بازار خودرو

کارشناسان معتقدند در حال حاضر بازار خودرو شرایط چندان مطلوبی ندارد و در حالی که انتظار می‌رفت روند قیمت‌ها کاهشی باشد، برخی حوادث بین‌المللی بر نرخ ارز تاثیر گذاشت و شاهد افزایش قیمت دلار در بازارهای مالی بودیم. این مساله سبب شد روند قیمت خودروها در بازار آزاد نیز صعودی باشد

بازار خودرو در روز گذشته، هم‌زمان با روند صعودی نرخ ارز با افزایش قیمت همراه بود. بر این اساس روند صعودی بازار خودرو نشان داد در شرایطی که فروش و عرضه خودرو انجام می‌شود، باز هم مهم‌ترین عامل تغییرات قیمت خودرو، نرخ ارز است. کارشناسان معتقدند در شرایطی که بازار خودرو تا این حد متزلزل است، مشتریان واقعی به‌دنبال خرید و فروش خودرو نیستند و برای معامله، دست نگه داشته‌اند.

کارشناسان معتقدند در حال حاضر بازار خودرو شرایط چندان مطلوبی ندارد و درحالی که انتظار می‌رفت روند قیمت‌ها کاهشی باشد، برخی حوادث بین‌المللی بر نرخ ارز تاثیر گذاشت و شاهد افزایش قیمت دلار در بازارهای مالی بودیم. همین مساله سبب شد روند قیمت خودروها در بازار آزاد نیز صعودی باشد.

از طرفی بازار خودرو کشور که در نیمه نخست امسال روزهای تقریبا آرامی را به‌خود دید، در نخستین ماه پاییز شرایط دیگری را تجربه کرد و منحنی قیمت در آن با نوسانی البته خفیف روبه‌رو شد؛ به‌طوری ‌که بازدهی بازار خودرو در مهرماه حتی به یک‌ درصد هم نرسید.

بررسی قیمت خودروها در مهرماه نشان می‌دهد بازار خودرو (به‌خصوص در میانه ماه مورد بررسی)، نوسان کمی را به‌خود دیده که ریشه آن را باید در تحولات سیاسی جهان دنبال کرد. سرانجام ترمز این نوسانات بازار کشیده شد تا مشتریان باز هم شاهد روزهای کم‌نوسانی در این بازار باشند.

این روند با شروع دومین ماه پاییز نیز ادامه یافت و حتی براساس اطلاعات رسیده از بازار، منحنی قیمت خودرو در هفته نخست آبان، هم نسبت به‌انتهای شهریور و هم در مقایسه با نیمه مهرماه نزولی شده است. درواقع می‌توان ادعا کرد پس از شوک چند روز نخست پس از تحولات سیاسی اخیر در جهان که منجر به‌رشد قیمت خودرو در بازار شد، در ادامه روند صعودی قیمت‌ها متوقف شد و حتی به‌سمت نزولی شدن پیش رفتند.

درحال حاضر قیمت خودروها نسبت به‌چند هفته قبل نزولی شده که این امر متاثر از کاهش شوک ناشی از حوادث اخیر و آرامش نسبی در بازار است. در بین ۱۰ مدل خودرو پرطرفدار بازار، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در انتهای شهریور، قیمتی برابر با ۴۷۰ میلیون‌تومان داشت. اما قیمت این خودرو در انتهای مهر ۱۰ میلیون‌تومان بالا رفت.

همچنین خودرو شاهین که در انتهای شهریور، خودرویی ۵۶۰ میلیون‌تومانی بود، در آخر مهرماه به‌مرز ۵۹۰ میلیون‌تومان رسید.

خودرو هایما S۷ نیز افزایش قیمت ۱۰ میلیون‌تومانی را در بازه زمانی یادشده تجربه کرد. دیگر خودروهای ۱۰ مدل منتخب نیز هرچند تحت‌تاثیر اتفاقات رخ‌داده در میانه مهرماه با افزایش قیمت مواجه شدند، اما در ادامه، قیمت آن‌ها تقریبا به‌نرخ‌های انتهای شهریور نزدیک شده است. بر این اساس درمجموع می‌توان گفت بازار خودرو به‌جز میانه مهر با توجه به‌شرایط خاص آن زمان، روزهای نسبتا آرامی را سپری کرده است.

پورشه ماکان با بیشترین افزایش قیمت در بازار آزاد

بازار خودرو در روز گذشته با افزایش قیمت اغلب مدل‌های داخلی، چینی و خارجی همراه بود. این درحالی است که به‌دلیل نوسانات نرخ ارز، شاهد روند صعود قیمت خودروها در بازار آزاد بودیم.

بر این اساس پورشه ماکان با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش بیشترین رشد بها را در بازار آزاد خودروهای خارجی به‌نام خود ثبت کرد. مدل‌های داخلی نیز روز گذشته افزایش بهای یک تا ۹ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۵۵۴ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقایافته (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۸۲۶ میلیون‌تومان، رانا پلاس ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۴۹۵ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۴۶ میلیون‌تومان و شاهین (با ترمز جدید) (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۵۹۵ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد رشد بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرومکس (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۱۰۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۲۰ ‌میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۷۵ میلیون‌تومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۳۵ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش قیمت ۲۰۰ و ۵۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش ولوو XC۹۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و پورشه ماکان با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۴ میلیاردتومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

آخرین اخبار