جبار کوچکی نژاد

به‌نظر می‌رسد دولت اختصاص ارز به واردات را به‌نوعی سرمایه‌گذاری برای خود می‌بیند که اگر قرار است ۲ هزار میلیارد تومان برای واردات در نظر بگیرد، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان عایدی داشته باشد.

قرار بود واردات خودرو روند صنعت و بازار خودرو را دچار تغییر کرده و با واردات، قیمت خودروهای بازار روند کاهشی پیدا کند و بسیاری افراد که توانایی خرید خودرو را از دست داده بودند، بار دیگر بتوانند خودرو مورد نیاز خود را تامین کنند.

با این حال اعلام قیمت خودروهای وارداتی، طی دو هفته اخیر مشخص شد که دولت قصدی برای واردات خودرو ارزان و تاثیرگذاری بر بازار ندارد و بیشتر به دنبال کسب درآمد از واردات است.

به‌نظر می‌رسد دولت اختصاص ارز به واردات را به‌نوعی سرمایه‌گذاری برای خود می‌بیند که اگر قرار است ۲ هزار میلیارد تومان برای واردات در نظر بگیرد، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان عایدی داشته باشد. با این شرایط بازار تغییری نخواهد کرد.

در همین زمینه جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.

عملکرد دولت در حوزه واردات خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عملکرد دولت در فرآیند واردات خودرو برخلاف اهداف از پیش تعیین‌شده بوده است. دولت با افزایش عوارض و مالیات خودروهای وارداتی موجب شده مصرف‌کنندگان هزینه‌های سنگینی را برای خرید خودروهای خارجی بپردازند.

قرار بود دولت چه اقدامی در حوزه خودروهای وارداتی انجام دهد؟

قرار بود دولت با کاهش عوارض گمرکی واردات خودرو، به افت قیمت خودرهای داخلی کمک کند اما متاسفانه مافیای خودرو به نحوی در این مسیر پیش رفته که با افزایش تعرفه واردات موجبات گرانی خودروهای واداتی را فراهم کرده تا به این بهانه نرخ محصولات داخلی را نیز افزایش دهند.

تعرفه‌ها چگونه باید تعیین شوند؟

دولت به‌هیچ‌عنوان حق دخالت در صنعت خودرو چه در بخش تولیدات داخل و چه واردات را ندارد و باید با تعیین تعرفه محدود برای واردات زمینه را برای کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو فراهم کند. متاسفانه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است بنابراین دولت نمی‌تواند از جیب مردم برای افزایش درآمد خود استفاده کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =