بازار خودرو

شورای‌رقابت در جلسه دیروز (شنبه ۲۹ مهرماه)، موضوع اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودرو را بررسی کرد. پیش از این کارگروه خودرو مرکز ملی رقابت در جلسه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ مصوباتی درباره بازار خودرو داشت و مقرر کرده بود دستورالعمل تنظیم بازار خودرو به‌گونه‌ای اصلاح شود که شورای‌رقابت صرفا در جایگاه سیاست‌گذاری و نظارت ایفای نقش کند و انجام امور اجرایی به نهادهای ذی‌ربط واگذار شود

بازار خودرو در نخستین روز کاری هفته بعد از پایان ثبت‌نام خودروهای مونتاژی و وارداتی در سامانه یکپارچه فروش و در روز نوسان نرخ ارز، با بلاتکلیفی در تعیین قیمت‌ها همراه بود. خودروهای داخلی و چینی در روز گذشته هم کاهش قیمت و هم افزایش بها را تجربه کردند و می‌توان گفت بازار کاملا سردرگم بود. در گروه خودروهای خارجی پریمیوم و لوکس نیز تنها چند مدل ریزش بها را تجربه کردند و مابقی خودروها روند ثابتی را در روز گذشته دنبال کردند.

شرایط بازار خودرو در روز گذشته نیز تا حد زیادی تحت‌تاثیر جلسه شورای‌رقابت و سازمان حمایت برای اصلاح دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو بود.

شورای‌رقابت در جلسه دیروز (شنبه ۲۹ مهرماه)، موضوع اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودرو را بررسی کرد. پیش از این کارگروه خودرو مرکز ملی رقابت در جلسه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ مصوباتی درباره بازار خودرو داشت و مقرر کرده بود دستورالعمل تنظیم بازار خودرو به‌گونه‌ای اصلاح شود که شورای‌رقابت صرفا در جایگاه سیاست‌گذاری و نظارت ایفای نقش کند و انجام امور اجرایی به‌نهادهای ذی‌ربط واگذار شود.

براساس دستورالعمل فعلی تنظیم بازار خودرو، هم‌اکنون شورای‌رقابت نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت‌گذاری خودرو دارد و تعیین میزان و نوع واردات خودرو هم بر ‌عهده شورای‌رقابت است که احتمالا با مصوبه جدید، تغییراتی در این بخش از وظایف شورای‌رقابت ایجاد خواهد شد: از جمله این‌که شورای‌رقابت از فرآیند قیمت‌گذاری خودرو حذف خواهد شد.

پیش از این، عباس علی‌آبادی وزیر صمت که مدافع آزادسازی قیمت‌هاست با بیان این‌که قیمت‌گذاری خودرو باید به‌عهده وزیر صمت باشد، گفته بود:‌ «هم‌اکنون نهادهای مختلف در این موضوع مسئول هستند و وظایف خود را هم انجام نمی‌دهند.»

حال این‌که در این میان کدام نهاد برای قیمت‌گذاری خودرو بهترین گزینه است، موضوعی پیچیده در شرایط فعلی بازار خودرو به‌شمار می‌رود که نیاز به‌بررسی‌های کارشناسی دارد.

بر این اساس یک کارشناس صنعت و بازار خودرو با بیان این‌که در شرایط فعلی، قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای‌رقابت بهتر از وزارت صمت است، گفت: «باید دخالت‌ها را کم و کمک کرد قیمت‌گذاری در بلندمدت حذف شود. قیمت‌ها باید با کنترل تعرفه واردات خودرو کنترل شوند؛ نه این‌که دستوری بگوییم خودرو با چه قیمتی به‌فروش برسد. با سپردن قیمت‌گذاری به‌وزارت صمت، نتیجه چندان متفاوتی حاصل نمی‌شود. یک راه خوب برای اجرای این کار، عرضه خودرو در بورس کالاست؛ چراکه در این سیستم به‌شکل فردی تصمیم‌گیری نمی‌شود و افراد براساس انتظاری که از بازار دارند به‌صورت جمعی قیمت را در بورس پیشنهاد می‌کنند و معمولا هم قیمت‌های معقولی کشف می‌شود.»

این صحبت‌های یک کارشناس صنعت‌خودرو در خصوص اختلافی است که در مورد نهاد قیمت‌گذار خودرو ایجاد شده است. از سویی برخی می‌گویند وزارت صمت باید نهاد قیمت‌گذار خودرو باشد و در سوی دیگر، شورای‌رقابت نهاد مناسبی برای قیمت‌گذاری اعلام می‌شود. البته صرف نظر از این اختلاف، کارشناسان معتقدند قیمت‌ها باید آزاد باشد و هیچ نهادی نباید قیمت‌گذاری خودرو را انجام دهد.

تیگو ۸ پرو صاحب بیشترین تغییر قیمت در بازار چینی‌ها

در بازار خودرو روز گذشته، شاهد عدم‌ثبات قیمت اغلب خودروها بودیم. بر این اساس هم شاهد ریزش بها و هم افزایش قیمت خودروهای داخلی و چینی به‌صورت بسیار جزئی بودیم. در میان خودروهای چینی تنها یک خودرو بود که ریزش بهای قابل توجهی داشت. فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم تنها خودرویی بود که با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش، بیشترین افت بها را به‌نام خود ثبت کرد.

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۳ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت یک تا ۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که نرخ رانا پلاس پانوراما (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش به ۵۴۰ میلیون‌تومان و تیبای صندوقدار با ۳ میلیون‌تومان کاهش به ۳۳۴ میلیون‌تومان رسید. از طرفی کارون (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۸۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۵۲۹ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۷۹۲ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش قیمت ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۲۳۵ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۴۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۲۰ ‌میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۳۰ میلیون‌تومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۳۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان رسید. از طرفی در گروه خودروهای خارجی شاهد ثبات قیمت‌ها بودیم و خودروها بدون تغییر در نرخ به‌کار خود ادامه دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =