، مجلس شورای‌اسلامی باید ورود کند که تاکنون نیز همین بوده است.»
این نماینده در پایان گفت: «جنگ اقتصادی عجیبی بر ایران تحمیل شده؛ اما خوشبختانه کشور به‌نقطه‌ای رسیده که در صورت ساماندهی زمینه‌های اقتصادی، موفق شده و به‌پیش خواهد رفت.»

افزایش قیمت ۱۲ میلیون‌تومانی شاهین در بازار آزاد

روز گذشته به‌دلیل رشد بهای ارز، ورق بازار خودرو برگشت و خودروهای داخلی و چینی افزایش قیمت داشتند. بر این اساس خودرو شاهین با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش، بیشترین تغییر بها را در میان خودروهای داخلی رقم زد.

خودروهای داخلی روز گذشته افزایش قیمت یک تا ۱۲ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که شاهین (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۵۷۴ میلیون‌تومان، رانا پلاس (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۴۹۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۵۲۰ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۱۴ میلیون‌تومان و کوییک R (سفید-قرمز) (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۳۳۷ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد رشد بهای ۵ تا ۵۵ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۵۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۱۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون‌تومان و فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۷۰ ‌میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی چند مدل خودرو بودیم. جایی که ارزش هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد کاهش بهای ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۲ میلیاردتومان و ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

آخرین اخبار