پتوهای گرم‌کن لاستیک

شاید تاکنون به تجهیزات به‌ظاهر ساده‌ در مسابقات فرمول‌یک مثل پتوهای گرم‌کن لاستیک توجه نکرده باشید اما این پتوها بسیار پیشرفته و گران‌ هستند.

دنیای فرمول‌یک هرگز با قطعات به‌ظاهر معمولی ولی بسیار گران غریبه نیست مثل سیستم تعلیق ۵۰۰ هزار دلاری، بال‌های ۲۵۰هزار دلاری و حتی غربیلک فرمان ۵۰هزاردلاری. حال اما در ویدئو جدیدی از Driver61، اسکات منسل توضیح می‌دهد حتی موارد بسیار ساده‌ای مثل پتوهای گرم‌کن تایر هم هزینه بسیار زیادی برای تیم‌ها دارند.

برای درک بهتر قیمت بسیار بالای این پتوها، ابتدا باید با دلیل نیاز لاستیک‌ها به چنین چیزی آشنا شویم. لاستیک‌های فرمول‌یک در دمای بسیار بالاتری نسبت‌به لاستیک‌های جاده‌ای یعنی در محدوده ۱۰۰ تا ۱۱۰درجه سانتی‌گراد حداکثر چسبندگی را ارائه می‌کنند و در زیر این دما، لاستیک‌ها نه‌تنها کارآیی مناسب را نخواهند داشت بلکه حتی خودرو هم غیرقابل رانندن می‌شود.

این امر یعنی در طول مسابقه، رانندگان می‌خواهند تایرها را در سریع‌ترین زمان ممکن به دمای بالا برسانند تا بتوانند هرچه زودتر حداکثر پرفورمنس را از خودرو بیرون بکشند. البته با چند دور زدن در پیست لاستیک‌ها گرم می‌شوند اما این کار خیلی طول خواهد کشید و ثانیه‌های حیاتی را می‌سوزاند.

اما پتوی گرم‌کن؛ لاستیک‌ها را پیش از استفاده به دمایی نزدیک به پنجره عملیاتی می‌رساند، درنتیجه رانندگان می‌توانند لاستیک‌های خود را خیلی سریع‌تر از زمانی که با دمای معمولی محیط تطبیق پیدا می‌کنند، گرم کنند.

در ابتدا شاید این کار ساده به نظر برسد اما در این پتوها باید عوامل مختلفی را در نظر داشت. به‌عنوان‌مثال، سراسر ساختار لاستیک باید به‌طور یکنواخت گرم شود زیرا در غیر این صورت، ممکن است آج تایر درجه حرارت بالایی پیدا کند اما هسته لاستیک سرد باشد که این موضوع باعث سایش زودهنگام و کاهش چسبندگی می‌شود.

همچنین اگر سطح تایر به‌طور ناهماهنگ گرم شود، چسبندگی درستی نخواهد داشت و بازهم زودتر از موعد ساییده می‌شود. به‌همین دلیل، مدت‌زمانی که لاستیک‌ها باید توسط پتوها گرم شوند، به‌دقت توسط کنترلرها تنظیم می‌شود و یک ژل رسانای ویژه در اطراف عنصر گرمایشی پتو نیز دما را به‌طور یکنواخت در سراسر لاستیک توزیع می‌کند.

همچنین با افزایش دما، فشار هم زیاد می‌شود و ازاین‌رو، مجموعه‌ای از سنسورهای اختصاصی، لاستیک را کنترل می‌کنند تا هنگام گرم شدن، فشار را در حد موردنظر نگه دارند. وقتی تمام این‌ موارد را در نظر بگیرید، خواهید فهمید چرا پتوهای لاستیک گران هستند و قیمت هرکدام از آن‌ها به بیش‌از ۲۷ هزار دلار می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =