صادرات سوخت روسیه

همان‌طور که درنظر گرفتن یارانه در ایران باعث ایجاد محدودیت در خروج سوخت از کشور شده، دولت روسیه هم برای حفظ شرایط بازار سیاست‌هایی را درنظر گرفته بود اما به نظر می‌رسد درحال تغییر است.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد محدودیت صادرات بنزین روسیه که برای کنترل قیمت سوخت به صورت موقت اعمال شده بود، از هفته آینده برداشته می‌شود. این خبرگزاری به نقل از برخی منابع در صنعت انرژی روسیه گزارش داد مسکو به تولیدکنندگان سوخت داخلی گفته است برای لغو همه محدودیت‌های باقیمانده در صادرات بنزین و گازوئیل آماده شوند.

به گزارش رویترز، دولت روسیه پیش‌تر و از ۲۱سپتامبر برای کنترل قیمت سوخت در داخل، صادرات بنزین و گازوئیل به اکثر کشورها را ممنوع کرد. اکنون یک منبع که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرده است «آن‌ها به تولیدکنندگان گفتند که صادرات از هفته آینده باز خواهد شد.»

یک منبع دیگر نیز ضمن تایید این خبر گفت: «آن‌ها قول دادند ممنوعیت صادرات را هفته آینده لغو کنند. در رابطه با این وعده، برنامه صادرات و برنامه پالایش را تشکیل داده‌ایم.»

گفتنی است، دولت روسیه ششم اکتبر محدودیت‌ها را کاهش داد و اجازه صادرات گازوئیل از طریق خط لوله را صادر کرد؛ با این حال محدودیت‌های مربوط به صادرات بنزین تا امروز حفظ شده‌اند.

عرضه بنزین به خارج کشور توسط کامیون‌ها و راه‌آهن نیز ممنوع است. نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه روز چهارشنبه گفت روسیه در حال بررسی لغو ممنوعیت صادرات برخی گریدهای بنزین است.

درصورت رفع این محدودیت‌ها انتظار داریم در بازار بین‌المللی نیز تغییرات عمیقی رخ دهد که باعث کنترل تقاضا و احتمالا کاهش قیمت جهانی سوخت خواهد شد. پیش از این البته دولت روسیه نظر دیگری داشت.

الکساندر نواک، 12 آبان‌ماه گفته بود: روسیه برنامه‌ای برای لغو محدودیت‌های صادرات سوخت در آینده نزدیک ندارد و کاهش محدودیت‌های صادراتی تنها زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که مازاد مصرف داخلی باشد.

دولت روسیه ۳۰شهریورماه اعلام کرد صادرات بنزین و گازوئیل به همه کشورهای خارج از دایره چهار کشور پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق به‌منظور ایجاد ثبات در بازار داخلی، به‌طور موقت ممنوع شده است. با این حال، دولت روسیه ۱۴مهرماه گفت ممنوعیت صادرات گازوئیل با خطوط لوله به بنادر را لغو کرده و بخش عمده‌ای از محدودیت‌ها در ۲۱ سپتامبر را برداشته است.

روسیه پارسال حدود ۳۵میلیون تن گازوئیل روانه بازارهای جهانی کرد که حدود سه‌چهارم با خطوط لوله انتقال یافت، روسیه در همین بازه زمانی ۴میلیون و ۸۰۰ هزار تن بنزین صادر کرده است.

محدودیت‌های صادرات سوخت از روسیه، بزرگ‌ترین صادرکننده سوخت از طریق دریا در جهان، جلوتر از ایالات متحده، قیمت‌های جهانی را تقویت و برخی خریداران را مجبور به تلاش برای یافتن منابع جایگزین بنزین و گازوئیل کرده است.

پس از اینکه اتحادیه اروپا واردات سوخت روسیه را به‌دلیل تنش‌های مسکو - کی‌یف ممنوع کرد، روسیه مقصد صادرات گازوئیل و دیگر سوخت‌ها را از اروپا به برزیل، ترکیه، چند کشور شمال و غرب‌ آفریقا و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در خاورمیانه تغییر داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =