بازار خودرو

مسئولان مربوطه توانستند با بحث واردات و پیگیری ورود خودروهای دست‌دوم، از تلاطم بیشتر بازار جلوگیری کنند و تا حدی هم در این کار موفق بودند. البته بازار از نرخ ارز نیز تبعیت می‌کند. به‌نظر می‌رسد انتظار برای ورود و عرضه خودروهای وارداتی و تعیین‌تکلیف مدل‌های دست‌دوم، مانع از تبدیل تقاضا به خرید شده است

بازار خودرو در روز گذشته ریزش قیمت قابل توجهی را در مدل‌های داخلی و چینی تجربه کرد. خودروهای داخلی در روز گذشته تا ۷ میلیون‌تومان و مدل‌های چینی تا ۱۰ میلیون‌تومان افت بها را تجربه کردند. از طرفی خودروهای خارجی همچنان روند افزایش قیمت را در پیش گرفتند. جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول ۵۰۰ میلیون‌تومان رشد بها را در بازار آزاد مدل‌های وارداتی تجربه کرد.

در این میان کارشناسان از رکود سنگین بازار خودرو کشور در پی محدودیت عرضه و تضعیف تقاضا خبر می‌دهند.

برخی کارشناسان در توصیف فضای کنونی حاکم بر بازار خودرو کشور می‌گویند برخی محدودیت‌های عرضه خودرو که از مردادماه سال جاری آغاز شده، همچنان بر این بازار حکم‌فرماست و عرضه‌ای که نیاز بازار را تامین کند، وجود ندارد و مشتریان به‌سختی می‌توانند خودرو مطلوب و مناسب خود را پیدا کنند. علاوه‌بر عرضه، تقاضا هم ضعیف است و بازار در رکود کامل به‌سر می‌برد.

همچنین علاوه‌بر محدودیت عرضه، موضوع دیگری که امروز تعادل را در بازار خودرو کشور بر هم زده، مبهم بودن وضعیت خودروهای وارداتی است. این مدل‌ خودروها تا مرحله ثبت‌نام متقاضیان پیش رفته‌اند؛ اما هنوز مشخص نیست با چه قیمتی قرار است به‌دست مشتریان برسند.

از یک سال پیش وعده عرضه خودروهای وارداتی داده شده و این امر مشتریان را در معامله خودرو مردد کرده است. برخی از این مشتریان بالقوه منتظر ورود این خودروها و بررسی تاثیر آن بر بازار هستند تا درصورتی که عرضه خودروهای وارداتی به‌کاهش قیمت‌ها منتهی شد، بتوانند خودرو مورد نظرشان را با قیمت پایین‌تری بخرند.

از طرفی عرضه خودروهای وارداتی آغاز شده است و آمارهای تولید داخل نیز نشان دهنده رشد تولید هستند؛ اما افزایش قیمت‌ها و همچنین برخی عرضه‌های قطره‌چکانی، سبب نگرانی از آینده مبهم بازار خودرو شده است. اصلی‌ترین دلیلی که وزارت صمت از سرگیری واردات را در دستور کار قرار داد نیز همین موضوع بود و قرار بود با افزایش تولید و عرضه، در کنار ورود خودروهای صفرکیلومتر وارداتی در حجمی وسیع، تقاضای بازار پوشش داده شود. هدف این بود که با این عرضه‌ها رقابت و کیفیت افزایش یافته و قیمت‌ها نیز شیب نزولی پیدا کنند.

در ادامه مسئولان مربوطه توانستند با بحث واردات و پیگیری ورود خودروهای دست‌دوم، از تلاطم بیشتر بازار جلوگیری کنند و تا حدی هم در این کار موفق بودند. البته بازار از نرخ ارز نیز تبعیت می‌کند. به‌نظر می‌رسد انتظار برای ورود و عرضه خودروهای وارداتی و تعیین‌تکلیف مدل‌های دست‌دوم، مانع از تبدیل تقاضا به‌خرید شده است.

ب‌ام‌و ۷۳۰Li بیشترین افزایش بها را در بازار آزاد رقم زد

بازار خودرو در روز گذشته با روند نزولی در قیمت خودروهای داخلی و چینی و روند صعودی در بهای مدل‌های خارجی همراه بود. بر این اساس ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش بها بیشترین رشد قیمت را در بازار آزاد تجربه کرد.

خودروهای داخلی در روز گذشته، کاهش بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که نیسان دوگانه آپشنال (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۶۳۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات آپشنال (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۸۱۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۸۲۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۵۳۰ میلیون‌تومان و تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۸۴ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای ۵ و ۱۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که جک S۳ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۹۴۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۵۵ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۲۵ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۵۵ ‌میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۱۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و کیا اپتیما هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش قیمت ۲۰۰ و ۵۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و ولوو XC۹۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۷ میلیاردتومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =