بازار خودرو

همین چند ماه قبل بود که به‌طور ناگهانی تعرفه واردات خودرو به شکل چشم‌گیری افزایش یافت. حال گویا نوبت به افزایش تعرفه خودروهای مونتاژی رسیده است؛ محصولاتی که در ثبات قیمت بازار تاثیر زیادی دارند و افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله تبعاتی برای بازار خودرو خواهد داشت

بازار خودرو روز گذشته بعد از رشد بهای جزئی نرخ ارز با افزایش قیمت خودروهای داخلی، برخی مدل‌های چینی و خودروهای خارجی همراه بود. این افزایش قیمت در بازار آزاد در شرایطی رقم خورد که بعد از ثبت‌نام تعداد زیادی متقاضی در دور جدید سامانه یکپارچه، انتظار می‌رفت شاهد ریزش قیمت ادامه‌دار در بازار آزاد باشیم.

روز گذشته بازار خودرو با تغییرات زیادی همراه بود؛ جایی که شاهد کاهش بهای ۸۰ میلیون‌تومانی فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم و افزایش قیمت ۴۰ میلیون‌تومانی فونیکس تیگو ۸ پرو مکس بودیم.

رشد بهای خودروهای خارجی درحالی رقم خورد که روز گذشته اخباری مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودرو اعلام شد. دولت و وزارت صمت که به‌دنبال کنترل بازار و کاهش قیمت خودرو هستند، در طرحی افزایش تعرفه‌های سربار خودرو را در نظر گرفته‌اند. همین چند ماه قبل بود که به‌طور ناگهانی تعرفه واردات خودرو به‌شکل چشمگیری افزایش یافت.

حال گویا نوبت به‌افزایش تعرفه خودروهای مونتاژی رسیده است؛ محصولاتی که در ثبات قیمت بازار تاثیر زیادی دارند و افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله تبعاتی برای بازار خودرو خواهد داشت.

در حال حاضر سود بازرگانی دولت از واردات قطعات منفصله خودروهای مونتاژی کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی و با عمق ساخت داخل کمتر از ۲۰ درصد، ۲۸ درصد است. حال دولت تعرفه این بخش را به ۵۱ درصد رسانده است. سود بازرگانی دولت از خودروهای با ساخت داخل ۲۰ تا ۵۰ درصد در شرایط فعلی ۶، ۱۱ و ۱۶ درصد محاسبه می‌شود. اما دولت سود بازرگانی این بخش را هم افزایش داده و به ۲۸ درصد رسانده است.

در بخش خودروهای با ساخت داخل ۵۰ درصد و بیشتر هم سود بازرگانی دولت از یک و ۶ درصد به‌یک درصد رسیده است. در بخش خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی هم سود بازرگانی داخلی‌سازی کمتر از ۲۰ درصد از ۱۶ به ۵۱ درصد رسیده است. همچنین ساخت داخل ۲۰ تا ۵۰ درصد هم در این بخش از یک و ۶ و ۱۱ درصد به ۲۸ درصد افزایش یافته است.

همچنین وزارت صمت، سود بازرگانی و تعرفه‌های جدید را مصوب کرده و در جلسه‌ای به‌خودروسازان خصوصی و دولتی اعلام کرده است. گفته می‌شود خودروسازان مخالفت خود را با افزایش سود بازرگانی دولت آن هم در شرایط فعلی اعلام کرده‌اند.در این شرایط، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم از مردم خواسته است در خرید خودرو عجله نکنند.

علی‌آبادی اعلام کرد: «با واردات خودرو، افزایش تولید و سیاست‌های در پیش گرفته شده توسط دولت، آرامش به‌بازار خودرو برمی‌گردد تا دغدغه‌ها کاهش یابد.»

» تیگو ۸ پرو، رکورددار بیشترین کاهش بها در بازار آزاد

در بازار خودرو روز گذشته شاهد نوسانات قیمتی زیادی بودیم. البته قیمت اغلب مدل‌ها با افزایش روبه‌رو شده؛ اما برخی خودروها نیز کاهش قیمت داشتند. بر این اساس تنها در گروه خودروهای چینی شاهد کاهش بها بودیم. در میان خودروهای چینی تنها یک مدل بود که ریزش بهای چشمگیری را تجربه کرد. فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم تنها خودرویی بود که با ۸۰ میلیون‌تومان کاهش بیشترین افت بها را به‌نام خود ثبت کرد.

خودروهای داخلی روز گذشته افزایش بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که کارون (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۹۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۵۳۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ موتور TU۳ (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۵۲۵ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۶۱۸ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۹۴ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش قیمت ۵ تا ۸۰ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت ۵ تا ۴۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۸۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۱۲۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۳۶۰ میلیون‌تومان رسید. از طرفی فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۶۶۰ ‌میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۲۰ میلیون‌تومان و فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۲۵ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

در میان خودروهای خارجی پریمیوم نیز شاهد افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش بهای ۲۰۰ و ۵۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که پورشه ماکان با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۳ میلیاردتومان، لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۸ میلیاردتومان ارزش‌گذاری شدند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابوفاضل IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    0 0
    ننگ بر شما ستمگران

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =